ČR má v regionu CEE největší výdaje na online reklamu na hlavu

Z celkových 24,3 miliard euro, které byly loni utraceny za internetovou reklamu v Evropě, připadá na Českou republiku 291 milionů (cca 7,3 mld. korun), což je přibližně stejná částka, jako v sousedním Rakousku nebo ve Finsku či Belgii. Celková výše inzertních výdajů na online se mezi jednotlivými zeměmi velmi liší. Největší jsou trhy ve Velké Británii, Německu a Francii, kde se investice pohybují v řádech miliard euro, nejméně peněz jde na internetovou reklamu v jihovýchodních zemích Evropy (desítky milionů euro). Údaje pocházejí z mezinárodní studie AdEx 2012 monitorující inzertní výdaje v 26 evropských státech.   (TZ)

Realističtější pohled na význam online inzerce v jednotlivých zemích přibližuje graf přepočtený na počet obyvatel dané země. Nejrozvinutější trhy jsou britské a severské, což s ohledem na vysoké pokrytí internetovým připojením a pokročilou internetovou gramotnost populace neudiví. Česká republika v mezinárodním srovnání vyšla jako země s nejvyššími výdaji na internetovou reklamu v regionu střední a východní Evropy. S téměř 28 euro na hlavu ročně patří k evropskému průměru.

Další zajímavé srovnání je meziroční tempo vývoje investic. V ČR byl evidován růst ve výši 22,8 %, což je dvojnásobek průměrného evropského růstu. Pozitivním signálem je, že inzerce dále roste i na západních trzích.

„Data ze studie AdEx jasně ukazují, že v Česku i celém regionu CEE nabývá internetová inzerce na významu. V porovnání se západními státy sice nedosahuje takového objemu, ale má potenciál a všechny předpoklady k dalším investicím“ říká k výzkumu Pavel Ševera ze Sdružení pro internetovou reklamu, které výzkum koordinovalo v ČR. „Většina české populace je již online, na internetu tráví lidé skoro 2 hodiny denně, máme poměrně rozvinutou internetovou ekonomiku, etablovaná média a úspěšné, začínající projekty. Nejde jen o reklamní výdaje, ale o význam internetové ekonomiky pro české hospodářství.“

Poznámka:

AdEx je mezinárodní srovnávací studie velikosti internetové inzerce agregující data za 26 evropských zemí (vč. Ruska a Turecka), kde působí lokální sdružení asociace IAB. Zdrojem dat jsou pravidelné průzkumy, popř. odhady inzertního spendu realizované v každé členské zemi IAB místním sdružením (v České republikce SPIR). Finální zpracování provádí společnosti IHS. Ceny jsou uvedeny v tzv. gross cenách (v Česku se používá spíše výraz medianet ceny), tedy cenách, za které vydavatel reklamu skutečně prodal, včetně případných provizí. Po vyloučení dvojího započítávání je z výsledků odečten inzertní výkon směřující do zahraničí i výrobní náklady. Výsledky jsou považovány za nejrelevantnější zdroj informací o online reklamě v Evropě.

IAB Europe je mezinárodní asociace firem podnikajících na internetu a lokálních národních sdružení. Jejím cílem je propagovat a standardizovat trh s online reklamou. Skládá se z 27 národních poboček a více než 5.000 společností z řad reklamních zadavatelů, vydavatelů, agentur, výzkumných a technologických firem apod.

SPIR je profesní sdružení působící v oblasti internetové reklamy od roku 2000. V současné době tvoří členská základna sdružení celkem 60 členů. Kromě provozování jednotného, široce respektovaného výzkumu návštěvnosti a sociodemografického profilu návštěvníků internetu NetMonitor, realizuje projekt monitoringu internetové reklamy AdMonitoring, audit reklamních kampaní AdAudit, odbornou konferenci o internetovém marketingu IAC a je samoregulátorem audiovizuálního a autorského obsahu a behaviorálně cílené reklamy v ČR. Poskytuje také expertní analýzy vývoje internetového trhu u nás. SPIR je členem nadnárodní asociace IAB Europe.

V případě zájmu o celou závěrečnou zprávu můžete kontaktovat IAB Europe na adrese adex@iabeurope.eu.