Spotřebitel.net k nevyžádaným zásilkám

Sdružení Spotřebitel net zaznamenalo zvýšený počet stížností a dotazů týkajících se nevyžádaných zásilek (zejm. holicích strojků, aj.). Dovolujeme si proto poskytnout rady prostřednictvím médií. (TZ)

Spotřebitel je zpravidla telefonicky kontaktován firmou, která mu nabízí zdarma určité zboží. Pokud spotřebitel souhlasí, je mu zboží skutečně zasláno. Ke zboží je však přiložena faktura; firma se snaží zmást spotřebitele tvrzením, že výrobek je prý zdarma, ovšem poštovné je potřeba zaplatit. Firma také tvrdí, že jsme zavázáni k placenému odběru dalšího zboží, protože firma má toto uvedeno ve svých obchodních podmínkách. Pokud se spotřebitel rozhodne nezaplatit, následují nejrůznější formy nátlaku na zaplacení požadované částky; dlužná částka je navyšována, je vyhrožováno exekucí, atp. Mnoho spotřebitelů je oklamáno nebo dokonce zastrašeno, a raději zaplatí. Domníváme se, že v této situaci nejlépe uspěje informovaný spotřebitel.

V uvedeném případě došlo k uzavření smlouvy darovací. Za zboží proto nelze požadovat jakoukoli platbu. Uvedené se vztahuje i na poštovné, protože poštovné je součástí ceny výrobku, a cena výrobku byla dohodnuta jako 0. Firma navíc porušila ust. § 12 zákona o ochraně spotřebitele, protože spotřebitele neupozornila na případnou povinnost zaplatit poštovné.

Od darovací smlouvy lze podle zákona odstoupit pouze za výjimečných okolností. Firma po Vás proto nemůže požadovat darované zboží zpět.

Pokud se firma odvolává na své obchodní podmínky, tyto nejsou vůči Vám závazné. Nemohli jste se s nimi seznámit, protože jste byli kontaktování po telefonu, a navíc jste s nimi ani nevyslovili svůj souhlas.

Pokud Vám firma vyhrožuje navyšováním dlužné částky či exekucí, nemusíte se zpravidla ničeho obávat. Exekuci vždy nutně předchází soudní řízení, ve kterém byste byli soudem vyzvání k vyjádření a mohli se účinně bránit. Bez soudního řízení totiž nemůže proběhnout žádná exekuce (s několika výjimkami).

Matouš Blažek, právní poradce, Spotřebitel net