MEDIARESEARCH uveřejnila ABCDE klasifikaci kalibrovanou pro rok 2014

Společnost MEDIARESEARCH uveřejnila definici socioekonomické klasifikace ABCDE kalibrovanou pro rok 2014. Nová ABCDE, která nahrazuje předchozí nevyhovující klasifikace založené na konceptu z let 1991 a 1997, se od loňského roku používá v peoplemetrovém projektu a aktuálně se zavádí i do dalších velkých výzkumných projektů. (TZ)

Společnost MEDIARESEARCH, realizátor českého peoplemetrového projektu pro Asociaci televizních organizací, uveřejnila před Vánoci definici socioekonomické klasifikace ABCDE kalibrovanou pro kalendářní rok 2014. Kalibrace vychází z posledních publikovaných výsledků ČSÚ o struktuře populace českých domácností tak, aby zachovala předepsané zastoupení jednotlivých ABCDE kategorií A, B, C1, C2, C3, D1, D2 a E v populaci domácností ČR.

ABCDE slouží ke klasifikaci domácností na základě jejich ekonomického, sociálního a vzdělanostního kapitálu. Novou klasifikaci vyvinula v roce 2012 společnost MEDIARESEARCH s cílem nahradit v Česku do té doby používané nevyhovující ABCDE klasifikace odvozené v roce 2005 z konceptu ESOMAR z let 1991 a 1997.

Nová klasifikace ABCDE je od loňského roku součástí dat Projektu elektronického měření sledovanosti televize 2013-2017. Využívají ji ale i další významné výzkumné agentury na českém trhu a aktuálně se zavádí do Českého národního panelu a projektu NetMonitor.

„Klasifikaci jsme při její tvorbě konzultovali s řadou odborníků z praxe i akademické sféry a zavázali jsme se k tomu, že každoročně připravíme její aktualizovanou verzi,“ uvádí Tomáš Hanzák, hlavní analytik peoplemetrového projektu a autor nové ABCDE klasifikace. „Každoroční kalibrací se klasifikace průběžně přizpůsobuje rostoucí socioekonomické úrovni populace. Její uživatelé však nemusí těmto kalibracím věnovat žádnou pozornost, k aktualizaci definice docházelo jednou za rok i u předchozí ABCDE klasifikace,“ dodává.

Definice klasifikace ABCDE, která přináší lepší diversifikaci socioekonomické úrovně domácností a jejich členů a logičtější vlastnosti v křížení na sociodemografické, spotřební či mediální proměnné, je  veřejná a poskytnuta k případné implementaci do kteréhokoli výzkumu. Díky iniciativě MEDIARESEARCH je navíc na českém trhu jasně daný subjekt, který za správu klasifikace ABCDE zodpovídá.

Doplňující informace:

Společnost MEDIARESEARCH (www.mediaresearch.cz) je významnou výzkumnou agenturou s širokým portfoliem služeb v oblasti realizace marketingových a mediálních výzkumů, zpracování a analýz dat, marketingového poradenství a vývoje software. Je realizátorem tří z nejrozsáhlejších mediálních výzkumů v České a Slovenské republice – Elektronického měření sledovanosti televize (peoplemetry) v ČR, Výzkumu návštěvnosti a sociodemografie internetu v ČR (NetMonitor) a SR (AIMmonitor) a Monitoringu reklamních výdajů v médiích (Admosphere) a na internetu (AdMonitoring) v ČR.