Studie IBM: Spotřebitelé jsou ochotni sdílet osobní informace, ale výměnou očekávají výhody

New York, 13. ledna 2014 – Nová spotřebitelská studie IBM odhalila, že spotřebitelé jsou sice ochotní sdílet s firmami své osobní informace, ale výměnou za to očekávají hodnotné výhody. Průzkumu se zúčastnilo přes 30 000 spotřebitelů z celého světa. (TZ)

Ve srovnání s minulým rokem se zastoupení spotřebitelů, kteří jsou ochotní sdílet s prodejci současnou polohu skrze GPS, téměř zdvojnásobilo a dosáhlo 36 %. 32 % spotřebitelů by s obchodníky sdílelo odkazy na své profily na sociálních sítích a 38 % by jim poskytlo své číslo na mobil k zasílání textových zpráv.

Co spotřebitelé skutečně chtějí

Přestože naprostá většina prodejců uvádí jako svůj cíl omnichannel retailing (tedy prodej pomocí mobilních, online i tradičních obchodních kanálů k zajištění propojeného a osobního přístupu k zákazníkům), zákazníci sami o něj přímo nežádají. Jednoduše očekávají, že budou moci využít technologie ve všech oblastech života včetně nakupování. Studie IBM zjistila, že následující prvky jsou pro zákazníky nejdůležitější (v uvedeném pořadí):

  • Konzistence cen napříč různými nákupními kanály.

  • Možnost dopravit zákazníkovi domů zboží, které právě není skladem.

  • Možnost sledování stavu objednávky.

  • Konzistentní sortiment napříč různými nákupními kanály.

  • Možnost vrátit zboží zakoupené online v prodejně.

Showrooming už tolik netáhne

Spotřebitelé čím dál více nakupují online. V roce 2013 84 % respondentů uvedlo, že provedli svůj poslední nákup (mimo potravin) v kamenném obchodě. V tomto roce se jejich počet snížil na 72 %. Překvapivě za tímto trendem nestojí „showrooming” – proces, kdy si spotřebitel zboží prohlédne v obchodě, ale nákup provede na internetu. Přestože takto postupovalo více respondentů než loni (8 % namísto loňských šesti), jen 30 % všech online nákupů vycházelo z showroomingu, což představuje oproti loňským 50 % výrazný pokles. 70 % online nákupů provedli nakupující, kteří směřovali přímo na web.

Původní tisková zpráva v angličtině je k dispozici zde.

Informace o průzkumu spotřebitelů a  řešeních IBM pro maloobchod naleznete na těchto odkazech:

www.ibm.com/iibv
www.ibm.com/press/smarterretail
Infografika je k dispozici na Flickru IBM.