Průzkum společnosti Intel: Jaký počítač Češi nejčastěji preferují

PRAHA, 14. května 2014 – Tuzemští spotřebitelé jsou ve výběru výpočetní techniky pragmatičtí a kladou důraz hlavně na výkon, výdrž na baterii a cenu. Naopak nejméně jim záleží na barvě. Trendem začíná být důraz na konvertibilitu, tedy aby počítač mohl sloužit jako notebook a po odejmutí klávesnice i jako tablet. (TZ)

„Češi dnes při výběru považují za ideální kombinaci notebooku a tabletu (2v1), s váhou kolem jednoho a půl kilogramu, v barvě černé nebo stříbrné. Když už má někdo rád barevnost, volil by fialovou, červenou nebo modrou. Důležitým kritériem se stává ovládání počítače dotykem,“ shrnuje výsledky průzkumu Martin Vařbuchta, manažer pro maloobchodní prodej společnosti Intel. Průzkum společnosti Intel proběhl v ČR, Maďarsku a na Slovensku mezi 1877 respondenty ve věku 20 až 40 let, z toho bylo 1239 žen a 638 mužů.

Za nový počítač jsou Češi ochotni zaplatit podle průzkumu v průměru 14 920 korun. Potvrzuje to i prodejní statistika společnosti Alza.cz, která patří mezi největší tuzemské prodejce výpočetní techniky: „Průměrná cena nejprodávanějších notebooků je 16 000 Kč, u stolních počítačů 15 000 Kč a v případě konvertibilních počítačů 18 000 Kč,“ říká Šárka Jakoubková, PR manažerka společnosti Alza.cz.

Zájem o konvertibilní počítače (2v1) rapidně roste

Tuzemští spotřebitelé přestali odkládat nákup notebooku a začali si pořizovat buďto notebooky, nebo zmiňované konvertibilní počítače, které slouží jako výkonný tablet nebo plnohodnotný počítač. Konvertibilitu, tedy možnost odpojit od notebooku obrazovku a používat ji samostatně jako tablet, by uvítala podle průzkumu obě pohlaví shodně:  71,5 % žen a 70 % mužů.

„Nejvíce roste zájem o kategorii konvertibilních zařízení 2v1, kde jsme za první čtvrtletí tohoto roku zaznamenali meziroční nárůst o 38 %. Tablety se nadále velmi dobře prodávají, většinou si je lidé pořizují jako druhé zařízení k notebooku či stolnímu počítači. Aktuálním trendem je více tabletů v domácnosti, protože tablet je osobní zařízení a každý člen domácnosti bude mít v budoucnu svůj, stejně jako je to u mobilního telefonu. Nákup nové techniky podpořil i konec podpory Windows XP, a lidé si proto pořizují s novým operačním systémem i nový stroj,“ doplňuje Šárka Jakoubková.

Na atraktivitě začínají získávat stolní počítače, začínají se prosazovat takzvané „all-in-one“ sestavy (10% meziroční nárůst), které v sobě kombinují kvalitní monitor a stolní počítač, a dále mini-PC, tedy malé počítače, které jsou energeticky nenáročné, velmi malé a přitom dostatečně výkonné pro běžnou práci a přehrávání multimédií.

„V domácnostech si stolní počítače začínají razit cestu jako multimediální centra pro přehrávání videoobsahu a hudby, případně jako designové pracovní stanice. Samostatnou kategorií jsou výkonné sestavy pro hráče počítačových her,“ dodává Šárka Jakoubková ze společnosti Alza.cz.

Průzkum dále odhalil, že Česká republika je velmi otevřená nákupu počítačů přes internet. „On-line nákupy počítačů preferují v Česku zejména muži (56 %), což je podstatně více než v okolních zemích,“ říká Martin Vařbuchta ze společnosti Intel.

Lidé chtějí s počítačem poradit, zejména s instalací softwaru

Ačkoli se při pořízení nového počítače zákazníci v ČR stále více spoléhají na služby internetových obchodů, uvítali by ve větší míře možnost nechat si instalovat software či konzultovat s odborníkem nastavení počítače.

„Přes 49 % kupujících   by při nákupu nového počítače uvítalo instalaci softwaru jako službu na straně výrobce či možnost konzultace při zprovoznění počítače,“ uvádí Martin Vařbuchta, manažer pro maloobchodní prodej společnosti Intel.

Jak vyplývá z analýzy společnosti Alza.cz, v praxi mají tuzemští spotřebitelé nejčastěji zájem o služby pojištění výrobku, možnost vrácení zboží nad rámec zákonné lhůty a prodloužení záruky. „O pomoc žádají nejčastěji zákazníci, kteří si pořizují počítače a mobilní telefony. Potřebují poradit s instalací a nastavením softwaru a přenosem dat z původního zařízení na nové. K nejčastěji využívaným doplňkovým službám patří první spuštění a nastavení počítače. Trendem doby se stává servis počítače na dálku, u kterého sledujeme nárůst zájmu zákazníků o jejich maximální spokojenost s poskytnutou službou,“ vyjmenovává Šárka Jakoubková ze společnosti Alza.cz.

Vybrané výsledky průzkumu společnosti Intel jsou dále k dispozici ve zprávě „Průzkum Intel: Češky se vyznají v počítačích lépe, než si muži myslí“ a „Průzkum Intel: počítače musí zhubnout.“ Průzkum vyvrací obvyklé stereotypy. Ženy se při výběru počítače chovají mnohem pragmatičtěji, než si muži myslí, a kritéria jako výkon, výdrž na baterii, procesor či funkce hrají v jejich rozhodování mnohem větší roli než například barva počítače.

O společnosti Intel

Společnost Intel (NASDAQ:INTC) je světovým lídrem v oblasti inovací informačních technologií. Navrhuje a vytváří nezbytné technologie, které tvoří základ výpočetní techniky po celém světě. Další informace o společnosti Intel jsou dostupné na www.intel.com/pressroom a http://blogs.intel.com.