Bankovní platební karta nahradí jízdenku

Papírové jízdenky nebo čipové karty typu Opencard mohou být výhodně nahrazeny bezkontaktními platebními kartami, vyplývá z unikátní studie Pracovní skupiny pro použití bankovních bezkontaktních karet ve veřejné dopravě. (TZ)

Praha, Česká republika, 4. července 2014 – Vzhledem k trendům ve společnosti se bezkontaktní bankovní karty mohou stát odpovědí na požadavky moderních přepravních systémů velkých měst a regionů, tvrdí autoři nejnovější studie, ve které jsou zhodnoceny jak domácí, tak zahraniční způsoby plateb jízdného ve veřejné dopravě.

Studie s podporou České spořitelny vznikala od konce roku 2013 v Pracovní skupině pro použití bankovních bezkontaktních karet ve veřejné dopravě. Členy skupiny jsou městské dopravní podniky, dopravci, organizátoři integrovaných dopravních systémů, objednatelé veřejné dopravy a systémy bankovních karet v České republice. Skupina se zabývala nejen situací v oblasti bezkontaktních bankovních karet, ale hodnotila i způsoby placení městského jízdného například v Polsku (Varšava a Vratislav), Spojených státech (Chicago), Velké Británii (Londýnská Oyster Card).

Podle studie je trendem v placení ve veřejné dopravě přechod z tzv. „distribuovaného privátního systému“ na systém otevřený. „V privátním systému neboli uzavřeném systému si musí cestující pořídit zvláštní kartu, kterou mu vydá město nebo dopravce. Na tuto kartu si pak nahraje kupóny nebo určitou finanční částku – informace jsou tak předávány mezi karty a akceptační terminály. Naproti tomu v otevřeném systému s bankovními kartami cestující použije kartu, kterou již má od své banky. Na kartu nemusí nic nahrávat, ani se předem registrovat. Bankovní kartu přiloží ve vozidle nebo na nástupišti a karta slouží jako jízdenka. Může si také koupit ke kartě kupón a bankovní karta funguje jako tramvajenka. Údaje o cestovních dokladech jsou uloženy centrálně a cestující je může spravovat třeba přes web nebo mobilní telefon,“ objasňuje popsanou metodu koordinátor skupiny a nezávislý odborník na elektronické platební systémy Martin Procházka.

Inspirací pro Prahu je Londýn

Dobrým příkladem přechodu na placení bezkontaktními kartami je veřejná doprava v Londýně. Od roku 2012 zavedl londýnský dopravní podnik Transport for London (TfL) placení bezkontaktními kartami v autobusech. Během letošních prázdnin se bezkontaktními kartami začíná platit i v londýnském metru a ve všech dalších prostředcích městské dopravy.  Karta Oyster, londýnská obdoba pražské Opencard, kterou se platilo od roku 2003, tak bude postupně nahrazena modernějším systémem, na jehož realizaci londýnský dopravní podnik spolupracoval s Visa Europe, jako největším platebním schématem ve Velké Británii.

„Na základě našich zkušeností bychom Praze doporučovali ne zůstat na půli cesty, tak jako je tomu nyní, ale rovnou vystoupit na nejvyšší možný stupeň – to znamená podobně jako například v Londýně využívat bezkontaktní bankovní platební kartu ve veřejné dopravě. Pro cestující je to jednodušší a komfortnější a město nemusí řešit vydávání a správu karet. Podle informací od dodavatelů dopravních systémů by došlo k úsporám v řádech desítek milionů korun.“ informuje Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko. „Rádi se budeme podílet na zpracování studie, která posoudí přínosy zavedení bankovních karet,“ dodal Marcel Gajdoš.

Navrhovaný otevřený systém eliminuje jakékoli další prostředníky, protože využívá přímého platebního kanálu k bankovnímu či jinému účtu cestujícího. Rovněž není potřeba jakákoli další doplňující infrastruktura pro elektronické peněženky, které jsou v některých regionech ČR ve veřejné dopravě používány. „Pokud se ukáže, že cestující neměl na svém účtu dost prostředků, pak jeho první jízdu banka dopravci uhradí. Odbavovací systém pak cestujícímu nedovolí další jízdu,“ dodává Procházka.

Praha může využít bankovní karty rychleji než další regiony

V Praze lze na nový systém naskočit velmi rychle. Nezavedla totiž zatím elektronickou peněženku
a Opencard využívá pouze jako nosič kupónů. Proto by změna na otevřený systém byla méně náročná, než je tomu v jiných regionech se zavedenou dopravní kartou. Kromě toho velká část Pražanů vlastní bezkontaktní kartu již nyní. „Co se týká bezkontaktního placení, je Česká republika evropským lídrem. Z hlediska Evropy máme nejlepší infrastrukturu pro přijímání bezkontaktních karet, máme nejvíce plateb za měsíc. Z toho jasně vyplývá, že bankovní karty jsou pro Prahu životaschopnou variantou,“ uvádí  ředitel kartového centra České spořitelny Miloslav Křečan. A nejen Praha, v České republice je nyní 2,1 milionu bezkontaktních Visa karet a do dvou let se očekává, že naprostá většina karet bude bezkontaktních. Do konce roku 2017 budou také všechny platební terminály bezkontaktní, což zajistí, že bezkontaktní platebními kartami bude možné platit všude.

Studie je nyní dána k dispozici provozovatelům a objednatelům veřejné dopravy, bankám, dodavatelům technologií a další odborné veřejnosti. Dalším krokem je zpracování konkrétních projektů ve veřejné dopravě, které by přizpůsobily popsané metody regionálním podmínkám veřejné dopravy, jako jsou tarif a používaný odbavovací systém. Studii bude Pracovní skupina pro použití bankovních bezkontaktních karet ve veřejné dopravě i nadále doplňovat o zkušenosti získané v budoucích projektech.

KONEC

O asociaci Visa Europe

Visa Europe je společnost zabývající se platebními technologiemi, kterou vlastní a provozují členské banky a další poskytovatelé platebních služeb ve 37 zemích Evropy.

Visa Europe vyvíjí nejmodernější technologie a vytváří infrastrukturu umožňující elektronické platby milionům evropských zákazníků, podniků i vlád. Její členové nesou odpovědnost za vydávání karet, registraci prodejců a stanovování výše poplatků pro držitele karet a obchodníky.

Asociace Visa Europe poskytuje vysoko objemový a zároveň nízkonákladový obchodní model, který svým členům nabízí široké spektrum služeb. Přebytek jejích investic je znovu reinvestován do podnikání podniku a zároveň použit ke zhodnocení kapitálu a rezerv.

V Evropě nyní existuje 500 milionů karet Visa, přičemž každé euro z 6,50 euro je utraceno právě touto kartou. Téměř 80% obchodu společnosti Visa Europe tvoří debetní karty. Do září loňského roku byly tímto typem karty utraceny 2 biliony Euro, přičemž útraty v místech prodeje se zvedly o 8,5% na 1,4 bilionu Euro. Roční útraty prostřednictvím online nakupování se poprvé vyšplhaly na 240 miliard Euro, což je meziroční nárůst od 20%.

Asociace Visa Europe byla založena v roce 2004. Je nezávislá na organizaci Visa Inc. a má exkluzivní, nezrušitelnou a trvalou provozní licenci v rámci Evropy. Obě společnosti fungují s cílem zajistit bezchybné globální platby Visa. Jakožto specializovaný evropský platební systém dokáže Visa rychle a pružně reagovat na konkrétní požadavky evropských bank a jejich klientů – držitelů karet i obchodníků. Zároveň efektivně pomáhá naplňovat cíl Evropské komise tj. vytvoření skutečného vnitřního platebního trhu.

Více informací na www.visaeurope.com