České e-shopy trápí nejasnosti kolem reklamací i odstoupení od smlouvy

České internetové obchodníky stále trápí některé nejasnosti a otázky v právní oblasti. Nejožehavějším tématem jsou pro ně nadále reklamace či odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů.  Na ty nejdůležitější body je upozorňuje nová infografika připravená Asociací pro elektronickou komerci (APEK). (TZ)

Jak máme postupovat během reklamace? Jaké jsou po novelizace platné lhůty a kdy vlastně začínají běžet? Na co všechno má nárok spotřebitel a na co obchodník? To jsou ty nejčastější otázky, s jakými se na APEK obrací její členové. „Na úvod je třeba zmínit to nejdůležitější. Přes velkou diskuzi spojenou s účinností Nového občanského zákoníku zůstala zachována záruční lhůta 24 měsíců,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK. Důležité pro obchodníky je také to, že při řešení reklamace v  e-shopech není pro moment přijetí a tedy zahájení reklamace nutné samotné zboží. Klíčový je samotný úkon provedený nakupujícím, například zaslání informace e-mailem. Tento moment se pak dotýká jak záruční lhůty, tak i lhůty pro vyřízení konkrétní reklamace.

Ožehavým tématem pro internetové prodejce i nakupující spotřebitele je možnost odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu. Obchodníky například zajímá, jak postupovat v případě poškozených obalů u vráceného zboží nebo jak nárokovat na zákazníkovy náklady za případné poškození zboží.

„Obchodníci musí při prodeji na internetu počítat s tím, že zákazníci od kupní smlouvy odstupují. V takovém případě má prodávající nárok na náklady spojené s vrácením zboží. Tím se ovšem rozumí náklady na dopravu zboží zpět, nikoli například na převzetí či kontrolu vraceného zboží,“ říká Jan Vetyška. Tímto však pochopitelně není dotčeno právo z odpovědnosti za škodu, pokud spotřebitel vrátí poškozené zboží. Naopak otázka poškozených obalů má velmi otevřenou odpověď a vždy záleží na konkrétní situaci.

„S ohledem nejen na opakovaně diskutovaná témata reklamací či odstoupení od smlouvy, ale také na další právní dotazy, jsme se rozhodli rozšířit naše služby z oblasti právního poradenství. To je pro členy APEK zprostředkováno zdarma ve spolupráci s AK Mašek, Kočí, Aujezdský.“ doplňuje Jan Vetyška.

O APEKu

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je sdružením více než 300 firem, podnikatelů a odborníků v oboru elektronického obchodu. Cílem Asociace je soustavně podporovat rozvoj elektronického obchodování v České republice. Jedním z hlavních projektů APEKu je certifikace internetových obchodů – www.certifikovany-obchod.cz. Více informací na www.apek.cz.