Roman Blažek (Snowboards.cz): Po vstupu investora můžu řešit to, co mě baví

Druhý díl moderovaných debat Eshopista.cz poskytl zajímavý pohled na vznik prvního českého e-shopu se sportovními potřebami. Hovořilo se ale zejména o budoucnosti – kam hodlá Snowboards.cz růst a co přesně přináší spojení se strategickým investorem E-commerce Holding. (TZ)

Roman Blažek se v roce 2000 rozhodl založit projekt Snowboards.cz především kvůli své zálibě v tomto sportu. Začínal přitom v malém – otevřením první kamenné prodejny ve Vrchlabí o pár desítkách čtverečních metrů, na kterou později navázal i zmíněný e-shop. V té době si vše řídil sám. „Až po roce jsem zaměstnal prvního člověka, který to se mnou táhl další roky,“ vysvětluje. Jeho projekt začínal na obratu asi 2 miliony korun ročně a skokový růst zažil teprve po zhruba 3 letech, kdy se Roman rozhodl začít vyrábět vlastní snowboardy.

S prodejem vlastního zboží přišlo zvýšení obratu na zhruba 30-40 milionů ročně. Objevily se však také nové výzvy – větší sklady, nároky na logistiku, přibírání zaměstnanců nebo třeba marketing. „Marketing nemám rád,“ říká otevřeně sám Blažek, který do marketingu investoval v minulosti kolem 5-8 % svého obratu.

Krize firmu paradoxně posílila

Zlomový byl pro Snowboards.cz rok 2009. Roman Blažek přiznává, že v té době stál před výzvou – zakonzervovat firmu, nebo investovat do marketingu, logistiky a expanze do zahraničí? Rozhodl se pro druhou cestu: rozšířil podnikání také o jiné produkty (kiteboardy, kola apod.) a vstoupil na nové evropské trhy.

Jak šéf Snowboards.cz otevřeně přiznává, kolem roku 2009 měl problém s řadou neplatičů zejména v B2B sektoru. Aby situaci zvládnul, musel si vzít úvěr prakticky na vše, co firma vlastnila. Hra vabank se ale vyplatila. Snowboards.cz je aktuálně s obratem zhruba 100 milionů Kč významným hráčem na trhu, důležitou roli v tom sehrála i zmíněná vlastní značka výrobků Westige, která byla hlavním zdrojem příjmů také v zahraničí, odkud pochází zhruba 40 % tržeb e-shopu. Vlastní snowboardy dnes Roman Blažek vyrábí v Asii, jeho interní tým se soustředí na konstrukci, design a technologie použité u těchto produktů.

Vstup investora přinesl rozdělení úloh

Diskuse o projektu Snowboards.cz byla zajímavá také z hlediska vstupu společnosti E-commerce Holding, která dnes vlastní 25 % firmy Romana Blažka. Obě strany toto partnerství označují jako strategické – z původního až 25-ti členného týmu Snowboards.cz zůstalo pouze 5 lidí, kteří řeší primárně obchod a výrobu. Vše ostatní – logistiku, zákaznickou podporu, finance a další – převzal E-commerce Holding. V praxi to znamená, že například do marketingu se u projektu aktuálně investuje zhruba 15 % obratu, nejlépe přitom funguje propagace na Facebooku. Nové rozdělení úkolů má pro Blažka své výhody: „Dává mi to možnost soustředit se na věci, které mě opravdu baví – na výrobu a obchod,“ vysvětluje jednu z výhod vzájemné spolupráce.

Druhého Eshopisty se zúčastnil také Jan Jírovec, CEO E-commerce Holdingu. Prozradil nejen podrobnosti partnerství se Snowboards.cz, jehož střednědobým cílem je potenciální exit, ale také své plány v české e-commerce. Například to, že E-commerce Holding plánuje v příštích letech expanzi do zahraničí nebo jaké firmy na českém trhu aktuálně vyhledává: „Zajímají nás zejména vysokomaržové obory jako sport, móda, děti nebo hobby. Výhodu vidíme u specializovaných e-shopů,“ vysvětluje. Ještě letos firma oznámí zhruba 5 vstupů do dalších firem.

Budoucnost jen v černých číslech

Spolupráce Snowboards.cz a E-commerce Holding má již první konkrétní výsledek – před několika měsíci spuštěný projekt Sporty.cz. Dochází také k rozšíření výroby vlastního zboží, pod značkou Westige proto bude výhledově k dostání i další sportovní vybavení. Roman Blažek a Honza Jírovec prozradili i další kroky, které jim pomohou k růstu – vedle rozšíření vlastní výroby nebo výhod plynoucích z konsolidace více firem (a tím i nákladů) pod hlavičkou E-commerce Holding je to ještě větší specializace nebo zaměření na dražší produkty. Jakýkoliv růst přitom bude výhradně v černých číslech – žádné balancování na nule podle Romana Blažka nepřipadá v úvahu.

O společnosti ACOMWARE s.r.o.

ACOMWARE je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce. Zaměřujeme se především na pomoc při vstupu na on-line trh, e-commerce poradenství, zvyšování návštěvnosti, obchodní výkonnosti a inteligentní emailing. Mezi naše klienty patří významní hráči na trhu – e-shopy i retailisté: Tescoma, Astratex.cz, Yves Rocher, Expert ČR, Oxalis.cz, VašeČočky, Conrad Electronic, Kytary.cz a další. Za 11 let fungování jsme obsloužili přes 2 000 internetových projektů.

Tým tvoří více než 30 zkušených specialistů. V rámci rozvoje e-commerce také přinášíme klientům řadu případových studií, analýz, školení a workshopů. Všem příznivcům e-commerce přinášíme také cyklus diskuzí s úspěšnými internetovými podnikateli – Eshopista.