Unikátní průzkum portálu Audiolibrix mapuje vzestup digitálního prodeje audioknih

Praha 25. 11. 2014 Zavedený portál Audiolibrix spustil letos v listopadu mezi svými uživateli unikátní průzkum, který mapuje současné trendy v rozmachu audioknih. Zároveň ilustruje, jaké převratné změny umožnily rozvoj digitálního audioknižního trhu ve světě a u nás.   (TZ)

Mnozí ze současných příznivců audioknih vyrostli na poslechu mluveného slova z tradičních nosičů – gramofonových desek, magnetofonových pásků a kazet. Jejich řady se v posledních letech rozrůstají díky třem zásadním změnám.

Nástup formátu mp3

Prvním zlomem byl v roce 2005 masivní nástup kompresního formátu mp3, jenž výrazně zredukoval datovou velikost souborů a na jedno CD umožňil nahrát více než 10 hodin záznamu. O tři roky později se ve standardních výbavách nových automobilů objevují přehrávače podporující formát CD mp3. Není náhoda, že to byli právě řidiči, kteří přispěli k rozšíření tohoto formátu. Podle zahraničních průzkumů jsou to lidé denně dojíždějící do práce, z nichž se rekrutuje až polovina posluchačů audioknih.

Všeobecně rozšířený přístup k internetu

 

Podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) byla v roce 2009 překročena pomyslná hranice, kdy měla více než polovina českých domácností počítač s připojením k internetu. Ten umožnil přechod od fyzických nosičů k nákupu mp3 v čistě elektronické podobě.

iPhone

Zásadní byl také rok 2007, kdy Steve Jobs představil první generaci iPhonu. Díky němu a rozmachu dalších generací smartphonů má teď v podstatě každý z nás neustále po ruce nejen telefon, ale také mp3 přehrávač a přístup ke stále se zrychlujícímu mobilní internetu.

Digitální expanze

V roce 2011 poklesl ve Spojených státech prodej audioknih na CD a do popředí se začaly dostávat digitální distribuce. V loňském roce čítal digitální download v  USA již více než 61% veškerých prodejů audioknih. „Audio zpravidla tvoří zhruba 10 % prodejů knih nebo e-knih. Ale s digitální expanzí by to mohlo být mnohem víc, těšíme se, že to dotáhneme na 20 % nebo i dál,“ prohlásil Sean McManus, ředitel vydavatelství HarperAudio, pro Publishers Weekly.

Podle SČKN je také na českém trhu s audioknihami patrný přesun prodeje z fyzických nosičů k digitální distribuci. Prodeje mluveného slova na CD nosičích, které dlouhodobě stagnují se od roku 2012 daří vylepšovat digitálním prodejem, který je naopak na vzestupu. Další trend, umožněný nárůstem prodejů, směřuje k velkolepějším, vícehlasým produkcím a dramatizacím, jimž vévodí hlasy hereckých hvězd.

Podle SČKN činil v loňském roce objem trhu s knihami (tj. prodej v koncových cenách přes pulty knihkupectví či e-shopů) 7,2 mld. Kč včetně DPH. Trh s audioknihami v koncových cenách bez DPH byl vloni odhadován na 50 mil. Kč (+ 5%) s podílem prodejů elektronických formátů okolo 25% (podle informací audioknižního vydavatelství OneHotBook tvoří digitální download necelých 27 % prodejů jejich produkce.). Jde o skutečně prudký nárůst, neboť v roce 2011 byl digitální prodej blízko nule, v roce 2012 se již přiblížil 10%. Ve výsledcích roku 2014 by se mohl vzestup elektronického prodeje projevit i na mírném celkovém růstu trhu. Podíl digitálního prodeje se odhaduje na 35% a trh jako celek by měl v roce 2014 narůst okolo 5%, tj. na hodnotu kolem 55 mil. Kč.

Unikátní průzkum portálu Audiolibrix

Audiolibrix, zavedený portál pro digitální download, zahájil letos v listopadu unikátní průzkum preferencí a návyků českých a slovenských posluchačů. První data založená na odpovědích stovek respondentů už jsou k dispozici a průzkum bude pokračovat ještě do konce roku 2014. Ukazuje se, že 44 % zákazníků audioknihy vůbec neposlouchalo, dokud nebyla dostupná downloadová služba k jejich pohodlnému stažení. Více než pětina uživatelů také používá k poslechu mobilní aplikace, které portál zdarma nabízí. Více než 10 hodin týdně poslouchá audioknihy 14 % zákazníků. A 46 % posluchačů přiznává, že od doby, co poslouchají audioknihy, „přečtou“ (alespoň ušima) více knih než dříve.

Audiolibrix je jednou z největších digitálních distribucí v ČR a nabízí ke stažení 2200 audioknih, jejichž celková délka čítá 5376 hodin poslechu – tj. 224 dní poslechu beze spánku. A co se na českém trhu nejvíce prodává? Na portálu Audiolibrix je v letošním roce nejoblíbenějším autorem Jo Nesbø, uživatelé však nezapomínají ani na tituly českých autorů, jichž se prodá 27 %. Nejvíce však „táhnou“ bestsellery – až 25 % tržeb vydělává 30 nejprodávanějších titulů.

Revoluční předplatné audioknih

Audiolibrix přichází na český a slovenský trh jako první s novou službou – digitálním předplatným audioknih k okamžitému stažení po vzoru největšího světového prodejce Audible (součást Amazonu). Jde o systém umožňující jednodušší a levnější přístup ke stovkám titulů, v němž každá audiokniha zařazená do klubového prodeje stojí vždy stejných 199 Kč (91% audioknih z nabídky více než 1.700 titulů je již do Klubu zařazeno). 77 % členů Klubu Audiolibrix* si předplácí 1 audioknihu měsíčně, až 83 % z nich si každý měsíc koupí ještě jednu další audioknihu mimo kreditový systém (na kterou mají slevu 10 – 15%).

„Při aktuálních prodejních cenách za výrobně náročné a dražší tituly tak člen klubu získá měsíčně buď jednu audioknihu s až třetinovou slevou nebo skoro dvě audioknihy za cenu jedné. To je pro pravidelné posluchače příjemná změna a ty, kteří s nákupem otálejí, může jemně popostrčit a přilákat k poslechu. Nová Nesbøho ‘holeovka’ Přízrak v podání Hynka Čermáka tak může stát hned o stovku méně,“ konstatuje Martin Pilař (Audiolibrix ČR).

Majitelé chytrých telefonů s operačním systémem iOS nebo Android mohou ke komfortnímu poslechu i nákupu audioknih využít bezplatné aplikace Audiolibrix, která umožňuje mít v mobilu, tabletu či mp3 přehrávači po ruce celou audioknihovnu.

Počet zákazníků portálu Audiolibrix vzrostl v roce 2014 téměř dvojnásobně.