20 let italské kávové kultury v Čechách se společností Segafredo Zanetti

Praha 27. listopadu 2014 – Společnost Segafredo Zanetti CR, přední dodavatel italské kávy pro gastronomii a maloobchodní síť v České republice, letos slaví významné výročí – 20 let působení na českém trhu. V souvislosti s tímto jubileem se zástupci společnosti Segafredo Zanetti vyjádřili k vývoji a trendům ve zvyklostech pití kávy českých spotřebitelů za poslední dvě desetiletí. (TZ)

Tradice pití kávy v českých zemích sahá patrně až do počátku 18. století. Zprvu se káva prodávala pouze v lékárnách, protože byla pro svou hořkou chuť považována za žaludeční lék. Popíjení kávy bylo výsadou nejbohatších vrstev a za opravdový rozvoj kavárenského života je považováno až období první republiky. Naopak v době komunismu v důsledku nedostatku kvalitní kávy i technologií si Češi oblíbili mletou kávu zalitou horkou vodou přímo do šálku, tedy tzv. turka. Ještě na počátku 90. let 20. století se v českých domácnostech ani kavárnách nepilo téměř nic jiného. Espresso se podávalo pouze v několika vybraných luxusních hotelech. V průběhu let přicházela do módy filtrovaná nebo instantní káva, ale zásadními změnami prošla česká kávová kultura až relativně nedávno. „Příchod společnosti Segafredo Zanetti na český trh znamenal průlom v šíření italské kávové kultury. Stali jsme se průkopníky espressa v Čechách a v krátké době jsme expandovali do všech regionů republiky,“ říká Jaromír Bosák jednatel společnosti a dodává: „v prvních letech našeho působení na tuzemském trhu bylo hlavní náplní naší činnosti distribuce kávy do gastronomie pro přípravu originálního italského espressa. Gastronomickým provozům jsme navíc poskytovali i kompletní servis, jehož součástí bylo například vybavení profesionálními espresso kávovary, mlýnky a odborné poradenství.“

Zákazníci v českých kavárnách se však nespokojili pouze s pitím espressa. Oblibu si získal i další italský trend – pití kávových nápojů s mléčnou pěnou jako je cappuccino nebo latte macchiato. „Popularita těchto nápojů stále stoupá. Podle údajů z našich partnerských gastronomických provozů si některý z kávových nápojů s napěněným mlékem dopřeje 70 – 80 % zákazníků a pouze 20 % milovníků kávy si pochutná na klasickém espressu,“ doplňuje Miroslav Splavec, certifikovaný barista společnosti Segafredo Zanetti.

Aktuálním trendem mezi zákazníky je kromě jednoduché přípravy kapslové kávy v domácnostech nebo v kancelářích také podpora standardů fairtrade, které garantují dodržování závazných mezinárodních kritérií spravedlivého obchodu. Koncept fairtrade podporuje drobné pěstitele kávy a zlepšuje tak jejich hospodářskou a sociální situaci. Prodejem fairtradové kávy TikTak nebo kávy Alleanza z certifikovaných plantáží Rainforest Alliance zlepšuje společnost Segafredo Zanetti kvalitu života místních farmářů a podporuje udržitelnost zemědělství a ochranu životního prostředí v oblastech kávovníkových plantáží.

Základní podmínkou k tomu, aby si čeští konzumenti oblíbili pití kvalitní, chutné a zdravé kávy je především její správné podávání, s čímž souvisí profesionální školení zaměstnanců kaváren a restaurací. Majitelé gastronomických provozoven si bohužel stále dostatečně neuvědomují ekonomický potenciál, jaký jim může správné servírování kávy přinést. Pokud zákazník ochutná opravdu dobrou a kvalitní kávu, bude se na ni s radostí vracet. „Jsme přesvědčeni o tom, že o kvalitě podávaného espressa rozhoduje v 70 % lidská ruka a za špatně připravenou kávu může ve většině případů obsluha kávovaru,“ říká Petra Knapová marketingová specialistka společnosti Segafredo Zanetti a dodává: „našim cílem je proškolit nové baristy ve správné přípravě italského espressa, ale také ukázat, jak má naše káva chutnat. Z toho důvodu provozujeme již od roku 2006 Školu kávy Segafredo, kterou prošlo jíž více než 2 500 absolventů. V současnosti nabízíme kurzy i široké veřejnosti. Vítáni jsou všichni milovníci kávy, kteří chtějí proniknout do tajemství přípravy dobré kávy.“

-Konec-

Massimo Zanetti Beverage Group

Společnost Segafredo Zanetti CR spol. s r.o. je součástí mezinárodního koncernu Massimo Zanetti Beverage, jehož zakladatelem a majitelem je Massimo Zanetti. Segafredo Zanetti má zajištěnu naprostou kontrolu nad kvalitou ve všech fázích pěstování a zpracování kávy, přes pražení, balení až po její přípravu na kávovaru pro koncové zákazníky. Od kávového zrnka až po šálek kávy, po celou dobu této dlouhé cesty kontrolují kvalitu produktu odborníci společnosti Segafredo Zanetti tak, aby si na jejím konci mohl zákazník vychutnat originální italské espresso – il vero espresso italiano.

Mezinárodní koncern Massimo Zanetti Beverage Group vznikl na základě rodinné tradice. Po několik generací rodina současného majitele a prezidenta společnosti pana Massima Zanettiho prodávala kávu. Jeho děd i otec obchodovali se zelenou kávou. On byl první z rodiny, kdo začal vyrábět a prodávat kávu praženou. V roce 1970 zakoupil pan Massimo Zanetti svoji první pražírnu v severoitalské Bologni. Přes nelehké začátky rozšířil postupně společnost Segafredo Zanetti do velikosti mezinárodního koncernu pod názvem Massimo Zanetti Beverage Group se zhruba 50 dceřinými distribučními společnostmi nejen v Evropě, ale také v jižní Americe, USA, Asii a v Austrálii. Svým celkovým ročním objemem zpracované produkce více než 160.000 tun kávy a celkovým obratem přesahujícím 1,3 miliardy EUR (údaj za rok 2012) obhajuje s přehledem vedoucí postavení jako specializovaný producent kávy pro přípravu espressa na světě.

Nejrozsáhlejší plantáží, kterou vlastní Massimo Zanetti Beverage Group, je Nossa Senhora da Guia v Brazílii. Kromě plantáží v Brazílii pěstuje MZBG kávu také v Costa Rice a v Hondurasu. Poslední úspěšnou akvizicí je získání kávových plantáží na vzdáleném ostrově Kauai v Havajském souostroví.

Úspěch značky Segafredo Zanetti je založen na těchto základních pilířích: tradiční receptuře pražení, kvalitě kávové směsi a její výsledné harmonii chuti a aroma, prosazovaní a rozvíjení kultury espressa i za hranicemi Itálie. Neméně důležitým faktorem je kompletní servis poskytovaný zákazníkům. Samozřejmostí je, že kvalitní espresso kávu můžete připravit jen na velmi dobrém a kvalitně seřízeném espresso kávovaru. Proto je jeden z předních italských a světových výrobců kávové technologie La San Marco rovněž součástí koncernu.

Všechny společnosti koncernu spojuje vášeň pro kávu, péče a starostlivost o její kvalitu.

www.segafredo.cz

www.facebook.com/SegafredoCZ

www.facebook.com/SkolaKavySegafredo