89 % Čechů nakupuje na internetu častěji než dříve. Nejvíce jim chybí drogerie.

Praha, 3. 12. 2014 – Nakupování na internetu je u českých zákazníků stále populárnější. Vyplývá to z výzkumu realizovaného konzultační společností ACOMWARE ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou. Některé druhy zboží si dokonce Češi častěji pořizují online než v kamenných obchodech – týká se to například knih, počítačů nebo elektroniky. Na internetu jim naopak chybí drogerie. (TZ)

Spotřebitelský výzkum infografika 1120px

Cílem spotřebitelského výzkumu, který byl uskutečněn na vzorku 802 respondentů, bylo zjistit aktuální vztah a postoje českých zákazníků k nákupům na internetu. „Češi mají obecně velmi pozitivní přístup k internetovému nakupování. Celkem 89 % zákazníků nakupuje na internetu častěji než dříve. Nejpopulárnější jsou knihy, hračky nebo elektronika, naopak poměrně negativní je vztah k nákupu potravin nebo stavebnin,“ vysvětluje Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE.

Výzkum se také zaměřil na porovnání množství nákupů, které Češi uskuteční v kamenných prodejnách a na internetu. „Některé druhy zboží již lidé více nakupují na internetu. Platí to například pro počítače a elektroniku, kde více než 50 % dotázaných využilo pro většinu svých nákupů e-shop. Naopak podíl internetu na prodejích je malý u drogerie nebo potravin,“ říká Václav Stříteský z katedry marketingu Vysoké školy ekonomické v Praze.

Zájem mezi zákazníky je zejména o větší nabídku drogerie na internetu. „60 % zákazníků se líbí představa, že si drogerii nakoupí online. Ale jen 15 % už ji takto nakupuje. Potenciál je tedy velký,“ vysvětluje Václav Stříteský. Výzkum dále potvrdil, že zákazníci očekávají od e-shopů i kamenných řetězců stejně kvalitní služby. „Zákazník si přeje na internetu stejné služby jako v kamenné prodejně, například možnost reklamace nebo použití věrnostní karty. Zároveň převažuje názor, že prodejce by měl disponovat oběma typy obchodů,“ dodává Jan Penkala.

Hlavní zjištění průzkumu ACOMWARE:

  1. 89 % Čechů nakupuje na internetu častěji než dříve;
  2. 83 % lidí má obecně k online nakupování pozitivní postoj – nejvíce lidé ve věku 25-34 let s vysokoškolským vzděláním, nejméně lidé s dokončeným základním vzděláním;
  3. Češi častěji využívají e-shopy před kamennými obchody při nákupu počítačů, telefonů, elektroniky, knih, hraček a sportovních potřeb;
  4. 40 % zákazníků vybírá e-shop podle ceny zboží, 28 % raději volí ze svých oblíbených obchodů. Čísla se ale liší v různých částech republiky: 41 % Pražanů nakupuje zejména u svých preferovaných prodejců;
  5. K nákupu na internetu nejvíce motivuje nižší cena zboží, doprava zdarma nebo sleva na příští nákup;
  6. Nakupující očekávají, že zboží na internetu bude levnější než v kamenných prodejnách;
  7. Při nákupu na internetu chtějí zákazníci stejné služby jako při nákupu v kamenné prodejně (např. věrnostní karta, osobní odběr, reklamace). Rozdílnou úroveň služeb vnímají Češi jako handicap.

O společnosti ACOMWARE s.r.o.

ACOMWARE je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce. Zaměřujeme se především na pomoc při vstupu na on-line trh, e-commerce poradenství, zvyšování návštěvnosti, obchodní výkonnosti a inteligentní emailing. Mezi naše klienty patří významní hráči na trhu – e-shopy i retailisté: Tescoma, Astratex.cz, Yves Rocher, Expert ČR, Oxalis.cz, VašeČočky, Conrad Electronic, Kytary.cz a další. Za 12 let fungování jsme obsloužili přes 2 000 internetových projektů.

Tým tvoří více než 35 zkušených specialistů. V rámci rozvoje e-commerce také přinášíme klientům řadu případových studií, analýz, školení a workshopů. Všem příznivcům e-commerce přinášíme také cyklus diskuzí s úspěšnými internetovými podnikateli – Eshopista.