10 věcí, kterými si Češi myslí, že ušetří (nejen o Vánocích)

Znáte ten pocit, kdy podnikáte daleké výjezdy s cílem koupit něco skvělého, výhodného nebo jednoduše neodolatelného? Ale až při zabouchnutí dveří po příjezdu domů vám dojde, že jste se zase nechali nalákat? Nemusíte mít výčitky, tento pocit postihuje velkou část populace a to nejen o Vánocích. A jaké jsou nejčastější věci, kterými si myslíme, že ušetříme? (TZ)

Změna zajetých kolejí

 

Stalo se vám někdy, že jste zahlídli akční nabídku na výrobek v supermarketu, do kterého nejezdíte zrovna pravidelně? Ale vy jste rozhodnutí ho za každou cenu koupit právě tam?

Pojďme se na to podívat… Do tohoto supermarketu většinou nejezdíte pravidelně například proto, že se nachází velmi daleko od vašeho bydliště, práce, školy atd. Čas a projetý benzín, který tato cesta vezme, bývá možná ve srovnání se slevou na jeden výrobek na pováženou.

V novém supermarketu se také nemusíte hned zorientovat. To vám zabere nejenom více času, ale velmi často jste nuceni projít více uliček než je potřeba a nakoupit tak spoustu dalších výrobků, pro které jste sem vlastně vůbec nejeli.

Větší než dostatečné množství

 

Vezměme si příklad nákupu jídla. Také rádi nakupujete větší množství, že se to doma určitě spotřebuje? Jenže doma se nakonec sní nebo zpracuje pouze malá část, další už není potřeba nebo na ní jednoduše už nikdo nemá chuť. A tak se jídlo kazí, objevuje se plíseň a zápach.

A tak na jedné straně bezdůvodně utrácíme a na druhé jídlo zbytečně vyhazujeme.

„Pravidelně nakupuji hodně sýrů, když jsou v akci. A ač už se mi několikrát přihodilo, že se mi potom některé z nich zkazily (dokonce i před vypršením minimální trvanlivosti), tak stále nemůžu odolat tomu krásnému pocitu, že jsem dobře nakoupila,“ říká Jiřina Nováková.

Vaření doma z kvalitních surovin

 

Člověk si říká, že vařením doma leccos ušetří. Jenže ve chvíli, kdy vaříte pro jednoho či pro dva, to většinou neplatí. Z důvodu ušetření máme obvykle tendenci navařit jídlo pro mnohem větší množství strávníků než je reálně možné. Jenže komu by chutnalo jíst stejné jídlo celý týden?

Pak k tomu započítáme čas, který strávíme nákupem, přípravou, servírováním pokrmů nebo třeba mytím nádobí. Oproti tomu návštěva restaurace, kde máme tyto služby a komfort zajištěny, se zdá časově, finančně (i psychicky) výhodnější.

S hotovostí nejdál dojdeš

 

Nosit u sebe hotovost také nemusí být vždy vhodné. Když u sebe máme větší finanční obnos, může se stát, že nás to láká utratit více, než jsme v první chvíli zamýšleli. Pokud platím kartou, zaplatím přesnou sumu a neutratím ani o korunu navíc.

A při ztrátě či krádeži peněz nám naše finanční zdroje obvykle nikdo nevrátí. Pokud ztratíte platební kartu a provedete kroky, které vám vaše banka poradí, vaše úspory jsou tak chráněné.

Hlavně se vyhnout poštovnému

 

Pokud si objednáme zboží přes internetový obchod, máme obvykle dvě možnosti jeho doručení. Buď si ho vyzvedneme na vlastní náklady, nebo zaplatíme něco za poštovné. Právě kvůli ceně poštovného se může stát, že do košíku vložíme mnohem více věcí, než bychom chtěli. Protože přece když už jednou platím poštovné, vyplatí se toho koupit více.

A zase se ocitáme u problému, že impulzivně nakupujeme zboží, které velmi často není potřeba. A to se samozřejmě projeví i na konečné částce, která bývá mnohonásobně vyšší než původně plánovaná.

Nevolejte ani neposílejte mi nabídky

Stále častěji se stává, že pokud nakoupíme zboží a zadáme při nákupu své kontaktní údaje, někteří prodejci nás znovu informují o dalších podobných nabídkách, akcích a slevách. Spousta z nás tento zpětný kontakt ale příliš nevítá.

„Obchodník se tak ale velmi často snaží pouze přizpůsobit nabídku jednotlivým nakupujícím. A zákazník tak velmi často může ušetřit na dalším nákupu nebo zjistit včas výhodnou nabídku,“ říká marketingový manažer věrnostního programu Sphere card Jiří Brych.

Výhodné` výprodeje v zahraničí

 

Zahraniční výprodeje bývají pro mnohé z nás velkým lákadlem, i proto, že si můžeme zanadávat, jak je u nás draho.  Jenže když si sečteme ceny dodatečných služeb, nebývá to zrovna nejlevnější záležitost. Jen pokud si spočítáme náklady na cestu, náklady na ubytování, velmi často musíme doplácet za další zavazadlo a také nemůžeme opomenout čas, který strávíme na cestě.

Proto nejspíš nebude od věci zvážit, zda těch několik procent, které z cen v zahraničí ušetříme, se nám v porovnání s dalšími útratami opravdu vyplatí.

Pravidlo “Jednou se to využije”

 

Nakupujete také někdy zboží, o kterém víte, že ho v dohledné době sice určitě nevyužijete, ale pro případ že by tak jednou stalo, ho přece jenom koupíte? Nebo třeba koupíte raději více kusů daného výrobku, protože by se to třeba jednou mohlo hodit – třeba sousedce nebo strýčkovi z Ameriky?

Ve skutečnosti se tak nakonec často nestává, věci nám zůstávají ve skříních a snáší se na ně prach. Je lepší si tak nákup dvakrát promyslet, než se nám věc ocitne v košíku.

2 stejné kusy za neodolatelnou cenu

 

Akcí typu „2 za cenu 1“ nebo „Sleva při nákupu více kusů“ najdeme v obchodech mnoho. Vidina výhodné koupě nám ale často zamlží pohled a my si pořídíme bezdůvodně věc, kterou bychom jindy ani neměli tendenci koupit. Nebo výrobek opravdu potřebujeme, ale jeden kus nám bohatě stačí. Jenže s výhodnou akcí, kterou obchodník nabízí, na to vlastně nepomyslíme a tak skončí v košíku kusů více. Každý si pak jistě spočítá, že si sice koupil více výrobků, ale utratil tak samozřejmě i větší množství peněz.

„V prosinci jsem jel koupit vánoční stromek. A v obchodě jsem narazil na skvělou nabídku, že pokud koupím 2 tyto vánoční stromky, dostanu jeden z nich zdarma. Neváhal jsem a koupil dva. Až po příjezdu domu mi došlo, že nejenom nemám kam tolik stromků dát, ale vlastně dám stejně dárky jen pod ten jeden, pro který jsem původně jel,“ říká Radomír Růžička.

Teď ne, až ve slevě

 

Během roku máme několik období, ve kterých obchodníci pravidelně nabízejí výhodné akce a výprodeje. Spousta z nás si věci během roku nekoupí jenom pro to, že čeká právě na tyto sezónní slevy. Zboží je pak ale mnohdy již vyprodané nebo se vůbec neobjeví mezi zvýhodněnými nabídkami. Dalším nešvarem je, že si mnohdy koupíme nové oblečení, které nám sice nepadne a není nijak oslnivé, ale líbí se nám proto, že je na něj velká sleva. Ve finále však takové kousky vůbec nenosíme.

Proč ale nevyužít služby, které nám umožní ušetřit během celého roku. Řeč je například o slevových kuponech, dárkových voucherech či věrnostních kartách. Stačí si je jen prostudovat a najít ten, který je pro vás nejvýhodnější.

Společnost EFIN, spol. s r.o. byla založena v roce 1994 a specializuje se na poskytování věrnostních programů. Její dvě hlavní značky jsou Sphere a Carte. Sphere propojuje zajímavé a kvalitní obchodníky s velkou skupinou potenciálních zákazníků na základě poskytování výhod a slev při předložení karty s logem programu. V současné době existuje více jak 10.000 partnerských míst v celé České i Slovenské republice, které akceptují karty s logem Sphere. Aktuální počet aktivních Sphere karet v České republice je necelých 1.000.000. Počet vydaných karet od roku 1994 je pak více než 6.000.000.