Po čem zákazníci e-shopů touží? Zejména po kvalitních informacích o produktech, dostupnosti skladem a dopravě zdarma

Za nejdůležitější atributy e-shopů považují lidé kvalitně popsané technické informace o produktech a dostupnost zboží skladem. Pro výběr online obchodu využívá nadpoloviční většina zákazníků srovnávače zboží. Výsledky pochází z aktuálního výzkumu E-Commerce 2014, který pro Asociaci pro elektronickou komerci pravidelně realizuje společnost MEDIARESEARCH. Výzkum proběhl na Českém národním panelu, zúčastnilo se ho 1 730 respondentů z aktivní internetové populace. (TZ)

Při výběru zboží v e-shopu považují internetoví uživatelé za zásadní, aby stránka produktu obsahovala kvalitně popsané technické informace. Na druhém místě je pro zákazníky důležitá dostupnost zboží skladem, která jim zajistí včasnou dodávku objednávky, a na třetím pak doprava zdarma. Dalšími důležitými atributy při výběru e-shopu jsou nejlevnější ceny, kvalitní zobrazení zboží (například fotografie produktu, jeho otočení v prostoru a tak dále) a dobrá struktura vyhledávání v obchodu, aby se uživatel snadno zorientoval.

Velmi oblíbené jsou u českých internetových uživatelů srovnávače zboží, jejichž příklady jsou například Heureka.cz nebo Zbozi.cz. Dvě třetiny zákazníků je využívají vždy nebo u většiny svých nákupů online.

Platbu za zboží objednané online lidé preferují vyřizovat bankovním převodem (27 %), hned druhou nejvyužívanější metodou je pak použití platební karty (ve čtvrtině případů) a 24 % uživatelů využívá dobírku. Pouze 12 % lidí dává přednost osobnímu převzetí zboží na pobočce obchodu.

Negativně uživatelé vnímají povinnou registraci před dokončením objednávky: dvěma třetinám lidí tento požadavek nevyhovuje a 13 % z nich dokonce od nákupů odradí.

Poměrně důležitým prvkem e-shopů se podle výzkumu MEDIARESEARCH ukazují být také odborné certifikáty: díky nim e-shop u většiny zákazníků budí pozitivní dojem, ačkoli na výběr online obchodu nemají přímý vliv. Na certifikáty dá při výběru konkrétního obchodu 23 % uživatelů.

Dotazovaní odpovídali také na otázku, jaké mají podle nich e-shopy výhody oproti kamenným obchodům. Nejvíce oceňují možnost snadného srovnání nabídek jednotlivých online obchodů, úsporu času, možnost objednání zboží kdykoliv, pohodlné dodání a výhodnější ceny.

Mezi nadstandardní služby, které by uživatelé rádi v e-shopech využívali v budoucnu, patří prodloužená záruka na zboží, odvoz starého spotřebiče nebo okamžitá expedice (například kurýrem).

MEDIARESEARCH (www.mediaresearch.cz) je významnou výzkumnou agenturou s širokým portfoliem služeb v oblasti realizace marketingových a mediálních výzkumů, zpracování a analýz dat, marketingového poradenství a vývoje software. Je realizátorem tří z nejrozsáhlejších mediálních výzkumů v České a Slovenské republice – Elektronického měření sledovanosti televize (peoplemetry) v ČR, Výzkumu návštěvnosti a sociodemografie internetu v ČR (NetMonitor) a SR (AIMmonitor) a Monitoringu reklamních výdajů v médiích (Admosphere) a na internetu (AdMonitoring) v ČR.

Český národní panel (www.narodnipanel.cz) je projekt výzkumných agentur MEDIARESEARCH, NMS a STEM/MARK, které společně vytvořili jeden z největších výzkumných panelů v České republice. Slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci ČR. Obdobný panel pod názvem Slovenský národný panel funguje i na Slovensku.

Asociace pro internetovou komerci (www.apek.cz) je sdružením firem a podnikatelů v oboru elektronického obchodu,  v současnosti má Asociace 326 členů. Cílem asociace je soustavně podporovat rozvoj elektronického obchodování v České republice. Mezi členy patří největší české internetové obchody, přední softwarové společnosti a finanční instituce.