Povánoční slevy na českých e-shopech jsou často jen naoko, opravdu zlevněné jsou jen 3 % zboží

Monitoring cen zboží v tradičních povánočních slevách odhalil slevovou politiku předních českých e-shopů. Patrné je například opakované zlevňování, kdy jsou ceny komodit před Vánoci uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu. Podle komplexní analýzy společnosti Karsa Technologies se tak děje až v 5,6 % případů. Naopak možnost výhodného nákupu se týká jen 3 % sledovaných produktů. (TZ)

Analýza společnosti Karsa Technologies monitorovala v období posledních čtyř měsíců dlouhodobý vývoj cen elektrospotřebičů a mobilních přístrojů prodávaných v osmi předních internetových obchodech, jako jsou například Mall.cz, Datart.cz nebo ElectroWorld.cz. Z dat vyplynulo, že sledované e-shopy po Vánocích uplatnily skutečnou slevu v průměru u 3 % nabízených produktů. Jako skutečná sleva je v analýze považována hodnota, která byla v lednu o více než 5 % nižší než všechny ceny ve sledovaném období. U 5,6 % komodit pak internetové obchody uplatnily již zmíněnou opakovanou slevu a u celých 64,2 % zboží nedošlo ve sledovaném období ke snížení ceny. Monitoring využíval algoritmu aplikace Karsa Monitor, která umožňuje e-shopům srovnávat cenové hladiny zboží u konkurentů. Dobrou zprávou nicméně je, že ze všech kategorií produktů, které aplikace analyzovala, nedošlo ani u jedné ke zdražení. V lednu si tak zákazníci mohou být jistí, že elektroniku nekoupí za vyšší ceny než před Vánocemi.

ANALÝZA PRODUKTŮ: Slevy se nejvíc dotkly mobilních telefonů

Hromadné lednové snižování cen se nejvýrazněji projevilo u mobilních telefonů. Hned 12 % sledovaných produktů v této kategorii bylo skutečně zlevněno. „Ruku v ruce s tím však jde také takzvané opakované zlevnění, kdy prodejce před Vánoci uměle zvýší cenu nabízeného artiklu a po Vánocích prezentuje propad na původní cenovou hladinu jako slevu,“ vysvětluje Michal Ježek, CEO společnosti Karsa Technologies, a upřesňuje: „V případě mobilních telefonů byly takové praktiky zaznamenány dokonce častěji než skutečná sleva – až u 13 % zboží.“ Stejná taktika byla pak ve zvýšené míře patrná i u digitálních kamer a praček. Internetovým obchodům by v případě podobných praktik mohl hrozit i postih ze strany České obchodní inspekce.

Kromě mobilních telefonů se výraznějšího opravdového zlevnění, tedy povánoční slevy vyšší než 5 %, dočkaly ještě položky z kategorie Hi-Fi. Mnoha kategoriím se ale skutečného zlevnění zcela vyhnulo. Dlouhodobě internetové obchody nemění ceny zvláště u DVB-T/S, v této kategorii zůstává cena stejná u více než 93 % produktů. V případě kategorií Auto Hi-Fi a fotoaparáty nedošlo ke změně cen u více než 80 % produktů.

Tabulka 1: Procenta snížení cen v jednotlivých kategoriích v povánočním období.

 

Kategorie Opravdová sleva Opakovaná sleva Stejná cena
Mobilní telefony 12 % 13 % 55 %
Hi-Fi 8 % 5 % 75 %
Digitální kamery 5 % 12 % 74 %
Malé spotřebiče 5 % 7 % 75 %
Notebooky a Tablety 5 % 5 % 76 %
Pračky 4 % 10 % 64 %
Digitální fotoaparáty 4 % 5 % 84 %
Bílé zboží 3 % 6 % 73 %
PC 3 % 1 % 83 %
DVB-T/S 2 % 5 % 93 %
Auto Hi-Fi 2 % 5 % 87 %

Zdroj: Analýza společnosti Karsa Technologies pro období od 1. 10. 2014 až 16. 1. 2015

TIP: Koncový uživatel by měl vědět, že ačkoli bylo zboží koupeno ve slevě, jeho záruční doba je stále minimálně 24 měsíců a v případě nákupu na e-shopu jej může do 14 dní vrátit bez udání důvodu.

ANALÝZA E-SHOPŮ: Nejvýrazněji zlevnil ElectroWorld.cz

Analýza cenové hladiny ve sledovaných obchodech ukázala, že většina obchodů poskytla skutečnou slevu na méně než 5 % hodnocených produktů. „Po vyhodnocení získaných dat jsme zjistili, že nejvíc se rozhodl zlevňovat obchod ElectroWorld.cz, a to u 7 % nabízeného zboží,“ upřesňuje Michal Ježek ze společnosti Karsa Technologies. „Navíc se jednalo o skutečnou povánoční slevu, tedy avizovaných 5 %,“ zdůrazňuje. E-shopy Datart.cz a Expert.cz nabídly slevu na 5 % produktů a ostatní prodejci zlevnili méně než 4 % komodit z nabídky.

S cenovou politikou pak nejvíc pracuje Datart.cz, který opakovanou slevou využil u 11 % nabízeného zboží napříč kategoriemi. Poměrně stabilní cenovou hladinu udržuje prodejce Eva.cz, a to hned u 95 % svých produktů.

Tabulka 1: Cenová politika vybraných internetových obchodů

Obchod Opravdová sleva Opakovaná sleva Stejná cena
Datart.cz 5 % 11 % 62 %
Mall.cz 4 % 8 % 68 %
ElectroWorld.cz 7 % 6 % 78 %
Czc.cz 2 % 3 % 46 %
Expert.cz 5 % 7 % 77 %
Eva.cz 2 % 1 % 95 %

Zdroj: Analýza společnosti Karsa Technologies pro období od 1. 10. 2014 až 16. 1. 2015

Zlevňování zboží je ovšem zcela přirozeným jevem, jak upřesňuje Michal Ježek: „Slevu mimo jiné zapříčiňuje i stárnutí produktu na trhu, Vánoce ale způsobí celoplošné skokové snížení cen. Navíc obchody musejí mít zboží již na skladě, protože opět došlo k významné změně kurzu koruny.“ Aplikaci Karsa Monitor, která byla k průzkumu povánočních slev použita, vyvinula společnost Karsa Technologies tak, aby skrze ni mohly české e-shopy sledovat a reagovat na cenové hladiny zboží u konkurentů, a to v reálném čase.

O Karsa Techonologies

Karsa Technologies nabízí nejmodernější cloudové řešení pro online analýzu cen internetových prodejců. Společnost monitoruje širokou škálu zboží ve stovkách obchodů v Evropské unii a v Rusku. V roce 2014 firma představila analytický nástroj Karsa Monitor, který umožňuje provozovatelům e-shopů a distributorům detailně sledovat a analyzovat cenovou politiku konkurence a reagovat tak na změny na trhu. Pomocí důkladné analýzy dat tak Karsa Technologies pomáhá svým zákazníkům se strategickým plánováním a přispívá ke zvýšení jejich zisku.