Český mobilní internet po změně algoritmu Googlu: stabilní výsledky i zajímavý růst

Praha 24. dubna 2015 – Google změnil algoritmus mobilního vyhledávání. Kdo neoptimalizoval svůj web pro mobilní zařízení, může očekávat horší výsledky. Změna, kterou vyhledávač ohlásil počátkem roku, se dotkne zhruba 40 % výsledků. Jak dopadly české weby? Zaznamenali jsme pohyby i o 6 míst vzhůru do TOP3, větší část výsledků pak zůstává stabilní. (TZ)

„Optimalizace pro mobilní zařízení je pro české weby naprostou nevyhnutelností, chtějí-li si udržet pozice ve vyhledávači a své prodeje,“ říká Ondřej Hloupý, produktový manažer webových řešení společnosti Sprinx Systems. „Pomocí mobilů a tabletů je uskutečněno až 8 % nákupů  v e-shopech. Toto množství bude růst. Připravenost pro mobilní telefony a jiná multimediální zařízení je třeba brát skutečně velmi vážně.“

Jak dopadl test?

V našem testu jsme se zaměřili na vybraná klíčová slova a sledovali pozici e-shopu www.sevt.cz, který nabízí široké spektrum zboží od kancelářských a školních potřeb po bytovou dekoraci a hračky. Server je v rámci responsivního designu optimalizován pro mobilní zařízení a je zcela „mobile friendly“ i dle testu společnosti Google. K testování jsme využili mobilní telefon Samsung Galaxy S3, který jsme odhlásili ze všech služeb a vymazali jsme všechnu historii, včetně cookies.

Pozice před 21. 4. Pozice po 21. 4.
Vodové barvy 11. místo 10. místo
Kancelářský papír 4. místo 4. místo
Rýsovací potřeby 8. místo 2. místo
Mikrotužky 4. místo 5. místo
Knihy pěstování 16. místo 18. místo

Výsledky testu naznačují, že řada českých e-shopů již byla na změny vyhledávacího algoritmu připravena a proto u většiny testovaných klíčových slov dochází k menším pohybům, které nejsou ničím nestandardním.

Nejvýraznější skok vpřed jsme zaznamenali u klíčového slova „rýsovací potřeby“. Preference právě obchodu sevt.cz je dána optimalizací pro mobilní zařízení. Konkurenci na dané klíčové slovo tato optimalizace chybí.

Změna v algoritmu Google není první, kterou největší vyhledávač podporuje dobrou praxi. „Takto začal v roce 2014 například preferovat HTTPS stránky, aby podpořil zabezpečení webů. V roce 2011 zase preferoval weby, které uvádí autora publikovaných textů a vedle toho začal podporovat objemnější články, namísto krátkých zpráv,“ vypočítává Ondřej Hloupý. „Teď se vyhledávač rozhodl podpořit responzivní weby.“

Jak vybudovat responzivní web

Kompletně responzivní web na každé jednotlivé stránce nabídne uživateli relevantní obsah vzhledem k zařízení, na kterém si webové stránky prohlíží. Ať už se jedná o velikost a umístění konkrétních prvků, či naopak nezobrazení těch prvků, která jsou pro mobilní zařízení nepodstatná.

„Chceme-li vybudovat web, který je skutečně responzivní, musíme mít na paměti několik pravidel,“ říká Ondřej Hloupý a vypočítává základní pravidla: „Každý prvek, který není nezbytný bychom měli zrušit. Dávejme si pozor na čitelnost textu a odkazů, nepoužívejme vyskakovací okna či podobné rušivé prvky a dbejme na to, aby web neztrácel na rychlosti při načítání. Celkem 84 % uživatelů je ochotno čekat maximálně 5 vteřin na načtení stránky.“

O společnosti Sprinx Systems

Společnost Sprinx Systems, a.s. se specializuje na vývoj, prodej, implementaci a správu obchodních systémů. Vyvíjí webová řešení, poskytuje služby v oblasti hostingu a správy aplikací a je významným dodavatelem produktů HPC (High Performance Computing). Společnost působí i ve Spojených státech amerických, kde má v Los Angeles pobočku. Více naleznete na http://www.sprinx.cz.