Belgické dráhy díky Toughpadu FZ-M1 zařadily vyšší rychlostní stupeň

NMBS (belgické dráhy) se digitalizovaly v roce 2005 s nástupem systému IBIS. Vlakvedoucí získali díky této digitální hardwarové platformě možnost skenovat nové karty MoBib a elektronické jízdenky cestujících, poskytovat informace a prodávat jízdenky. Od zavedení platformy IBIS už nicméně uběhlo deset let a pro současné informační a komunikační technologie přestala postačovat. Nastal čas najít nástupce, a toho NMBS našly v platformě zvané ITRIS provozované s tablety Panasonic Toughpad FZ-M1. (TZ)

Potřeba ergonomického a spolehlivého řešení

V době svého spuštění byla platforma IBIS doslova revolučním řešením. Šlo o první zařízení, které v rámci společnosti NMBS umožňovalo více než 2500 vlakvedoucím v rozsáhlé míře digitalizovat zpracovávané informace. „Postupem času se ale začaly objevovat problémy téměř na denním pořádku,“ vzpomíná Pascal Rooms, projektový manažer belgických drah NMBS. „Loni jsme u zhruba 3000 kusů zařízení zaznamenali bezmála 7000 technických závad. Vlakvedoucí se dále potýkali se selháváním zařízení a neustále se zkracující životností baterie.“

To ale není všechno, společnosti NMBS navíc chodily zprávy o poraněných zápěstích a ramenech, ke kterým docházelo kvůli větší hmotnosti zařízení (1,3 kg). „V roce 2013 jsme se proto rozhodli vyvinout pro naše vlakvedoucí zbrusu novou platformu.“ Práce na vývoji nástupnické platformy se řídily nedostatky IBISu.

Zaostřeno na uživatele a jejich pracovní podmínky

Aby nové zařízení odpovídalo co nejvíce potřebám uživatelů, rozhodly se belgické dráhy NMBS využít služeb společnosti PwC. Proběhl důkladný průzkum pracovních podmínek a na základě získaných poznatků byla stanovena výběrová kritéria. Jedním z klíčových problémů byl ergonomický aspekt, zvláště pak hmotnost zařízení. Ta musela být v porovnání s IBIS výrazně zredukována. „Rozhodli jsme se proto přejít na mobilní prodej jízdenek, aby odpadla nutnost mít integrovanou tiskárnu. Tato změna vedla k úspoře více než 300 g na jednom zařízení,“ vysvětluje Pascal Rooms.

Vlakvedoucí musejí mít v zařízení jistotu, a proto hrála na seznamu kritérií dominantní roli i delší životnost baterie. „Konkrétně jde o to, že uživatelé musejí být schopni se zařízením pracovat celou směnu, aniž by hrozilo, že je zradí. Mezi základními požadavky se objevily také jas a robustnost obrazovky,“ dodává Pascal Rooms.

Netradiční řešení

Společnosti NMBS a PwC si brzy uvědomily, že najít takové zařízení, které by splňovalo všechny požadavky, nebude snadné „Na míru šité řešení od Panasonicu nás přesvědčilo,“ říká Steven Ackx, ředitel PwC. „Nová platforma zvaná ITRIS se skládá ze dvou zařízení. Jako hlavní terminál funguje robustní 7palcový tablet Panasonic Toughpad FZ-M1 a ke zpracování plateb, kontrole lístků a průkazek se používá samostatný menší terminál.“

„Takový projekt pro NMBS si žádá unikátní řešení,“ vysvětluje Steven Vindevogel, manažer pro danou zemi společnosti Panasonic Computer Systems. „Zařízení Toughpad FZ-M1 používané v rámci platformy ITRIS bylo proto speciálně navrženo pro společnost NMBS. Začali jsme se zařízením, u kterého jsme věděli, že bude pro zmíněný úkol vhodné, a přesto dost flexibilní na určité uživatelské změny.“ Poté byl tablet FZ-M1 vybaven sloty SAM, čtečkou chytrých karet NFC a baterií, která je vyměnitelná za chodu. „Dát do jednoho zařízení modul 4G a GSM-R vedle sebe byl úctyhodný výkon,“ vzpomíná Steven Vindevogel. „Byla to obrovská výzva, ale nakonec se nám podařilo integrovat všechny požadované funkce a přitom udržet hmotnost na pouhých 850 g.“

Řešení na míru bylo nalezeno také díky komunikaci. Společnost NMBS byla totiž během vývoje s japonskými vývojáři Panasonicu v přímém kontaktu. „Jeden z nich dokonce vážil cestu až z Japonska, aby mohl na projekt osobně dohlížet,“ vysvětluje Pascal Rooms. „Díky tomu jsme všechno dotáhli velmi rychle, takže se podařilo bez problémů dodržet všechny termíny.“

Digitální informační platforma, která obstojí v budoucnu

Řešení ITRIS prošlo ve zkušebním provozu rukama 250 uživatelů a obstálo, takže implementace začne v září 2016. Uvedení výrobku bude hotové koncem roku 2016. S novou digitální informační platformou přeřazuje společnost NMBS na vyšší rychlostní stupeň. „Vlakvedoucí se mohou v reálném čase dostat k informacím o spojích, nehodách a zpožděních a bezprostředně je předat cestujícím. I offline je k dispozici celá škála informací. Zrychlil se výrazně i celý proces kontroly jízdenek a výběru plateb. Platba bankovní kartou ve vlaku je nyní například pouze jedna z možných způsobů platby. Řešení ITRIS navíc předznamenává obrovský krok kupředu ve smyslu naší interní komunikace. Naši pracovníci již nemusejí používat papírové jízdní řády, protože díky vysokorychlostnímu 3G a 4G připojení mají vždy k dispozici aktuální informace.

„Jsme přesvědčeni, že ITRIS přispěje k výraznému zlepšení jak naší interní komunikace, tak komunikace s našimi cestujícími,“ říká Pascal Rooms. „Také můžeme s určitou hrdostí prohlásit, že s tímto all-in-one řešením razíme mezi evropskými železnicemi cestu technologickému pokroku.“

O skupině Panasonic System Communications Company Europe (PSCEU)

PSCEU je evropskou pobočkou Panasonic System Communications Company, globální B2B divize společnosti Panasonic. Cílem PSCEU je ulehčit práci profesionálům a pomáhat firmám zvyšovat jejich efektivitu a výkonnost. Pomáhá společnostem získávat, zpracovávat a přenášet všechny druhy informací, jako jsou hlasová, textová a obrazová data. Produktové portfolio zahrnuje PBX telekomunikační systémy, tiskárny, profesionální kamerové systémy, projektory, profesionální displeje a odolné mobilní počítače. S přibližně 350 zaměstnanci, se zkušenými experty, se schopnostmi řízení globálních projektů a s rozsáhlou evropskou partnerskou sítí nabízí PSCEU bezkonkurenční výhody na daném trhu.

O společnosti Panasonic

Společnost Panasonic je světovým lídrem ve vývoji a výrobě elektronických produktů pro širokou škálu spotřebitelských, firemních i průmyslových požadavků. Od svého založení v roce 1918 se společnost globálně rozšířila a nyní řídí přes 500 firem po celém světě, které vykázali konsolidované příjmy přes 55,5 miliard euro ve fiskálním roce končícím 31. března 2015. Se závazkem sledovat nové hodnoty prostřednictvím inovací napříč všemi divizemi, se společnost se snaží vytvořit lepší život a lepší svět pro své zákazníky. Pro více informací o Panasonic najdete na webových stránkách společnosti http://panasonic.net/.