Kurýrní služby: Rok 2015 byl rekordní. Na Štědrý den byl realizován takřka stejný počet zásilek jako o běžném víkendovém dnu

Praha, aktualizace 21. ledna 2015 – Trh kurýrních služeb zažívá od roku 2011 rapidní růst. Na základě dat největší kurýrní služby Messenger, která působí ve 13 českých městech a ve slovenské Bratislavě, byl prosinec rekordním měsícem v horizontu posledních 10 let. Celkový nárůst počtu zásilek byl oproti prosinci 2014 15procentní. Nejzásadnější růst zaznamenaly zásilky, které jsou již od počátku objednány jako dárkové balíčky pro obchodní partnery. (TZ)

„Firmy se opět masivně vracejí k zasílání dárkových balíčků, které si se svými obchodními partnery vyměňují. Nárůst přepravy dárků, které u nás firmy z celé republiky v měsíci prosinci objednaly, vzrostl meziročně o více než 22 procent. Celkem jsme v posledních dvou týdnech před Vánoci jen po Praze přepravili více než 17 tis. dárků. Prosinec byl pro Messenger náročný, od poloviny měsíce v provozu pracovala celá firma – tedy včetně back-office pracovníků z účtárny, marketingového či obchodního oddělení. Největší nápor jsme zaznamenali 17. listopadu, kdy jsme za jeden den přepravili na 7500 zásilek, kdy minimálně polovina byly vánoční dárky,“ hodnotí poslední rok Kateřina Ovesná, ředitelka a obchodu a marketingu Messengeru.

Firmy i lidé využívali služeb Messengeru také o Štědrém dnu, kdy byl realizován takřka stejný počet zásilek jako v běžném víkendovém dnu. Lidé si nejčastěji posílali dárky nebo nakupovali na e-shopech nabízejících dopravu ve stejný den díky Messengeru. „Hitem letošního Štědrého dne byly kytice Frutiko, kterých jsme rozvezli desítky,“ doplňuje Ovesná. Celkově prosinec byl v porovnání objemu přepraveného zboží trojnásobně větší než běžný měsíc během roku 2015.

Jak se dařilo Messengeru a jak vypadá trh kurýrních služeb, shrnuje tisková zpráva a infografika níže

TZ_INFOGRAFIKA_obálky nahrazují objemnější zásilky. Trh kurýrní přepravy meziročně roste_Messenger (1)

INFOGRAFIKA: obálky nahrazují objemnější zásilky. Trh kurýrní přepravy meziročně roste

Praha 23. prosince 2015 – Trh kurýrních služeb v horizontu pěti posledních let vzrostl v řádu desítek procent. Největší kurýrní služba Messenger, která působí ve 13 českých městech a ve slovenské Bratislavě, vzrostla objemem zásilek od roku 2011 o 43 procent, čímž se dostává na vyšší statisíce zásilek ročně. Nejvýznamnější změnou trhu je ústup malých zásilek, což znamená méně kol a skútrů, naopak roste počet objemných zásilek pro cargo kola, automobily a dokonce dodávky. „Doba, kdy kurýrní služby převážely výhradně obálky s dokumenty, jsou již pryč. V městské dopravě se kurýrní služby přizpůsobily a začaly převážet také větší zásilky a více se tak uplatňují cargo kola a automobily,“ vysvětluje Kateřina Ovesná, ředitelka obchodu a marketingu Messengeru. Přeprava prostřednictvím kol se sice v roce 2015 u Messengeru podílí 68 procenty, ovšem v roce 2011 byly koly realizovány skoro tři čtvrtiny zásilek. Největší nápor zásilek přichází v květnu a následně v listopadu a prosinci. Poslední dva měsíce v roce Messenger realizuje na čtvrtinu ze všech ročních objednávek.

„Změna přepravních priorit napříště bude znamenat nutnou změnu ve složení flotil kurýrních společností. Roste potřeba počtu aut, což ovšem významně prodlužuje dobu doručení z důvodu husté městské dopravy. Možnou budoucností jsou cargo kola, která v Praze testujeme a která uvezou až stokilogramové náklady,“ dodává Ovesná.

Roste on-line a hotovost je minoritní způsob platby

Dříve bylo objednání kurýrů spojeno s telefonickými objednávkami a dispečinky výhradně řízenými telefonickými operátory. V posledních letech ovšem dominanci převzalo on-line objednání, které se v roce 2015 podílelo na objednávkách zásilek u Messengeru 57 procenty. „Počet telefonických objednávek v meziročním srovnání neklesá. Vytíženost telefonních operátorů je srovnatelná s předchozími roky. Ovšem v podílu všech objednávek zadávání přes telefon meziročně klesají, což vysvětlujeme, že noví zákazníci využívají již výhradně on-line objednávkového systému,“ doplňuje Ovesná. Telefony se podílejí na objednávkách 32 procenty, zbylých 20 procent tvoří pravidelné objednávky, tedy opakované a dopředu objednané závozy. Mezi elektronicky zasílanými objednávkami vede e-mail, kdy se nejčastěji jedná o seznamy zasílané především v excelových tabulkách. Za poslední roky pak přibyly objednávky přes e-shopy, ty začaly městské kurýrní služby využívat z důvodu expresního doručení v řádu jednotek hodin.

Zásadní změna ve vývoji kurýrních služeb nastala u platebních metod, kdy oproti roku 2011 takřka vymizela platba hotovostí. Hotovostí bylo v roce 2011 placeno 11 procent zásilek, v letošním roce pak již pouhá čtyři procenta. V drtivé většině, tedy v 96 procentech, platí zákazníci bezhotovostně.

Na 200 kurýrů, 13 poboček v ČR a devět milionů kilometrů

Kurýrní služba Messenger se nezaměřuje pouze na Prahu, ale nabízí také služby městské přepravy v dalších 12 českých městech (Praha, Brno, Bratislava, Jihlava, Svitavy, Olomouc, Ostrava, Zlín, Liberec, Hradec Králové, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Plzeň, České Budějovice). Nabízí také meziměstskou přepravu, a to i na Slovensko díky pobočce v Bratislavě. Flotilu Messengeru obsluhuje na více než 200 kurýrů a například jenom po Praze najezdí kurýři na devět milionů kilometrů, tedy necelých 25 000 kilometrů denně.

Více o Messengeru

Messenger je kurýrní služba, která zajišťuje expresní přepravu zásilek ještě tentýž den po Praze, Brně a Bratislavě. Doručuje také do druhého dne po celé České republice a na Slovensko. Specializuje se na zásilky s přidanou hodnotou – pomáhá e-shopům dodat zboží k zákazníkovi ještě tentýž den, šetrně zachází s kartony vína a messengeři zvládnou u doručení také ověřit totožnost nebo zajistit podpis klienta.

Messenger na trhu působí od roku 1991, kdy se stal historicky první kurýrní službou v Praze. Expanze do Brna přišla v roce 1995, od roku 1998 už doručuje po celé České republice a v roce 2013 do Bratislavy. Významným počinem Messengeru bylo nasazení cargo kol v Praze, které provozuje od roku 2009 pro přepravu objemnějších zásilek v centru města. Od roku 2014 se Messenger aktivně účastní projektu Evropské unie „Cyclelogistics Ahead“. Ten si v evropských městech klade za cíl posílit cyklologistiku – doručování větších zásilek v centru měst prostřednictvím cargo kol. V návaznosti na cargo kola se v témže roce začal významně spolupodílet na vzniku a chodu rozvozové služby Ordr.cz. Ta rozváží obědy a večeře v širším centru Prahy s garantovaným doručením teplého jídla do 15 minut od objednání.

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Tisková zpráva se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.