Nejnižší cena vždy nerozhoduje. Češi si umí e-shop pro svůj nákup dobře vybrat

10. února 2016, Praha – Z kvalitního e-shopu za rozumnou cenu nebo nejlevněji s rizikem? Mobil stejně jako tričko? Jak si vybírají Češi internetové obchody pro své nákupy zjišťovala mezi nakupujícími Asociace pro elektronickou komerci (APEK). (TZ)

Více než patnáct set respondentů z řad internetových uživatelů odpovídalo na otázky týkající strategie nakupování na internetu. V průzkumu se potvrdilo, že nejnižší cena je sice často výchozí bod. Na druhou stranu to nakonec není bod rozhodující. Češi si o e-shopech zjišťují před nákupem dostatek informací a volí ten obchod, který jim nabídne jistotu dodání kvalitního zboží.

„Přibližně čtvrtina nakupujících se při výběru internetového obchodu pro nákup zboží podívá nejdříve do několika různých e-shopů a mezi nimi volí nejvýhodnější nabídku. Druhá čtvrtina vyhledá ve srovnávači nejlevnějšího prodejce a následně se snaží zjistit co nejvíce informací, podle kterých se rozhodne, zda nákup opravdu uskuteční,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Dalších 20 % jde rovnou do e-shopu, se kterým má dobrou zkušenost a nakoupí v něm. To vnímám jako velmi dobrou zprávu pro obchodníky – zákazníci se v případě pozitivních zkušeností s nákupem znovu vrátí. 14 % pak volí podle uživatelských recenzí internetových obchodů,“ doplňuje Vetyška.

Při výběru e-shopu k nákupu však také záleží na typu kupovaného zboží. U počítačů, bílé i černé elektroniky nebo mobilních telefonů je u přibližně 30 % respondentů prvním faktorem výhodná cena, zatímco oblíbený a vyzkoušený obchod volí okolo 15 % respondentů. Naopak u bot a oblečení je na prvním místě dobrá zkušenost – do oblíbených e-shopů se pro módu vrací 27 % nakupujících, zatímco vyhledávání podle ceny volí jen 18 %. „Móda či módní produkty mají velkou výhodu – zákazníci vědí, že konkrétní internetový obchod vyhovuje jejich vkusu a nakupují tak opakovaně na stejném místě. Naopak při výběru mobilního telefonu se jedná o stejný výrobek u mnoha prodejců – a zde hraje roli cena, i když ne zcela rozhodující. Zákazníci stále více dávají přednost vyzkoušeným e-shopům,“ komentuje Jan Vetyška.

A jak je to se zkoušením zboží v kamenných obchodech s následným zakoupením online? I zde je vidět neustále zvyšování důvěry směrem k e-shopům. Zatímco v roce 2012 se kvůli vyzkoušení zboží před objednáním za žádných okolností nebo zcela výjimečně nevydalo do tradiční prodejny 34 % nakupujících, v roce 2015 už to bylo 47 %. Naopak téměř vždy si šlo v roce 2012 prohlídnout zboží do kamenné prodejny 7 % zákazníků, v roce 2015 už pouze 4 %.

„Zákazníci i ve výsledku našeho průzkumu potvrdili, že českým internetovým obchodům důvěřují. Stále více se řídí pozitivní zkušeností či kladnými uživatelskými recenzemi. Samozřejmě, vždy se ohlíží také na cenu. Zcela rozhodující ale není. Tento trend tak jen potvrzuje rekordní výsledky české e-komerce v uplynulém roce,“ uzavírá Jan Vetyška.

O APEKu

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je sdružením více než 330 firem, podnikatelů a odborníků v oboru elektronického obchodu. Cílem Asociace je soustavně podporovat rozvoj elektronického obchodování v České republice. Více informací na www.apek.cz.

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Tisková zpráva se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.