Čeští rodiče chtějí, aby děti sportovaly, příkladem však nejdou

České rodiny s dětmi tráví společný volný čas spíše pasivním odpočinkem. Svou rodinu považuje za vyloženě sportovní jen 7 % dotázaných rodičů dětí ve věku od 5 do 12 let. Za sport podle průzkumu společnosti Sazka, který zpracovala agentura NMS Research, utratíme v průměru 926 korun měsíčně. (TZ)

Ačkoli téměř tři čtvrtiny rodičů uvádí, že své děti vedou ke sportu odmala a pětina by ze svých dětí chtěla mít dokonce vrcholové sportovce, sami jim moc dobrý příklad nedávají. Pravidelně – alespoň jednou týdně, se věnuje sportovním aktivitám jen
10 % rodičů s dětmi na prvním stupni základní školy. Čtvrtina se nehýbe vůbec a zbytek sportuje zřídka – maximálně dvakrát do měsíce. Pro většinu rodičů je sport či pohybové aktivity jen jednou z možností pro vyplnění volného času dětí (podobně jako např. keramika či hra na hudební nástroj). „Pouze malé množství rodičů chápe sportování jako nutnou součást života dětí, významnou nejen pro zdravý způsob života dětí, ale především jako nutný návyk pro pohybové aktivity v dospělost. A pro děti – především ve městech, přestává být běžnou náplní jejich mimoškolního času hrát si venku s ostatními dětmi,“ říká docent Tomáš Perič, odborník na sport dětí z Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy.

Průměrné výdaje domácností
Sportování celé rodiny 926
Alkohol 380
Cigarety 440
Potraviny a běžné domácí potřeby 6390
Výdaje na bydlení 6937
Tisk 204
Kulturní aktivity 536
Stravování mimo domov 982
Oblečení, obuv 1257
Kosmetika a drogerie 727
Doprava, telefon, kroužky dětí aj. 3823
Pojištění, spoření 2359

O náplni víkendů rozhodují spíše ženy

Volnočasové aktivity vybírá v rodinách s malými dětmi většinou žena. Informace, kam vyrazit vyhledávají rodiče především na internetu nebo na doporučení známých. „Zejména pro rodiče jsme vytvořili web Sportvokoli.cz, který nabízí řadu možností a ukázek, jak zajímavě a především aktivně trávit s dětmi volný čas. Velkou devizou je například kalendář s desítkami sportovních akcí po celé České republice,“ říká Václav Friedmann, tiskový mluvčí společnosti Sazka.  Když už tráví rodiny čas aktivně, nejčastěji jezdí na výlety do přírody nebo vyrazí za kulturou. Sportovní program se v žebříčku aktivního odpočinku umístil na třetím místě. Velká část respondentů však preferuje o víkendu odpočívat doma nebo nanejvýš vyrazit na návštěvu ke známým. Rodiče bohužel také stále uvádějí, že svůj volný čas o víkendech tráví nutnými nákupy v obchodních centrech.

Sport ukrojí z rodinných výdajů necelou tisícovku

České domácnosti vynaloží na sportování celé rodiny průměrně 926 korun, což je podobná částka jako za stravování mimo domov. Ovšem 20 % českých rodin nedá ze svého rozpočtu na sport ani korunu. Více než 5 % měsíčních výdajů zaplatí za pohyb rodiny necelá čtvrtina dotázaných. „Spoustu rodičů v průzkumu uvedlo, že na sport zkrátka v rodinné pokladně už nezbývá místo. Nutno podotknout, že sportovat lze prakticky zadarmo, a to i na organizovaných akcích. U každé akce na portále Sportvokoli.cz uvádíme vstupné či startovné, drtivá většina událostí je však bezplatná. Rodiče si tak snadno spočítají, na kolik je účast na akci přijde,“ vysvětluje Václav Friedmann.

Sportvokoli.cz je společný projekt Sazky a Českého olympijského výboru. Jde o největší veřejnou databázi sportovních klubů a sportovišť. Pomáhá rodičům i široké veřejnosti najít co nejsnazší cestu ke sportu.

 

O společnosti SAZKA a.s.

SAZKA a.s. je největší a nejstarší loterijní společnost v České republice s cca 95% tržním podílem na trhu loterií a jiných podobných her. Hlavními loterijními produkty společnosti jsou číselné loterie s nejznámější hrou Sportka. Kromě číselných loterií jsou v produktové nabídce stírací losy, sportovní kurzové sázky a rychloobrátkové hry. Druhým pilířem jsou neloterijní služby, zejména největší mobilní virtuální operátor v České republice SAZKAmobil, dobíjení mobilních telefonů a zprostředkování plateb za služby a zboží nebo prodej vstupenek. Své produkty poskytuje SAZKA a.s. hlavně prostřednictvím unikátní prodejní sítě s více než 7200 prodejními místy rozmístěnými po celé České republice. SAZKA a.s. je členem nadnárodní investiční skupiny KKCG, působící v 11 zemích na 4 kontinentech. Sazka a.s. je součástí mezinárodního loterního holdingu Sazka Group (patří sem rovněž podíly v řecké loterii OPAP, italském Lotto a rakouských Casinos Austria). Více na www.sazka.cz a www.kkcg.eu.