Ideální hodinky podle Čechů: česko-švýcarská kvalita do 12 tisíc

Jak vypadají ideální hodinky pro běžného českého uživatele? Bude chtít jednoduché a vkusné, nebo naopak ocení celou řadu doplňkových funkcí? A bylo by možné takové „ideální hodinky“ podle požadavků českých zákazníků vyrobit? Na tuto otázku hledalo odpovědi Hodinářství Bechyně, které s agenturou Stem/Mark vyhotovilo průzkum. (TZ)

Z průzkumu vyplývá, že náramkové hodinky vlastní 85,6 % české populace. Češi jsou v rámci požadavků na to, co mají jejich hodinky umět a jak mají vypadat, velice konzervativní. 59,8 % z nich nosí klasické ručičkové hodinky místo hodinek sportovních, luxusních, případně digitálních. Chytré hodinky používají jen necelá tři procenta dotázaných. Až 60 % respondentů preferuje hodinky poháněné baterií. Mechanickému, ať už ručnímu nebo automatickému nátahu, který bývá běžný u kvalitnějších a luxusnějších hodinek, dává přednost přes 20 % z nich. 46,4 % dotázaných nevlastní více jak jedny hodinky, a ty pak nosí téměř neustále.

Právě kvůli každodennímu nošení Češi upřednostňují pohon pomocí baterie, aby hodinky nemuseli pravidelně seřizovat. Hodinky, které je nutné natahovat, lidé využívají spíše jako šperk při společenských akcích a reprezentačních příležitostech. Pokud respondent vlastní pouze jedny hodinky, nosí je při každé příležitosti, i při sportu nebo na společenských akcích. I proto lidé chtějí, aby hodinky vypadaly solidně a reprezentativně. Tři čtvrtiny dotázaných také požadují, aby byly jejich hodinky vodotěsné. To potvrzuje, že pro většinu z nás jsou hodinky téměř neoddělitelnou součástí, a proto je chceme mít neustále při sobě, i za nepříznivého počasí nebo na dovolené u moře.

„Češi jednoznačně vnímají hodinky jako znak prestiže a luxusu. V průzkumu spolu se šperky zařadili hodinky na třetí místo, hned po investicích do bydlení a automobilu. Z dotazníku dále plyne, že 60 % Čechů vnímá jako luxusní hodinky v ceně od 20 tisíc. Mnohdy si ani neuvědomí, že za dvanáct tisíc, které většina z nich zároveň označila za cenový strop při koupi hodinek, mohou pořídit kvalitní značkové hodinky,“ říká nejznámější český mistr hodinář Vladimír Bechyně.

Ideální české hodinky by dle výsledků průzkumu měly být české ovšem jen na půl. Vedle ČR (33,5 % respondentů) je oblíbenou zemí původu i Švýcarsko (37,9 %), které v součtu s ČR upřednostňuje přes 70 % dotázaných. Odlišný pohled na výběr hodinek najdeme i z pohledu pohlaví. Zatímco muži dbají více na kvalitu a tradici, kterou obecně švýcarské hodinky zosobňují, a kromě vizuální stránky hodinek je pro ně důležitá i jejich spolehlivost, ženy považují hodinky za módní doplněk a země původu pro ně není podstatná. To dokazuje i 43,3 % dotázaných žen, které odpověděly, že je nezajímá, odkud hodinky pocházejí. Mezi nejoblíbenější značky patří dle průzkumu české Prim a švýcarské Rolex, na dalších příčkách se umístili cenově dostupní výrobci jako Festina a Casio.

S trochou nadsázky lze říci, že ideální hodinky by měly být vyráběny česko-švýcarskou firmou pod značkou „PRIM a LEX“. Jejich cena by ovšem neměla šplhat příliš vysoko, protože 88,6 % respondentů uvádí jako horní hranici dvanáct tisíc korun. V rámci dalších rozšířených funkcí by třetina lidí uvítala, aby jejich hodinky zvládly ukazovat den v týdnu, a téměř 60 % požaduje na ciferníku i datum.

O Hodinářství Bechyně
Hodinářství Bechyně je česká rodinná firma, která se specializuje na prodej švýcarských náramkových hodinek značek Rolex, Longines, Tudor, Carl F. Bucherer, Tag Heuer, Tissot, Balmain, Certina a Eterna. Kromě luxusních hodinek a kvalitních natahovačů BUBEN&ZÖRWEG nabízí svým zákazníkům šperky značek Thomas Frieden a Enrico Capra. Hodinářství Bechyně od roku 1996 zastupuje švýcarskou značku Rolex pro Českou republiku. V roce 2009 se společnost dohodla na exkluzivní spolupráci se značkou Tudor. Hodinářství Bechyně provozuje velkoobchod značek Longines pro ČR od roku 2010 a Balmain pro český a slovenský trh od roku 2014. Majitel, mistr hodinář Vladimír Bechyně, provozuje hodinářské řemeslo od roku 1958, přičemž legendární butik ve Štěpánské ulici v Praze otevřel před více než 35 lety. Butik je vyhledávaným místem hodinářských znalců, kteří dokážou ocenit obřad nákupu hodinek jako důležitou součást jejich příběhu.

O Průzkumu
Průzkum na přelomu srpna a září 2016 vypracovalo Hodinářství Bechyně s agenturou STEM/MARK. Zúčastnilo se ho 612 (306 mužů a 306 žen) respondentů ve věku 25-60 let z celé ČR s čistým příjmem domácnosti od 40000 Kč výše.