Trendy, které formují herní průmysl na mobilních zařízeních

Měsíční paušální platby, eSports a VR budou hlavním trendem her na mobilních zařízeních. V dalších letech mohou tvořit až polovinu příjmů v herním průmyslu. (TZ)

Mobilní herní průmysl je podle údajů Newzoo.com nejrychleji rostoucím segmentem herního průmyslu v roce 2017. V přechozím roce vygeneroval příjem 37 miliard dolarů, což je asi 37 % z celkových zisků v herním průmyslu. Předpokládaný růst v příštích třech až čtyřech letech se odhaduje na zhruba o 40 %, tedy asi na polovinu všech tržeb v herním průmyslu. Podle Nikola Čavića, ředitele rozvoje podnikání ve společnosti Nordeus, existuje několik klíčových trendů, které v předchozím roce tvořily mobilní hry, a které určovaly, zda je váš produkt lepší a zajistí mu tak i úspěch na trhu. Mimo jiné Nikola Čavića odhaduje tento vliv trendů na prodejce, developery i samotné zákazníky.

Zdroj: Newzoo Resources

  1. Model Discovery v obchodech s aplikacemi

Průmysl mobilních her se rozšiřuje a vyvíjí nejvíce díky aplikacím, kterých je v současné době asi dva miliony. Třetinu z nich tvoří mobilní hry. Dvě podobné platformy, Apple Store a Google Play, usilují, aby bylo jejich vlastní prostředí zajímavé a aktuální a tak některé aplikace mají lepší pozici v obchodě. Tento trend dává vývojářům větší šanci dostat se do popředí s free-to-play modelem, který je pro mnohé uživatele atraktivnější a snadno dostupný (je přeci jen zadarmo).

Aby udrželi vývojáři krok s aktuálními trendy, aplikace umožňují optimalizovat svůj obsah v souladu s aktuálním děním ve světě. To znamená, že během skutečných svátků, jako je Halloween či Valentýn se věnuje zvláštní pozornost tematickým aplikacím. Vývojáři se tak mohou připravit dopředu a vytvořit tematický obsah pro svoji hru.

V posledních letech je trendem dělat v app storech různé kolekce a v blízké budoucnosti čekáme i možnost prodávat vlastní návrhy uživatelů.

“Díky databázi podobných her má firma příležitost zviditelnit své výrobky, protože pouhým kliknutím v obchodě dostanete doporučení na 10-15 nových her, které by hráč jinak nikdy nenašel. Na druhou stranu, budou jednotlivé transakce zákazníků pomáhat vývojářům s pozicí hry v žebříčku oblíbených her. Tím obchody umožní vývojářům dostat zpětnou vazbu jaké hry se hrají a jaký čas s nimi uživatelé tráví,” řekl Čavića.

Kromě toho Apple a Google obchody představily trend předobjenávek, jako součást prodejní kampaně. Ty umožňují pořídit hru tři týdny před jejím oficiálním spuštěním. Předobjednávky využívá v průměru 40 % uživatelů.

  1. Licence velkých značek

Pokud jde o herní průmysl, je velmi drahé oslovit nové uživatele. Vývojáři mohou využít licencování velkých značek několika způsoby:

  • Budování hry kolem známé značky, jako jsou Star Wars, Walking Dead, The Simpsons – hry, které byly vytvořeny na základě popularity seriálu nebo filmu.
  • Využití známé osobnosti jako ambasadora, který dále upozorňuje na hru a přiláká sem své fanoušky. Vynikajícím příkladem je Top Eleven od firmy Nordeus, který si vybral jako ambasadora prominentního fotbalového manažera Jose Mourinho.
  • Třetí možností je vytvořit hru kolem celebrity. Příkladem je hra Kim Kardashian Hollywood, která je po vydání v roce 2014 jednou z hlavních tahounů v herním průmyslu a v posledních dvou letech vydělala 100 milionů $.

Podle Čavića jedinou výhodou této spolupráce je získání nových uživatelů. Díky síle značky jsou následně průměrné náklady na jejich získání nižší, než by tomu bylo jinak.

“Nicméně, když tito lidé přijdou k samotné hře, nezáleží na počtu hvězdiček, které získala. Pokud se nehraje dobře, hráči ve hře nezůstanou, a co je nejdůležitější – nestanou se platícími zákazníky, na kterých závisí váš skutečný výdělek. Hra Top Eleven a Kim Kardashian Hollywood jsou dobrými příklady, jak spolupráce s určitou hvězdou může pomoct hře prorazit. Celebrity přispívají k popularitě těchto titulů, ” říká Čavića.

  1. Free-to-play

Při dlouhodobém Free-to-play modelu je větší šance, že se po několika měsících hráč změní v platícího zákazníka. Snahou vývojářů je pak aby zůstal co nejdéle platícím. Proto je zákaznický servis nebo neustálé zlepšování hry velmi důležitým trendem, který zajišťuje její dlouhou životnost. Pokud vezmeme v úvahu data 20ti nejpopulárnějších her na světě, kde je průměrný zisk na jednoho hráče asi 100 $ za rok a hráčská základna těchto her je obrovská, je jasné, proč je tento trend stále více a více oblíbený mezi vývojáři.

  1. Subscription

Předplatné na hry se stává velkým trendem na Apple Store, Google Store i Amazon. Podle názoru Čavića, to je logické, protože vývoj hry trvá několik let a je finančně náročný. Systém předplatného dává vývojářům do rukou finanční prostředky, které tvoří jejich stabilní příjem a zároveň dlouhodobým hráčům dávají velké výhody ve hře za méně peněz.

  1. eSports

Ačkoli většina her hraných na turnajích je tvořena pro PC, předpokládá se, že i mobilní hry v blízké budoucnosti vstoupí do eSports a to ve velkém stylu. Aktuálně největší rozmach zaznamenávají v Číně s hrou King of Glory, která svým vývojářům vydělá 50 milionů eur měsíčně.

  1. Virtual a Augmented Reality

VR a AR bude hrát hlavní roli v budoucnosti a v průmyslu mobilních her obecně. VR (virtuální realita) je hlavním nositelem tohoto trendu a nové generace mobilních uživatelů ji vyhledávají stále víc. Masivní technologický boom kolem VR tak jen urychluje její vývoj. Stále tu existuje prostor pro inovace a nové technologie při vytváření trendů, jak ukazuje i AR (rozšířená realita). Příkladem je Pokemon Go – mobilní hra, která vydělala 500 milionů $ za pouhé tři měsíce.

Herní průmysl, podle všech předpokladů, má vysoký potenciál růstu. Všechny tyto trendy jsou již realizovány nebo budou brzy převedeny do reality a před námi je ještě větší expanze her do mobilních zařízení, než tomu bylo dosud.