Komentář Srovname.cz k rozhodnutí ÚOHS o povolení spojení Rockaway Capital SE a Heureka Shopping a reakci Alza.cz a dalších e-shopů

Praha, 25. května 2016 – Cenový srovnávač Srovname.cz, který srovnává přes 2 mil. položek zboží z více než 2,5 tisíce nejvýznamnějších obchodů na českém internetu a je třetím nejnavštěvovanějším porovnávačem v ČR, reaguje na nedávné (16. 5. 2016) rozhodnutí ÚOHS o povolení spojení Rockaway Capital SE a Heureka Shopping a následné reakci Alza.cz a dalších e-shopů. (TZ)

„Vzhledem ke spojení Mall.cz a Heureky je tento krok ze strany Alzy očekávatelný. Alza.cz je dlouhodobě nejsilnější e-commerční subjekt v ČR a jediný, kdo může Heureku “vyzvat na souboj”. Osobně si myslím, že menším porovnávačům cen jako je třeba Srovname.cz nebo Hledejceny.cz tato situace spíše pomůže, protože e-shopy budou hledat alternativní marketingové nástroje,“ říká ředitel projektu Srovname.cz David Folprecht.

„Pro nás je Heureka pouhý zbožový agregátor, již dlouho jí nevnímáme jako nezávislý srovnávač. Dlouhodobě využíváme Heureku pouze pasivně, neposkytujeme jí žádná data o prodejích a zákaznících, proto například nemáme certifikát „Ověřeno zákazníky“. V tomto ohledu změnu nyní neplánujeme, budeme jí tedy používat, i když velmi neradi, i nadále. My nabízíme velmi dobré ceny, proto se cenového srovnání na internetu nebojíme,“ připojuje se Iva Pavlousková, tisková mluvčí společnosti Datart.

Porovnávače cen jsou primárně o zjednodušení života tak jako všechny zajímavé internetové projekty, které nás poslední dobou ovlivňují. Ať už v oboru hotelového ubytování – Booking.com, domáckého ubytování – Airbnb, nebo třeba přepravy z místa A do místa B v rámci města – Uber. Šetří tak drahocenné minuty, které můžeme strávit jinak. Porovnávač dá na jednu hromadu nabídky stejných produktů a porovnává je jak podle ceny, tak ale také podle doby dodání jednotlivého e-shopu nebo třeba možnosti platby. Zároveň jsou obrovskou silou těchto zmiňovaných platforem také recenze koncových uživatelů (hostů, cestujících nebo nakupujících), které ovlivňují nákupní proces. „Ten má u porovnávače cen z mého pohledu dvě roviny – u koho nakoupím a co,“ popisuje David Folprecht. A obě tyto roviny umí porovnávač cen ovlivnit díky uživatelským recenzím. Podle Srovname.cz až 30 % nakupujících, kteří si chtějí pořídit nějakou věc, změní svůj názor v průběhu nákupního procesu a koupí si alternativní produkt (tady je vidět obrovská síla recenzí na porovnávači cen). „A zde Heuréka hraje prim, protože získává recenze z celého trhu jak na e-shop, tak na produkty a to nejen od uživatelů, kteří přes Heureku do e-shopu přišli, ale opravdu z celého trhu! Nedivím se tedy obavám e-shopů, které se bojí o svá data. Heuréka dlouhodobě balancovala na hraně a přinášelo jí to nemalý užitek. Spojením se skupinou Rockaway však tuto hranu překročila,“ uzavírá David Folprecht.

K tématu spojení Heuréky se skupinou Rockaway vyšel na blogu Srovname.cz už v listopadu 2015 následující komentář: http://blog.srovname.cz/2015/11/zneuzita-data-zakazniku-eshopu/

Zneužitá data eshopů?

Jistě jste zaznamenali, že se plánuje spojení dvou předních e-commerce firem v České republice, pokud spojení projde antimonopolním úřadem, a já věřím, že neprojde. Již jsme si zvykli na mnohé kotrmelce a kopance, které nám trh nadělil jako internetovým obchodníkům. Tentokrát však dochází k velmi nebezpečnému vertikálnímu spojení, které se na českém trhu v tomto rozsahu ještě neodehrálo.

Jako klienta našeho cenového srovnávače, který ctí slušné chování, vás nenutíme nám poskytovat kompletní data o prodejích a kontaktech na vaše zákazníky. Zároveň vás nebudeme omezovat, pokud data o všech vašich prodejích (nejen z našeho zdroje) nechcete poskytovat. A to bychom nedělali, ani kdybychom měli 60 % trhu, kdy již nebudeme hovořit o volné soutěži.

Naprostá většina z vás však tato data poskytuje a to výměnou za možnost bidování, tudíž utratí ještě více peněz za inzerci. Ano, zní to jako pohádka. Ne však pro vás. A horor může začít v momentě, kdy tato databáze všech prodejů (včetně jmen, emailu, položek košíku, cen atd.) skončí v rukách subjektu, který je zároveň vaší přímou konkurencí. A to naprosto živě bez zpoždění. Nejednoho by mohlo napadnout, že není potřeba adresy nijak zneužívat. Vždyť již odevzdávané kontakty váš konkurent dávno v DB má (má jich tam několik milionů). Stačilo by je pouze šikovně oslovit  (myslím již jejich „vlastní“ zákazníky) s obdobnou nabídkou toho, co si u vás právě koupili. Nebo jen doplnit chování „svých“ uživatelů, co kupují pro budoucí nabídky. U opakujícího sortimentu se to hodí ještě lépe. To by nebylo špatné, že?

Doufám, že jsem si zapřeháněl. Že toto nikdo nedělal, nedělá a dělat nebude. Nicméně bych i tak raději zůstal na vašem místě u toho, že svá data poskytovat nebudu a pokud, tak ne svému přímému konkurentovi. Paradoxní je, že budete konfrontováni s tím, že když data neposkytnete, tak o něco přicházíte.

O službě Srovname.cz:

Srovname.cz je bezplatná internetová služba, která umožňuje rychlé a přehledné porovnání cen zboží z různých obchodů na českém internetu. Denně navštíví stránky přes 50 000 potenciálních nakupujících. Srovname.cz je na trhu od roku 2006 a od roku 2009 také na Slovensku. Srovnává přes 2 mil. položek zboží z více než 2,5 tisíce nejvýznamnějších obchodů na českém internetu. E-shopům nabízí jako jediný porovnávač cen možnost zobrazování slevových kupónů. Uživatelům nabízí také možnost hodnocení výrobků a internetových obchodů. Provozovatelem stránek www.srovname.cz je společnost SROVNAME, s.r.o.

Další informace najdete na www.srovname.cz.