Po Vánocích lidé nejvíc vrací levnější elektroniku a oblečení. Na nevhodných dárcích profitují online bazary

Levnější elektronika a její příslušenství, to jsou už tradičně nechtěné vánoční dárky, které lidé vrací zpět do kamenných obchodů. Ze zkušeností prodejce elektroniky a domácích spotřebičů Expert Elektro vyplývá, že asi 4 % elektro zboží zakoupeného jako vánoční dárek zákazníci vrací zpět do prodejen. Ještě vyšší jsou čísla u zboží zakoupeného na e-shopech. Typicky jde o oblečení, kterého se podle údajů internetové přepravní služby Zaslat.cz vrací po svátcích až 15 %. (TZ)

Vedle případů, kdy se nadělí stejný dárek dvakrát, je důvodem vracení prostý fakt, že se lidé netrefí do vkusu obdarovaného. „Na první pohled může jít o maličkosti, pouzdra na telefony, brašny na tablet nebo další různé doplňky elektroniky. Stačí ale, aby nevyhovovaly svou velikostí, designem nebo barevným provedením a dárek se stává rázem nevhodným,“ uvedla Zuzana Löflerová, vedoucí marketingu řetězce Expert Elektro s tím, že u dražších a prémiových produktů je procento vrácení poloviční, protože mu lidé při koupi věnují daleko větší pozornost, případně předem jeho výběr rovnou konzultují s obdarovaným.

Přestože kamenné obchody ze zákona nemají povinnost vracet zákazníkům za nevyhovující zboží peníze, řada z nich se snaží alespoň vycházet vstříc. „V našich prodejnách mohou všichni zákazníci využít třicetidenní lhůtu na výměnu zboží. Rádi jim poradíme s výběrem něčeho jiného,“ dodala Löflerová.

Naopak nákupem na internetu vzniká spotřebitelům možnost odstoupit od smlouvy do dvou týdnů bez udání důvodu a tedy nechat si vrátit peníze zpět. „Mnoho zákazníků ale neví, že čtrnáct dní je pouze lhůta, do které musí prodejcům oznámit odstoupení od smlouvy. Fyzicky je možné zboží vrátit i v následujících dvou týdnech,“ upozorňuje ředitel internetové přepravní služby Zaslat.cz Miroslav Michalko. Výjimky, u nichž možnost vrácení neplatí, jsou zájezdy, jízdenky, potraviny, zboží uzavřené v hygienickém obalu nebo vyrobené na míru.

Podle Michalka na nevhodných dárcích vydělávají online bazary. „Řada lidí k věnovaným dárkům nedostane účtenku, nebo je jen nechce vyměňovat a raději je prodá. Proto je leden pro bazarový trh stejně úspěšný jako konec prosince,“ tvrdí Michalko a upozorňuje. „Pokud je prodávajícím podnikatel, má spotřebitel naprosto stejná práva, jako by nakupoval takové zboží v e-shopu. Občanský zákoník totiž nerozděluje prodej v e-shopu nebo v internetovém bazaru.“

O Expert Elektro:

Společnost Expert Elektro je nákupní sdružení, které je členem mezinárodní kooperace Expert International. Ta se svým obratem zaujímá mezi evropskými řetězci celkově 4. místo. V současnosti se česká expertní síť skládá ze šestnácti společníků a 51 prodejen. Mezi největší společníky patří K+B Expert, dále pak Elektro Vision, Elektro Jankovský a Elektro SPEKTRUM. Společnost Expert Elektro zaznamenává v posledních letech trvalý růst a její podíl na tuzemském trhu se zvyšuje. Do budoucnosti otevírá nové perspektivy všem současným i budoucím členům společnosti.