S funkcí hlasových asistentů se už setkala polovina internetové populace, jen 13 % je aktivně využívá

Nejznámější službou tohoto typu je Google Assistant

Funkce hlasových asistentů, která prostřednictvím rozpoznání řeči plní příkazy uživatele a lze s ní například na dálku ovládat nejrůznější chytrá zařízení v domácnosti, se v posledních letech stala technologickým fenoménem v oblasti uživatelské zkušenosti. A jak ukazují data z výzkumu, ani Čechům není cizí: setkala se s ní už polovina internetové populace, i když aktivně ji zatím používá pouze 13 %. Respondenti také vnímají určitá rizika používání hlasových asistentů, přičemž nejčastěji se obávají narušení soukromí.

Výzkum realizovala společnost Nielsen Admosphere na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.

Z věkových skupin se s funkcí hlasových asistentů v největší míře setkali respondenti ve věku 15–34 let (71 %). Z dotázaných mezi 35 a 44 lety je to pak  57 % a ve věku nad 45 let už pouze 32 %. S přehledem nejznámější službou tohoto typu je Google Assistant, kterého zná 38 % dotázaných. Na druhém místě je Siri od společnosti Apple (tu zná 24 %) a na třetím Alexa od Amazonu (12 %).

Výzkum však dále potvrzuje, že znalost hlasových asistentů, která u českých uživatelů není zrovna nízká, se příliš neodráží v ochotě lidí tuto službu využívat. V současnosti totiž asistenty aktivně využívá pouhých 13 % respondentů. 15 % ale také odpovědělo, že některou z těchto služeb plánuje využít v budoucnu. O něco více než pětina pak žádného hlasového asistenta nepoužívá ani nyní, ani s tím neplánuje začít v budoucnu.

Najde se také řada respondentů – bez ohledu na to, zda hlasové asistenty sami používají nebo ne –, kteří vnímají určitá rizika či bariéry spojené s jejich používáním. Ve výzkumu o nich hovoří více než polovina dotázaných. Nejčastěji zmiňovaná je obava z narušení soukromí (16 %). Do jisté míry se lidé obávají i zneužití svých dat (12 %); některým se nelíbí, že s hlasovými asistenty člověk leniví (11 %) a někomu zase vadí, že hlasoví asistenti nefungují v češtině (10 %).

U aktivních uživatelů nalézají hlasoví asistenti nejčastější využití při vyhledávání informací (počasí, zpráv a podobně), při ovládání vnitřních funkcí zařízení jako nastavení budíků na chytrém telefonu a podobně a nebo při komunikaci – prostřednictvím hlasových asistentů lze například „namluvit“ SMS zprávu nebo e-mail, případně spustit hovor.

Doplňující informace:

Společnost Nielsen Admosphere (www.nielsen-admosphere.cz) je výzkumnou agenturou s širokým portfoliem produktů a služeb v oblasti marketingových a mediálních výzkumů, analýz a zpracování dat. Zaměřuje se především na metodologicky a technologicky náročné projekty, jako je elektronické měření sledovanosti televize metodou TV metrů. Pro elektronické měření médií vyvíjí vlastní technologie pod značkou SimMetry™. Věnuje se i monitoringu reklamy, marketingovému výzkumu (online průzkumy, CAWI, CATI průzkumy…) a analýze dat a nabízí komplexní servis spolehlivé výzkumné agentury se zázemím mezinárodní výzkumné společnosti Nielsen.

Součástí skupiny Nielsen Admosphere je i společnost Adwind Software, která vyvíjí software pro práci s daty z výzkumů sledovanosti a monitoringu reklamy.

Český národní panel (www.ceskynarodnipanel.cz) je jedním z největších výzkumných panelů v Česku, na Slovensku (Slovenský národný panel – SNaP), v Polsku, v Maďarsku a v Bulharsku. Jeho spoluvlastníkem je výzkumná agentura Nielsen Admosphere. Panel slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci. Disponuje početnou skupinou 50 000 respondentů v České republice, 25 000 respondentů na Slovensku, 17 000 v Polsku, 17 000 v Maďarsku a 10 000 v Bulharsku.

PRO VÝZKUM (www.provyzkum.cz) je veřejně prospěšná aktivita výzkumníků působících v prověřených agenturách pro výzkum trhu a veřejného mínění, jejíž aktivity koordinuje sdružení SIMAR. Iniciativy se účastní agentury, které se aktivně podílejí na tvorbě a dodržování etických a zákonných pravidel a akceptují oborové Desatero pro ochranu osobních údajů.