Kvůli koronaviru přicházejí majitelé aut o peníze, ojetiny skoro nejdou prodat, koupit ani reklamovat

V zavřených autobazarech stojí v komisním prodeji auta za miliardy
Praha, 9. dubna 2020 – Na sdružení SOVA se obracejí zoufalí majitelé
vozů, které stojí ve stovkách zavřených autobazarů po celé České
republice v komisním prodeji. Za normálního stavu by se auta většinou
již dávno prodala a prodávající by dostali své peníze. Při zákazu
prodeje v provozovnách se však na svá auta mohou maximálně chodit dívat
přes plot. Stejně tak mají problém lidé, kteří měli připravené peníze na
nákupu ojetiny a nemohou ho nyní zrealizovat. On-line prodej totiž
zavedli jen největší prodejci, kteří se dají spočítat na prstech jedné
ruky.
„Představte si, že nutně potřebujete peníze třeba na opravu domu, nebo
kvůli tomu, že jste přišli o práci. Dáte ojeté auto do bazaru do
komisního prodeje. Vláda následně bazaru zakáže fungovat. A vy už skoro
měsíc jen pozorujete, jak jde cena ojetých vozů stále dolů a ten váš den
ode dne ztrácí na ceně. Přitom se otevírají různé jiné obchody, kde je
mnohem větší koncentrace lidí, jako jsou třeba hobymarkety, kam lidé
pořádají doslova nájezdy. Nahradí stát lidem, kteří kvůli drastickému
snížení cen ojetin nezískají tolik, kolik plánovali, jejich ztrátu?“ ptá
se předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.
Běžná doba, za kterou se prodá auto v komisi je tři až čtyři týdny.
Většina z desítek tisíc aut, která nyní chátrají v autobazarech, by se
tedy již dávno prodala. „Je to jasné z příkladu těch několika největších
prodejců, kteří zvládli přechod na online prodej. Víme, že prodávají
desítky aut denně, takže zájem je. Koneckonců, v březnu a v dubnu se
vždycky trh ojetin nejvíc hýbe. Malé bazary ale nemají šanci tento
technologicky a organizačně náročný způsob prodeje zvládnout,“ uvedl
Zbyněk Veselý.
Nemožnost prodat vůz může způsobit další sociální problémy. „Spousta
lidí již nyní přišla o práci. Nebo jsou doma na ošetřovačce za 60 %
mzdy. Už teď jim chybí peníze. Ještě před měsícem bylo v takové situaci
jednoduché řešení – dát auto do bazaru. Pro mnoho sociálně slabších je
totiž auto prakticky jediným majetkem, ve kterém mají uloženou alespoň
minimální finanční rezervu . O tuto možnost nyní lidé přišli,“
upozorňuje Zbyněk Veselý.
V neposlední řadě má SOVA signály, že je problém vůz i reklamovat. „Do
zavřeného bazaru, který provozuje třeba jen jeden živnostník, se
nedovoláte. Vůz není kam k reklamaci přistavit. Pokud je vůz nepojízdný
a lidé musejí přesto jezdit do práce nebo k lékaři, vznikají jim tak
další ztráty,“ dodal Zbyněk Veselý.
Více informací o tom, jak odhalovat triky prodejců ojetých automobilů
najdete v příručce SOVA pro bezpečnou koupi ojetiny na
www.sdruzeni-sova.cz/prirucka.pdf.