V pandemii potřebovaly sociální služby posílit vozový park. Řešily to například carsharingem

Praha/Brno/Olomouc/ČR – Auto mohou využívat kdykoli, za jeho využití přitom platí jen tehdy, kdy ho v neziskové organizaci nebo firmě opravdu potřebují. Nemusejí se tak starat o povinné ručení, dálniční známky nebo pravidelný servis a přezouvání. Právě to si v době jarního i podzimního lockdownu v ČR vyzkoušela sociální služba Portus Praha či členové Fóra mobilních hospiců v Praze, Brně a Olomouci [1]. Autonapůl jim zapůjčilo za zvýhodněných podmínek celkem čtyři sdílené vozy.

Portus začal s Autonapůl spolupracovat při podzimní vlně koronaviru. „Klienty jsme potřebovali vozit do práce, abychom udrželi v provozu náš sociální podniky Dobroty s příběhem a klientům zajistili práci. Přestože se s klienty snažíme ve standardní situaci v co největší možné míře využívat veřejnou dopravu, na podzim to nebylo možné. Navíc jsme potřebovali klienty udržet v dobré psychické pohodě. K tomu obvykle vyrážíme na výlety do přírody, což opět znamená, že potřebujeme auto. Proto nám zapůjčení sdíleného auta velmi pomohlo,“ říká vedoucí sociálních služeb Portusu Lucie Šišková, která hledala pro novou situaci řešení.

Portusu Praha poskytlo Autonapůl dlouhodobě Renault Trafic, který přepraví až 9 osob. Popis případové studie spolupráce s Portus Praha je na https://www.autonapul.cz/portus-praha/ 

Podobnou zkušenost popisuje i vedoucí Mobilního hospice sv. Jana v Rajhradě u Brna Ondřej Michalík, který nabídku carsharingu využil už v jarní epidemické vlně. „Carsharing v naší organizaci využívám, protože mi rychle pomůže vyřešit jakýkoliv problém se stávajícím vozovým parkem či personálními změnami,“ hodnotí svou zkušenost se sdílenými auty. Služeb prvního českého carsharingu Autonapůl využil v roce 2020 se svým týmem opakovaně.

Že je sdílení aut vhodným řešením pro okamžité a samoobslužné vypůjčení auta i mimo krizová období, zdůrazňují i zástupci carsharingových společností. Pro neziskové organizace, ale i firmy, které nechtějí nést náklady spojené s celoročním provozem auta, které však využijí jen občas.

„Auta máte k dispozici právě ve chvíli, kdy je potřebujete. Nemusíte mít přitom dlouhodobý závazek v podobě poplatků za leasing, zákonné pojištění nebo pravidelný servis. Organizace sociálních služeb navíc mohou využít zvýhodněné nabídky Autonapůl na zkoušku,“ dodává ředitel carsharingu Autonapůl Michal Šimoník. Organizace například nemusejí skládat standardní kauci 5 000,- Kč a mají tak čas se rozmyslet, jak jim využívání sdílených aut vyhovuje.

Sdílené vozy jsou vhodným a výhodným řešením pro ty, kdo potřebují auto jen občas, zároveň šetří veřejný prostor od aut, která by většinu času jen zabírala parkovací místa. Autonapůl provozuje po celé republice flotilu zhruba osm desítek sdílených aut různých kategorií, od malých městských vozů, přes úsporná rodinná kombi po osobní dodávky či elektromobily. Působí v Praze, Brně, Pardubicích, Hradci Králové, Liberci, Plzni, Ostravě, Olomouci a Českých Budějovicích. Podrobnosti o výhodách a podmínkách prvního českého carsharingu Autonapůl jsou na www.autonapul.cz – například cestující Českých drah mohou své ČD body využít jako slevu na služby tohoto carsharingu.

Poznámky:

[1] Autonapůl posílilo flotilu těmto třem hospicům:

  • Most k domovu Praha (https://www.mostkdomovu.cz/),
  • Mobilní hospic sv. Jana Oblastní charita Rajhrad (https://rajhrad.charita.cz/) a
  • olomoucký mobilní hospic Nejste sami (https://nejstesami.eu/).

Obecně o carsharingu: https://media.autonapul.cz/