Bezkontaktní nákupy jsou „in“. V Globusu tak nakupuje polovina zákazníků. Výrazně k tomu přispěly skenery Scan&Go a mobilní aplikace

Přesně osm let nakupujeme v obchodech skenováním. První skenery Scan&Go v Česku byly zavedeny v Globusu v pražských Čakovicích v létě roku 2013, dva roky na to mohli své nákupy skenovat zákazníci už ve všech patnácti hypermarketech Globus. Trend samo skenovacího nakupování dál roste. V současnosti Scan&Go, mobilní aplikace a samoobslužné pokladny tvoří téměř polovinu všech nákupů v Globusu. 

Když v roce 2013 hypermarket Globus spustil pilotní testování skenerů Scan&Go v Čakovicích, byla to nevídaná novinka. Globus totiž do Čech přivedl technologii ze západních zemí Evropy, kterou mnoho lidí neznalo. Smyslem několikamilionové investice bylo, dát zákazníkům nový zážitek z nakupování, zkrátit fronty u pokladen a zjednodušit nákupy tím, že zboží se dává do tašky a pak rovnou zaplatí. A již po třech měsících provozu skenerů se dalo tušit, že Čechy novinka zaujala. Lidé s ní učinili za prvních devadesát dní na dvacet tisíc nákupů. K rozšíření technologie na všechny hypermarkety došlo do tří let poté. Loni na podzim Globus dokonce vyměnil tři tisíce skenerů za supermoderní typ. Mezitím Globus vyvinul i nakupovací mobilní aplikaci, která si s novými skenery rozumí. Znamená to, že skener se umí propojit s mobilní aplikací, dokáže zobrazit plánovaný nákup v ní a položky seřadit dle toho, jak jsou v obchodě umístěny. Po naskenování zboží pak z nákupního seznamu položku skener sám odškrtne. 

„Trend je jasně určen, část zákazníků nechce procházet klasickými pokladnami. Proto jsme vedle skenerů Scan&Go začali před čtyřmi lety vyvíjet i mobilní aplikaci Můj Globus. Ta má zabudovaný skener a jde o všestranného pomocníka, se kterým lze naplánovat nákup, zjistit velké množství informací jako jsou ceny, slevy i naplněnost daného hypermarketu, ale objednat si i třeba jídlo v naší restauraci. Mobilní aplikaci a skenery lze navíc propojit. Tím vším zákazníci u nás šetří svůj čas,“ řekla Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globus.

Za uplynulé dva roky byly obě technologie zákazníky oceňované kvůli hygienické bezpečnosti i rychlosti, se kterou s nimi lze nakoupit. Bezkontaktní nákup ať již mobilní aplikací, skenery či skrze samoobslužné pokladny dnes učiní polovina zákazníků hypermarketů Globus. Rozdíly jsou ve velikosti nákupů. Používání samoobslužných pokladen je doménou nejmenších nákupů, středně velké pak pořizují zákazníci pomocí skenování s mobilní aplikací Můj Globus a velké rodinné nákupy jsou často obstarávány se skenery Scan&Go. Zájem o využívání bezkontaktních nákupů v některé z těchto forem neustále pozvolna narůstá. „Tyto bezkontaktní formy dohromady tvoří téměř polovinu všech nákupů. Samoobslužné pokladny jsou využívány ve čtvrtině případů, aplikace Můj Globus spolu se skenery Scan&Go pak představují 20 % z celkového počtu nákupů,“ řekla Aneta Turnovská. Přitom zaměstnanci, kteří v Globusu obsluhovali pokladny, z hypermarketů nezmizeli. Z mnoha z nich se stali poradci nákupů, kteří se samoobslužnými technologiemi zákazníkům pomáhají.  

O aplikaci Můj Globus: 

Pomáhá snadno naplánovat nákupní seznam, sdílet ho, do aplikace se ukládají účtenky, zákazníci v ní mají po ruce slevové kupony, letáky i veškeré informace o cenách a nabídce v hypermarketech Globus. Zákazníkům ulehčují nákup například personalizované informace o konkrétních produktech, které zákazník v Globusu v nedávné době nakoupil. Nejde tedy o nabízení zboží, které by hypermarkety chtěly prodat, ale o nabídku na míru každému zákazníkovi. Tým vývojářů chystá další zlepšení nákupního seznamu, anebo možnost si ověřit, zda je konkrétní zboží na skladě.   A další zajímavé funkce aplikace se chystají, což je dobrá zpráva pro více jak 200 tisíc lidí, kteří aplikaci Můj Globus mají nainstalovanou ve svém chytrém mobilu a většinou s ní i aktivně nakupují. 

O společnosti

Činnost rodinné společnosti Globus zahájil roku 1828 Franz Bruch otevřením obchodu s potravinami v sárském St. Wendelu. V současné době stojí v čele společnosti představitel již šesté generace rodiny Bruchů – Matthias Bruch. Na český trh vstoupil holding Globus v roce 1991 založením společnosti Globus Praha s.r.o. První český hypermarket byl otevřen 4. listopadu 1996 v Brně – Ivanovicích. V současné době se na území České republiky nachází 15 hypermarketů. Hypermarkety disponují kompletní vlastní výrobou v řeznictví, úplnou pekárenskou produkcí včetně cukrářství a vlastními restauracemi a kavárnami. Vlastní výroby Globus vyrábějí více než 700 potravin, které jsou označeny Poctivá výroba Globus. Globus ČR je držitelem několika ocenění Obchodník roku v kategorii „Prodejce potravin“, „Česká potravina“ nebo „Zlatý klas“. Více informací na www.globus.cz a https://www.facebook.com/GlobusCesko