Stočené tachometry jsou stále největší obavou kupců ojetých vozů. Pojišťovna bývá často první, kdo informaci poškozenému sdělí.

Praha, 20. října 2021 – Aktuální ekonomická situace přímo vybízí k potencionálním podvodům se stáčením tachometrů u ojetých vozů. Pojišťovny mohou pomoci při odhalování těchto manipulací s najetými kilometry. Kupní síla se snižuje, a tak lze očekávat, že nepoctiví prodejci budou ještě častěji stáčet tachometry, zatajovat havárie či jinak omlazovat vozidla ve snaze nabídnout zákazníkům na první pohled atraktivní automobil za dobrou cenu. V průměru je takto oklamáno 19 % kupců a u 35 % prodaných ojetých vozidel je snížen počet najetých kilometrů i opakovaně. 

Stav tachometru je vždy nutné zaznamenat jak při uzavření pojistné smlouvy, tak také při pojistných událostech. Proto právě pojišťovny bývají často první, kdo na stejné VIN v průběhu pojistky zjistí nižší nájezd kilometrů.

„Mnozí klienti si při koupi vozidla jeho historii nezjišťují a vůbec si nepřipouští, že by je předchozí majitel nebo prodejce oklamal. Pokud likvidátor zaznamená v tomto směru pochybení, jednoznačně zjištěné informace komunikuje s poškozeným. Často se tak stane právě při vyplácení pojistného plnění za škodní událost,“ říká Miroslav Novák, ředitel likvidace pojistných událostí Slavia pojišťovny.

Obezřetnost se vyplácí nejen v případě soukromých inzerátů

Nižší nájezd kilometrů automaticky znamená vyšší cena vozidla, tedy pro prodejce i vyšší provize. Nebývá tak výjimkou, že se s automobily, které jsou takto upravené, setkáte i u některých zprostředkovatelů. Z dat společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním a zabezpečením aut, vyplývá, že k tomuto podvodnému jednání ze stran prodejců dochází stále častěji. Jedním z důvodů je především výpadek velké části příjmů během posledního roku a s tím související snaha o co největší zisk.

„K manipulaci s tachometry dochází u více než třetiny vozidel, přičemž průměrné stočení se pohybuje okolo 90 tisíc kilometrů. Někdy se stáčí i opakovaně a výjimkou není ani stočení o stovky tisíc kilometrů na hodnoty zánovního vozu,“ dodává Miroslav Novák.

O společnosti Slavia pojišťovna a.s.

Slavia pojišťovna, člen skupiny SPGROUP a.s. a expert na neživotní pojištění, staví na dlouholetých zkušenostech z pojišťovnictví, které sahají až do dob rakousko-uherské monarchie, do roku 1868. Je jedinou ryze českou pojišťovnou s tradicí na našem trhu již více než 150 let. Dnes patří mezi Top10 pojišťoven v České republice a patří mezi lídry v oblasti pojištění cizinců. Dlouhodobě se zaměřuje na zodpovědné řidiče, kterým v rámci autopojištění dokáže nabídnout zajímavé podmínky. Své služby poskytuje fyzickým osobám, živnostníkům, malým a středně velkým firmám, velkým korporacím či obcím a městům. Služby poskytuje i personálním agenturám a cestovním kancelářím. Prostřednictvím 17 poboček a více než stovky kontaktní míst obsluhuje více než 250 000 aktivních klientů. Ti mohou pojištění sjednávat, hlásit pojistné události či poskytovat fotodokumentaci k těmto pojistným událostem i plně online, přes webové stránky či on-line aplikace Slavia pojišťovny.