Vánoce a e-mailing 2021

Praha 6. prosince 2021 – Společnost Mailkit, tvůrce a provozovatel stejnojmenného nástroje pro rozesílání a správu e-mailingových kampaní, nachystala “návod”, včetně přehledu deseti pravidel, za pomoci kterých dokážou marketéři v předvánoční i povánoční době plně využít potenciál e-mailových kampaní.

Vánoční kampaně patří v celoročním měřítku mezi ty nejziskovější. Vánoční svátky jsou v e-mailingu jediný čas v roce, kdy míra otevření e-mailů s kvalitně připravenou kampaní několikanásobně roste. Příjemci jsou v tento čas zvědavější, protože hledají tu správnou nabídku a čeští marketéři to vědí a chtějí toho využít. Statistiky ale letos znovu ukazují čísla, která potvrzují, že méně je někdy více.

Stále platí, že málo kampaní jej kvalitně připravených, segmentovaných a personalizovaných. Stále jsou také bohužel běžné vánoční kampaně v podobě tzv. kobercových náletů, které nakonec vedou ke snížení míry otevření, ale i k mazání e-mailů příjemci.

Od listopadu až do prosince je “nálož” mířící do poštovních schránek největší, dvojnásobná oproti jiným měsíců, a dokonce až trojnásobná oproti letnímu období. Snížení přichází většinou až od padesátého týdne. Na běžnou roční úroveň se e-maily vrací až od druhého týdne v lednu. Něco, co v chytrém a dobře cíleném e-mail marketingu, můžete také využít. 

Záplava e-mailů ve schránkách příjemců znamená nejen to, že budete obtížně “prorážet” kvůli velké konkurenci, ale hlavně to, že pokud se na to pokusíte jít silou, tak to bude mít spíše negativní dopad. Příjemci vás začnou ignorovat, možná se i odhlásí. Poštovní systémy si ale náhlou záplavu vysvětlí jako důvod, proč vám snížit reputaci. Tu si ostatně můžete ovlivnit i tím, že v záplavě předvánoční e-nadšení se rozhodnete obeslat i e-maily, které jste už měsíce či roky nepoužili a zapomněli je pročistit. 

Jednu novinku oproti běžnému stavu z let minulých byste ale měli mít na paměti. Příchod koronaviru už v roce 2020 přinesl vzestup otevírání e-mailů ve webových klientech, víceméně na úkor doposud rostoucího čtení e-mailů na mobilních telefonech. Důvod je zde většinou v práci z doma, kde většina lidí k e-mailům přistupuje právě přes web, bez poštovních klientů. Mezi Vánocemi a Novým rokem tomu ale až tak nebude, většina lidí přestane pracovní maily číst a vrátí se k obvyklému čtení na mobilních zařízeních. 

Deset tipů na úspěšný (nejenom) vánoční e-mailing

  1. Dbejte na velikost e-mailu, umírněné používání obrázků a vyšší poměr textu. Celoobrázkové e-maily mohou být penalizovány, pro příjemce jsou obtížně čitelné. Většina světových poskytovatelů e-mailových schránek, včetně českého Seznam.cz, pouze obrazové e-mailové kampaně penalizuje.
  2. Ověřte si, že je možné číst e-maily na mobilních zařízeních a zejména telefonech. Až desítky procent příjemců budou zprávy procházet na těchto zařízeních. Pamatujte na to, že nezobrazený e-mail neprodává.  To co vy vidíte skvělé na počítači je možná na mobilu nepoužitelné
  3. Rozesílání e-mailů musí být správně načasované. Vybírejte si časy rozesílání na základě testování a sledování úspěšnosti. Neposílejte e-maily ve stejný moment jako váš konkurent.
  4. Aktivně a poctivě personalizujte. Může vám to přinést větší míru otevření i vyšší míru konverze. Vyvarujte se nabízení něčeho, co už zákazník má. Ukažte mu, jaké další produkty si může přikoupit.
  5. Pečlivě a často čistěte databáze. Mrtvé schránky, neexistující adresy ani zákazníci s nízkým engagementem do e-mailingu rozesílaného v tak důležitém období nepatří.
  6. Velmi důsledně odhlašujte ty, kteří si nepřejí informace dostávat. Hlídejte frekvenci oslovení, aby se příjemci necítili obtěžováni a vaše e-maily nezačaly hromadně padat do spamových košů. Ještě horší by bylo, kdyby si příjemci začali stěžovat úřadům nebo veřejně.
  7. V hektickém předvánočním období nerozesílejte něco, o čem si myslíte, “že je to strašně vtipné”. Když už od vás má něco zákazník dostat, mělo by to být něco, co mu pomůže.
  8. Více než kdy jindy kontrolujte odkazy, ceny v e-mailu i na e-shopu, úplnost a pravdivost informací a dostupnost zboží. Není nic horšího než zklamat někoho tím, že si nabízenou věc nemůže koupit.
  9. Nezapomeňte připravit zákaznickou linku a aktualizovat stránky e-shopů. Rozesláním e-mailu to totiž jenom začíná. Informace z e-mailingu přeneste také na sociální sítě.
  10. Nezapomeňte na varování typu “Do vyprodání zásob”, i když vám, coby provozovateli e-shopu, se mohou zdát na první pohled platná a samozřejmá.

O společnosti Mailkit s.r.o.

Společnost Mailkit byla založena v roce 2005 a stala se jednou z předních českých firem poskytujících řešení pro e-mailový marketing a marketingovou automatizaci. Cílem společnosti Mailkit je vytvářet taková řešení, která zajistí maximální možnou míru doručení zpráv a zároveň nabídne profesionální technické zázemí, pokročilé možnosti tvorby e-mailových zpráv a jejich automatizace, včetně i napojení na firemní informační systémy.

Mailkit zajišťuje e-mail marketingové služby například pro Škoda Auto, Notino.cz, E.ON, Astratex, Alensa nebo společnost Baťa a řadu marketingových agentur jako např. Etnetera Activate, LHMS, Wunderman Thompson či Copy General.

Mailkit je členem mnoha oborových organizací, které svou činností přispívají ke zvyšování úrovně e-mail marketingových služeb. Je aktivním členem organizace M3AAWG věnující se boji se všemi formami zneužívání internetu, dále aliancí odesílatelů CSA (Certified Senders Alliance) a Signal Spam i E-mail Experience Council, jež je oborovou odnoží největší marketingové asociace na světě DMA. Mailkit stál u zrodu iniciativy Dobryemail.cz, která se snaží šířit povědomí o pravidlech e-mailingu realizovaného správným způsobem.