NFNZ vydává hodnocení televizního zpravodajství

16. prosince 2021, Praha – Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) vydává dlouho očekávané hodnocení důvěryhodnosti televizního zpravodajství v rámci nezávislého projektu Rating NFNZ. Největším nedostatkem se jeví označování zdrojů zpráv u soukromých televizních stanic. 

V rámci projektu Rating byly hodnoceny hlavní zpravodajské pořady České televize, TV Nova, TV Prima, TV Noe a TV Barrandov, tedy televizních stanic, které mají vysílací licence na zpravodajství. U každé stanice byl kódován hlavní zpravodajský pořad v období od srpna do října 2021. 

Emoce do zpráv nepatří

U kategorie Zpravodajské a publicistické žánry musí být pro čtenáře jasně odlišitelné se u kódovaných zpráv nezřídka využívalo podkresové hudby. „Zprávy mají přinášet informace postavené na zdrojích, ne, navíc jaksi mimoděk, dramatizovat či emocionálně zabarvovat událost použitou hudbou,” říká Lenka Waschková Císařová, vedoucí Katedry mediálních studií a žurnalistiky Masarykovy univerzity a spoluautorka kódovací knihy a metodiky Ratingu. 

Rating televizního zpravodajství doplňuje předchozí mediatypy, průběžně hodnocené od července roku 2019. Od té doby Rating ohodnotil 49 zpravodajských webů, 10 tištěných deníků, 8 publicistických webů a 12 publicistických časopisů. 

„Cílem Ratingu je přispět ke kultivaci mediální scény. Mnohé redakce přiměl k pozitivnímu posunu v redakční práci. Redakce začaly uvádět původní zdroj, dodaly kontakty na redaktory a informace o provozovateli, zveřejnily výroční zprávy,” komentuje ředitelka NFNZ Kateřina Hrubešová. „Věříme, že i většina televizních stanic bude postupovat podobně,” dodává. 

V případě zájmu o podrobnější informace prosíme napište nám na info@nfnz.cz

O Ratingu NFNZ

Rating NFNZ je transparentní a nezávislý a široce uznávaný nástroj určený k hodnocení práce redakcí, tj. dodržování základních novinářských standardů a zvyšování mediální gramotnosti čtenářů médií v České republice. Jeho záměrem je poskytnout přehled o tom, jak analyzovaná média zacházejí s informacemi a poskytují je čtenářům, a zároveň je vodítkem pro firmy zadávající inzerci do konkrétních médií.

Rating NFNZ vychází ze tří principů, které považujeme za základ profesionální novinářské práce: transparentnost média, poctivé nakládání se zdroji a profesionální práci s obsahem. Z těchto principů vychází metodika Ratingu.