Spíše „ajťák“ než pochůzkář. Pandemie proměnila i práci ostrahy

Během pandemie se muselo množství oborů více sžít s moderními technologiemi. Mnohdy to bez nich ani nešlo. I tam, kde vůči nim doposud panovala nedůvěra, musely být zavedeny. Značným způsobem pandemie zasáhla také do oboru ostrahy. Způsobila, že práce ostrahy je více různorodá a nemusí znamenat pouze rutinní pochůzky po objektu, ale také práci za počítačem s nejmodernějšími softwary. 

„Pandemie Covid-19 ukázala, že je nutno urychlit přechod k využívání automatizace, robotizace, digitalizace a to nejen v bezpečnostním odvětví. V rámci komerční bezpečnosti to znamená, že spousty firem a společností udělaly nějakou změnu, a to buď tím, že svou bezpečnost začaly řešit v kombinaci s fyzickou ostrahou, nebo fyzickou ostrahu významně omezila,“ říká Jaromír Průša, předseda mezinárodní asociace bezpečnostního managementu Asis International pro Česko a Slovensko. Dodává, že v oboru ostrahy nyní chybí tisícovky osob a tvrdí, že současný nedostatek zaměstnanců v ostraze kopíruje celý trh. To ukazuje i průzkum pracovního webu Profesia.cz, podle něhož v současnosti více než 60 % českých podniků čelí nedostatku zaměstnanců, a to především těch s technickým zaměřením. 

Podle Jaromíra Průši jsou příčinami úbytku zaměstnanců v bezpečnostních službách důvody jako nízké finanční ohodnocení, chybějící regulativy pro povinnosti, oprávnění, ale i ochranu zaměstnanců v rámci chybějícího Zákona o bezpečnostní činnosti. 

S nedostatkem kvalifikované pracovní síly se některé podniky potýkají i tím, že snižují svou personální náročnost zaváděním moderních řešení. Například společnost M2C, která se zabývá integrovaným facility managementem, kam spadá také ostraha, a správou komerčních budov, řeší nedostatek pracovní síly formou vzdáleného dohledu z centra M2C Space, o nějž je nyní mezi klienty velký zájem.  

Dohledové centrum umožňuje kontrolu objektu pomocí analytických softwarů napojených na kamerové systémy, které ovládají a proškolení specialisté. Minimalizuje ztráty energií při co nejnižších nákladech a poskytuje analytická data pro marketing a management.

„Dříve museli mít klienti na objektu údržbáře a ostrahu. Co tedy v minulosti muselo dělat deset až patnáct lidí přítomných na objektu, zvládne dnes obsloužit jeden člověk, jenž monitoruje objekt na dálku v dohledovém centru, které kontroluje nejenom bezpečnost, energetickou spotřebu budovy, nutnost zásahu údržby, ale například i riziko požárů,“ říká Ondřej Pěnička, ředitel facility managementu M2C.

Jak ukazuje případ společnosti M2C, mnohé pracovní pozice technologický vývoj společnosti značně proměnil – správce objektu už dnes nemusí být pouze pochůzkář, ale člověk, který pracuje s nejmodernějšími technologiemi a má na starost i vícero budov najednou. Tyto změny tedy znamenají i výraznou obměnu sady dovedností, které zaměstnavatelé požadují.