Studie IBM: udržitelnost patří mezi nejvyšší priority českých generálních ředitelů, ale pokroku brání nedostatek informací podložených daty

  • 62 % respondentů z řad generálních ředitelů tvrdí, že udržitelnost je jednou z hlavních priorit
  • 45 % uvádí, že překážkou k dosažení cílů udržitelnosti je nedostatek informací podložených daty; více než třetina (38 %) identifikuje jako problém technologické překážky
  • Pouze 23 % respondentů realizuje strategie udržitelnosti v celé své organizaci

ARMONK, Praha, 26. května 2022 – Nová studie* Institutu pro obchodní hodnoty (IBV) společnosti IBM (NYSE: IBM) ukazuje, že udržitelnost je pro firmy stále důležitější a že jejich generální ředitelé ji vnímají jako obchodní nutnost a motor růstu. Přestože ale generální ředitelé čelí stále rostoucímu tlaku představenstev svých firem i investorů, aby jednali, brání jim v tom nedostatek spolehlivých informací podložených daty.

Studie vycházející z každoročního průzkumu společnosti IBM nazvaná Own your impact: Practical pathways to transformational sustainability (Vlastnit svůj dopad: praktické cesty k transformační udržitelnosti), v rámci níž se IBM dotazovala více než 3 000 generálních ředitelů na celém světě, zjistila, že v roce 2021 33 % českých respondentů označilo udržitelnost mezi hlavní priority svých organizací. Dnes více než polovina (62 %) uvádí, že udržitelnost je jedním z nejtěžších úkolů příštích dvou až tří let, v jehož realizaci brání zejména nedostatek informací podložených daty, nejasná návratnost investic a technologické překážky. A ačkoliv 100 % generálních ředitelů uvádí, že jejich strategie pro udržitelnost se nachází minimálně v pilotní fázi, jenom necelá čtvrtina (23 %) potvrzuje, že se strategie udržitelnosti vztahuje na celou organizaci.

„Generální ředitelé teď musí fungovat v prostředí, které je historicky mimořádně složité – zahrnuje totiž mimo jiné válku, inflaci, nedostatek talentů a zdravotní krizi pandemie COVID-19,“ uvádí John Granger, Senior Vice President společnosti IBM Consulting. „Navzdory těmto komplikacím ale nepolevují ve své snaze dosáhnout udržitelnosti a stále více z nich ji řadí mezi své hlavní priority. Mnoho respondentů si ale dosud plně neuvědomuje, jak mohou s realizací jejich strategie v praxi pomoci data a technologie.“

Mezi klíčová zjištění studie patří:

Generální ředitelé na celém světě uvádějí, že udržitelnost je stále významnější částí jejich aktivit,
a jsou přesvědčeni, že může zlepšit obchodní výkonnost

  • Téměř polovina (48 %) generálních ředitelů uvádí, že udržitelnost je jednou z nejvyšších priorit jejich organizací pro příští dva až tři roky – oproti zhruba třetině v roce 2021.
  • Téměř 70 % respondentů z řad generálních ředitelů uvádí, že se přímo podílejí na definici strategie udržitelnosti své organizace.
  • Více než 80 % generálních ředitelů je přesvědčeno, že investice jejich firem do udržitelnosti povede v příštích pěti letech k lepším obchodním výsledkům, a téměř polovina generálních ředitelů (45 %) má za to, že udržitelnost urychlí jejich obchodní růst.

Čeští generální ředitelé uvádějí, že udržitelnost je stále významnější částí jejich aktivit, a jsou přesvědčeni, že může zlepšit obchodní výkonnost

  • Více než polovina (62 %) generálních ředitelů uvádí, že udržitelnost je jednou z nejvyšších priorit jejich organizací pro příští dva až tři roky.
  • Bezmála polovina českých generálních ředitelů (42 %) se domnívá, že udržitelnost urychlí obchodní růst.

Tlak ze strany všech zainteresovaných stran roste, ale implementaci brání nedostatek informací podložených daty a technologické překážky

  • Více než polovina respondentů z řad českých generálních ředitelů (62 %) považuje udržitelnost za jeden z nejobtížnějších úkolů pro příští dva až tři roky, a to obtížnější než regulaci (52 %), kybernetická rizika (38 %), technologickou infrastrukturu (28 %) a narušení dodavatelského řetězce (40 %).
  • Čeští generální ředitelé uvádějí, že tlak přichází zejména z představenstva firmy (62 %), od investorů (45 %), od partnerů v jejich ekosystému (45 %), regulátorů (48 %) a vlády (38 %).
  • 53 % českých respondentů uvádí, že překážkou k dosažení cílů udržitelnosti je nejistota ohledně návratnosti investic a ekonomických výhod následovaná nedostatkem informací podložených daty (45 %) a regulačními překážkami (38 %).
  • 38 % českých respondentů také uvádí, že realizaci udržitelnosti v jejich organizaci brání technologické překážky.

Generální ředitelé se snaží přetavit slova v činy, ale své strategie udržitelnosti obvykle nenasazují v celé organizaci

  • Odpovědi respondentů ukazují, že výše investic generálních ředitelů do udržitelnosti coby procenta z příjmů firmy se za posledních pět let více než zdvojnásobila.
  • Téměř dvě třetiny (64 %) respondentů jsou přesvědčeny, že se jim podaří cílů udržitelnosti dosáhnout, a pouze 20 % generálních ředitelů, kteří se průzkumu zúčastnili, se domnívá, že cíle udržitelnosti stanovené vládou pro jejich obor nejsou dosažitelné.
  • Ačkoliv 95 % generálních ředitelů uvádí, že jejich strategie pro udržitelnost se nachází minimálně v pilotní fázi, jenom necelá čtvrtina (23 %) potvrzuje, že se strategie udržitelnosti vztahuje na celou organizaci.

Plné znění studie najdete na adrese https://www.ibm.com/thought-leadership/institute-business-value/c-suite-study/ceo

*Metodologie

Institut IBM pro obchodní hodnoty vedl rozhovory s 3 000 generálními řediteli z 43 zemí a 28 oborů pro 25. ročník série IBM C-Suite Study. Tyto rozhovory se zaměřovaly na to, jak respondenti vnímají leadership nebo jaká je jejich zodpovědnost a očekávání z hlediska byznysu, ale také na téma udržitelnosti, což zahrnuje trendy, výzvy, realizované kroky, příležitosti a vizi do budoucna. Studie byla realizována ve spolupráci s Oxford Economics v roce 2021 a srovnána s výsledky každoroční ankety IBM mezi generálními řediteli za posledních více než 20 let.

O Institutu IBM pro obchodní hodnoty

Již téměř dvě desetiletí je Institut IBM pro obchodní hodnoty předním think tankem společnosti IBM pro otázky leadershipu. Naším cílem je nabízet strategické informace podložené výzkumem a znalostí technologií, které pomáhají v obchodním rozhodování. Nacházíme se v jedinečné pozici na křižovatce mezi byznysem, technologií a společností, z níž každý rok provádíme průzkumy a vedeme rozhovory s tisíci manažerů, spotřebitelů a odborníků. Z jejich odpovědí pak získáváme důvěryhodné a inspirující informace, které lze využít v praxi. Pokud chcete dostávat aktuální informace, přihlaste se k odběru newsletteru IBV na adrese ibm.com/ibv. Také můžete sledovat @IBMIBV na Twitteru nebo nás najít na LinkedIn na https://ibm.co/ibv-linkedin