Marketingové ceny Effie letos ovládl digitál. Cenu Grand Prix získal Datart za kampaň Dopravart, Rychlart, Chytrart

Jubilejní 25. ročník nejvýznamnější tuzemské marketingové soutěže Effie Awards Czech Republic zná své vítěze. Vyhlášení výsledků proběhlo ve středu 23. listopadu na tradičním galavečeru, který se opět konal v prostorách Kina Lucerna. Porota při této příležitosti udělila kromě 44 cen ve 12 soutěžních kategoriích i tři zvláštní ocenění. Grand Prix Effie 2022 získala agentura WMC Grey za kampaň Dopravart, Rychlart, Chytrart pro klienta Datart. 

Ve středu 23. listopadu byly v prostorách Kina Lucerna předány ceny Effie Awards Czech Republic oceňující nejefektivnější reklamní kampaně. Ty se mezinárodně vyhlašují více než půl století, v Čechách letos udělování cen slavilo 25. výročí. Porota složená ze zástupců zadavatelů reklamy, komunikačních a mediálních agentur, výzkumných společností, novinářů a odborníků na marketing a komunikaci udělila celkem 44 cen v 12 oborových kategoriích a tři zvláštní ocenění.

Letošní ročník patřil digitální komunikaci, která se dočkala hned několika nových kategorií. „S rozvojem digitálních komunikačních kanálů, který ještě akcelerovala covidová omezení, každým rokem vzrůstá význam digitálních kampaní a je jedině dobře, že se jim nyní dostane pozornost, kterou si právem zaslouží,“ komentuje rozšíření počtu oceňovaných kategorií Marek Hlavica, ředitel Asociace komunikačních médií (AKA), která je zároveň pořadatelem Effie.

Premiéru měla kategorie Digitální marketing, kde si vítězství připsala společnost Sportisimo se svou vánoční kampaní Udělat radost druhým je největší vítězství. Ta rovněž získala nově uvedené zvláštní ocenění společnosti Google za nejefektivnější využití YouTube. „Jsme velmi rádi, že Effie nově zařadila kategorii Digitálního marketingu a že jsme se se stali jejím hrdým partnerem. Zároveň nás těší početné zastoupení platformy YouTube v přihláškách. To jen potvrzuje, že YouTube je nástroj, který dokáže zasáhnout velmi relevantně a efektivně velkou masu lidí a že značky jsou si toho dobře vědomy. Kampaň společnosti Sportisimo potvrdila, že YouTube dokáže přinést nejen relevantní zásah a vybudovat povědomí, ale také přináší obchodní výsledky,“ uvádí Marie Krátká z českého Googlu. 

Druhou nově představenou cenu skupiny Prima a Media Clubu za nejefektivnější využití videoobsahu v prémiovém obsahu pak získala agentura Momentum Czech Republic s kampaní KB – banka pro udržitelnější budoucnost pro Komerční banku. „Těší nás, že jsme mohli poprvé ocenit kampaň, která efektivně pracovala s využitím videoobsahu napříč různými mediatypy. Budoucnost reklamních kampaní je podle nás právě v crossplatformním zásahu a přesném zásahu vybrané cílové skupiny,“ říká Roman Mrázek, programový ředitel skupiny Prima.

Nesporným vrcholem večera se stalo udílení nejprestižnější předávané ceny Grand Prix Effie 2022, jejíž vítěze zvolila porota z užšího výběru vítězů oborových kategorií přímo na místě. Tu si odnesla agentura WMC Grey za kampaň Dopravart, Rychlart, Chytrart pro Datart. „Volba vítěze Grand Prix byla v tomto ročníku, stejně jako každý rok, velmi obtížná. Všechny soutěžící projekty zaznamenaly mimořádné výsledky,“ říká Hlavica.

Udělena byla také cena SIMAR oceňující nejlépe zdokumentované výsledky komunikace – The Best of Data Performance”. Získala ji agentura Ogilvy za kampaň ČSÚ sčítal Čechy online.Jednoduše.Raz dva. pro Český statistický úřad. „Právě měřitelnost výsledků a prokazování úspěšnosti odlišuje Effie od jiných oborových soutěží. Nezřídka kdy se stane, že kampaň, která okouzlí nápadem a provedením, nakonec nepřinese kýžené ovoce. Proto se snažíme ocenit kampaně, které kromě kreativního konceptu a špičkové produkce zároveň také prokazatelně plní svůj účel,“ uzavírá Hlavica.

Galavečeru dominovala agentura McCann Prague, která svých celkem čtrnáct nominací na shortlistu zhodnotila hned devětkrát a získala tak dvě zlaté, tři stříbrné a čtyři bronzové ceny Effie. Výrazný podíl na tomto úspěchu měla kampaň ČAP: 13 minut pro Českou asociaci pojišťoven realizovaná ve spolupráci s agenturami Hero & Outlaw a Renegadz, která celkem přinesla pět ocenění včetně dvou nejvyšších. S odstupem následovaly agentury Ogilvy a Zaraguza CZ, které si odnesly shodně pět ocenění.

Kompletní výsledky Effie 2022 naleznete rovněž v příloze a na webu www.effie.cz.

PŘEHLED VÝSLEDKŮ EFFIE 2022

PřihlašovatelSpolupracující agenturyNázev kampaněKlientUmístění
Aktivační marketing 
TRIAD AdvertisingMcCann Prague, Wavemaker CzechGambrinus Cup vrátil pivaře do hospodPlzeňský Prazdroj1. místo
Dentsu Czech Republic Boschí pracovníci spouštějí boží e-shopBosch2. místo
Ogilvy MediaCom Praha, Proboston CreativeJak T-Mobile umožnil všem být pořád onlineT-Mobile2. místo
McCann PragueGood GameChio: KuřometIntersnack3. místo
McCann PragueCarat, FriendlyVodafone digitalizuje české senioryVodafone Czech Republic3. místo
Wavemaker Czech Za #silnější Ukrajinu s virtuální kartouČeská spořitelna3. místo
Marketup  Zdravá radost schválená mámou.SAVENCIA Fromage & Dairy Czech Republic3. místo
Business Transformation
Group MWavemaker CzechNový zdroj příjmů pro ČOVČeský olympijský výbor (ČOV)2. místo
VMLY&R  Od přežití k novému byznysovému potenciáluRunTour – série běžeckých závodů3. místo
Digitální marketing
Sportisimo Udělat radost druhým je největší vítězstvíSportisimo1. místo
Momentum Czech RepublicMcCann Prague, Good Game, PHD MediaBankovní gaming láme rekordyKomerční banka2. místo
McCann PragueHero & Outlaw, RenegadzČAP: 13 minutČeská asociace pojišťoven2. místo
Publicis GroupeMindshare Czech Republic, PHD MediaBezstarostné léto s Endi a RonemOpella Healthcare Czech3. místo
Dentsu Czech Republic Boschí pracovníci spouštějí boží e-shopBosch3. místo
WMC/GREY Hoppy FamilyHoppyGo3. místo
TRIAD AdvertisingRed Media, PHD Media, atta creativeI značka pro táty může okouzlit mladéMast-Jägermeister3. místo
Finanční služby
Momentum Czech RepublicMcCann Prague, Good Game, PHD MediaBankovní gaming láme rekordyKomerční banka2. místo
VMLY&R Wavemaker CzechMladá dáma dovedla mladé do SpořkyČeská spořitelna2. místo
Zaraguza CZPublicis GroupeJen řeči k inovativnosti nestačíČSOB3. místo
Ogilvy H1.cz, Mindshare, Kantar CZNový brand Hello bank! prodal víc půjčekHello bank!3. místo
Zaraguza CZPublicis GroupeUčíme Čechy investovatČSOB3. místo
Kampaně veřejné správy
Ogilvy  ČSÚ sčítal Čechy online.Jednoduše.Raz dva.Český statistický úřad1. místo
McCann PragueREMMARKSZÚ: Antibiotická rezistenceStátní zdravotní ústav2. místo
McCann PragueHero & Outlaw, RenegadzČAP: 13 minutČeská asociace pojišťoven3. místo
Nápoje
TRIAD AdvertisingMcCann Prague, Wavemaker CzechGambrinus Cup vrátil pivaře do hospodPlzeňský Prazdroj1. místo
VCCP Birell si dám – a rád!Plzeňský prazdroj2. místo
VCCP Návrat k tradici, návrat k růstuJan Becher – Karlovarská Becherovka2. místo
TRIAD AdvertisingRed Media, PHD Media, atta creativeI značka pro táty může okouzlit mladéMast-Jägermeister3. místo
Zaraguza CZPublicis Groupe, Social SharksShock pro kategorii ledové kávyBig Shock!3. místo
Obsahový/content marketing
McCann PragueHero & Outlaw, RenegadzČAP: 13 minutČeská asociace pojišťoven2. místo
Ostatní služby
WMC/GREY Dopravart, Rychlart, ChytrartDATART1. místo
Siemens Budeme si rozumětSiemens2. místo
Kaspen/Jung von MattTSM Global, Social Sharks, FragileJobs.cz – skvělý job!LMC2. místo
Ogilvy MediaCom Praha, Proboston CreativeJak T-Mobile umožnil všem být pořád onlineT-Mobile3. místo
Potraviny
MindshareWMC GREYMadeta naučila Čechy opékat sýr na pánviMadeta2. místo
DDB Prague Pro změnu kuře!McDonald‘s2. místo
One of a kind Opět jedničkou na trhuSAVENCIA Fromage & Dairy Czech Republic3. místo
Lineart Opravdová chuť plná nápadůSAVENCIA Fromage & Dairy Czech Republic3. místo
PR
McCann PragueHero & Outlaw, RenegadzČAP: 13 minutČeská asociace pojišťoven1. místo
Sociální, ekologický, kulturní marketing
McCann PragueHero & Outlaw, RenegadzČAP: 13 minutČeská asociace pojišťoven1. místo
Momentum Czech Republic KB – banka pro udržitelnější budoucnostKomerční banka2. místo
Ogilvy  Mikrosegmentace. Méně je více i v nezisku.Nadace Leontinka3. místo
McCann PragueCarat, FriendlyVodafone digitalizuje české senioryVodafone Czech Republic3. místo
Spotřební zboží
Zaraguza CZPHD Media, Social SharksKampaň s tahem na brankuŠKODA AUTO Česká republika2. místo
Zvláštní ocenění
Grand Prix Effie 2022
 WMC/GREY Dopravart, Rychlart, Chytrart DATART
Cena SIMAR za nejlepší využití dat
Ogilvy  ČSÚ sčítal Čechy online.Jednoduše.Raz dva.Český statistický úřad
Cena FTV Prima a Mediaclubu za nejlepší využití video obsahu
Momentum Czech Republic KB – banka pro udržitelnější budoucnostKomerční banka
Cena společnosti Google za nejefektivnější využití YouTube v přihlášených kampaních
Sportisimo Udělat radost druhým je největší vítězstvíSportisimo

O Effie

Effie je zkratka slova Effectiveness (efektivnost) a označuje soutěž o nejefektivnější reklamu. Ve dvoukolovém rozhodování porota posuzuje měřitelné, prokazatelné výsledky kampaní ve vztahu k zadaným cílům a hodnotí účinnost kampaní v poměru k vynaloženým prostředkům. Kreativita, k níž se přihlíží ve druhém kole hodnocení, je zde chápána v širším slova smyslu: jako inspirativnost strategického řešení a nápaditost komunikačního mixu i jako účelnost a cílevědomost, s nimiž ztvárnění kampaně slouží zvolené strategii.

Effie překračuje hranice reklamy a tradičních médií, protože moderní marketing kombinuje různé komunikační disciplíny a využívá nová média. Podle mezinárodního průzkumu reklamy (GWA) je Effie nejprestižnější soutěží v oblasti komerčních komunikací. Koná se ve více jak třiceti vyspělých zemích světa a má i dva nadnárodní formáty: Euro Effie, evropskou soutěž o nejefektivnější kampaň, kde podmínkou účasti je úspěšné využití alespoň ve dvou zemích starého kontinentu, a Gobal Effie, kde je podmínkou využití aspoň v šesti zemích světa.

V České republice byl uspořádán první ročník v roce 1997, kdy AKA získala licenci od americké společnosti AMA N.Y. V prvním ročníku soutěžilo 23 kampaní.

Více na www.effie.cz

O AKA

AKA – Asociace komunikačních agentur je výběrová organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace sdružující mediální, reklamní, CRM a marketingové agentury. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. Rovněž dbá o etické standardy komerční komunikace prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem.Více na www.aka.cz