Pardubice obhájily loňský triumf v krajském kole výzkumu Město pro byznys

1. dubna 2025 – Statutární město Pardubice po zásluze obhájilo titul Město pro byznys Pardubického kraje. Stojí za tím vyrovnaná úroveň v obou hlavních kategoriích srovnávacího výzkumu, tedy v podnikatelském prostředí i v přístupu veřejné správy. Druhé místo obsadila Česká Třebová a třetí Hlinsko. Výsledky zpracovává analytická agentura Datank, která hodnotí všechny obce s rozšířenou působností v České republice.

Pardubice se blýskly v testu elektronické komunikace

Krajské město se může pyšnit vůbec nejvyšším počtem podnikatelů v přepočtu na 1000 obyvatel, přičemž jejich meziroční nárůst je zároveň v rámci Pardubického kraje vysoce nadprůměrný. Nízký index stáří je příslibem pro rozvoj podnikání také do budoucích let. V Pardubicích se dostatečně staví, alespoň o tom svědčí vysoce nadprůměrný počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel. Radnice umí čerpat dotace, svědčí o tom velmi vysoký podíl dotací na příjmech. Finanční prostředky města směřují nadprůměrně zejména do oblasti sportu a také do oblasti veřejné dopravy. Jako velice kvalitní z pohledu podnikatele byly vyhodnoceny webové stránky města, na kterých je vše podstatné pro komunikaci s veřejnou správou a řada dalších užitečných informací. Skvělého výsledku dosáhly Pardubice v mystery testování, které prostřednictvím fiktivních podnikatelských dotazů ověřuje, jak rychle a jak kvalitně na ně odpovídají živnostenské úřady.


„Velmi mě to těší. Mám radost z toho, že se nám tento výzkum daří vyhrávat opakovaně. Je to důkazem, že tu máme kontinuitu vedení města a že město dělá maximum pro to, aby se tu byznysu a podnikatelské sféře dařilo. Nejen pro podnikatele města se stane aktuálně novinkou, že na webových stránkách bude z hlediska dostupnosti informací nově zaveden AI chatbot, který pomůže s vyhledáváním potřebných informací,“ říká primátor Pardubic Jan Nadrchal.

V České Třebové je hodně velkých firem, v Hlinsku zase živnostníků

Stříbrná Česká Třebová se může pochlubit vysoce nadprůměrným počtem firem s více než 250 zaměstnanci v přepočtu na celkový počet firem. Ve městě je rovněž nadprůměrný počet dobíjecích stanic pro elektromobily v přepočtu na 1000 firem. V rámci Pardubického kraje nižší průměrná mzda může být lákadlem pro firmy, které například rozmýšlejí, kam umístit svoji výrobu. Radnice vynakládá nadprůměrné finanční prostředky zejména do oblasti kultury a do oblasti vzdělávání. Výborného výsledku dosáhlo město také v testu elektronické komunikace. Stupně vítězů doplnilo Hlinsko, které se může pochlubit v rámci kraje vůbec nejvyšším počtem živnostníků v přepočtu na 1000 obyvatel. Město hodně investuje, alespoň o tom svědčí vysoce nadprůměrný podíl kapitálových výdajů na celkových výdajích města. Peníze směřují nadprůměrně především do oblasti veřejné dopravy a do oblasti sociální péče. Radnice se snaží o otevřený přístup, což dokládá v regionu vůbec nejvyšší počet úředních hodin, během nichž si mohou podnikatelé, ale nejen oni, vyřídit vše potřebné.

 

***

Srovnávací výzkum Město pro byznys již osmnáctým rokem hodnotí podnikatelský potenciál měst a obcí v České republice. Detailnímu zkoumání jsou podrobena všechna města a obce s rozšířenou působností. Analytici agentury Datank, která za výzkumem stojí po datové stránce, dělí své hodnocení do dvou hlavních kategorií, podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. V rámci výzkumu jsou shrnuty všechny důležité informace a statistická data, která dále rozvíjejí diskuzi o vývoji podnikatelského prostředí v ČR. Pořadí se vyhodnocuje za jednotlivé kraje a také za celou republiku. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom. Zpracovatelem ratingu je CRIF.

 

Celkové pořadí – Město pro byznys 2024
1. Pardubice
2. Česká Třebová
3. Hlinsko
4. Litomyšl
5. Lanškroun
6. Chrudim
7. Přelouč
8. Moravská Třebová
9. Vysoké Mýto
10. Králíky
11. Žamberk
12. Polička
13. Hořice
14. Svitavy
15. Ústí nad Orlicí

 

Město pro byznys 2024

Základní informace o výzkumu

Město pro byznys je srovnávací výzkum, který již osmnáctým rokem vyhodnocuje podnikatelské prostředí ve všech obcích s rozšířenou působností v ČR a městských částech Hlavního města Prahy. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom. Data vyhodnocuje agentura pro informace a analýzy Datank.

Cílem výzkumu je vytvořit diskusní platformu na téma podpory malého a středního podnikání a poskytnout zpětnou vazbu radnicím. 

Metodika hodnocení

Město pro byznys je nejrozsáhlejším výzkumem municipalit v ČR. Srovnává mezi sebou 205 obcí a 22 městských částí Hlavního města Prahy, k čemuž využívá největšího počtu kritérií. Výzkum získává necelých 15 tisíc dat z nezávislých zdrojů, jako jsou Český statistický úřad, Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, CRIF – Czech Credit Bureau, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Další data se získávají vlastními „mystery testováními“ a vlastními šetřeními.

Metodika hodnocení je založena na vyhodnocení 33 kritérií rozdělených do dvou základních oblastí:

  • Podnikatelské prostředí – 18 kritérií
  • Přístup veřejné správy – 15 kritérií

1) PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ – 18 kritérií (40 % hodnocení)

  • změna počtu obyvatel   
  • průměrná měsíční mzda v tis. Kč (odhad na základě ČSÚ)  

      

  • počet uchazečů na 1000 obyv. 15-65 let      

      

  • počet uchazečů o zaměstnání na 1000 obyv.    
  • podíl nezaměstnaných (%)      

  

  • meziroční změna počtu ekonomických subjektů 
  • počet ekonomických subjektů na 1000 obyv.

     

  • podíl ekonomických subjektů bez zaměstnanců na celkovém počtu ekonomických subjektů        
  • počet FO na 1000 obyv.       

     

  • počet PO na 1000 obyv.         

  

  • podíl firem nad 250 zaměstnanců na celkovém počtu ekonomických subjektů     
  • počet dobíjecích bodů na 1000 firem     
  • index stáří (65+/14-)     
  • průměrný věk   
  • počet dokončených bytů na 1000 obyv. 
  • počet lůžek v ubytovacích zařízeních na počet firem    

  

  • vzdálenost k rychlostní komunikaci v km       

    

  • počet dobíjecích bodů pro elektromobily

2) PŘÍSTUP VEŘEJNÉ SPRÁVY – 15 kritérií (60 % hodnocení)

  • kapitálové výdaje (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se

vztahuje k hodnocenému městu

  • výdaje na veřejnou dopravu (roční objem výdajů ze strany obce na veřejnou dopravu – objem

vlastních výdajů je v rámci pořádníku ohodnocen dvojnásobkem této sumy); údaj se vztahuje

k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)

  • výdaje na vzdělávání (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • výdaje na bydlení (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • výdaje na sociální péči (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • výdaje na kulturu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • výdaje na sport (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • likvidita; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • dluhová služba / běžné příjmy; údaj se vztahuje k hodnocenému městu dluhová služba / běžné

příjmy (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)

  • podíl dotací na příjmech
  • podpora webových stránek (podpora webových stránek z pohledu podnikatelů); hodnocena je

jednoduchost a přehlednost; při hodnocení se zohledňuje samostatná sekce pro podnikatele již

na domovské internetové stránce obce, odkaz na formuláře z domovské stránky, počet formulářů a to,

zda jsou formuláře uloženy ve formátu DOC nebo PDF; do kritéria podpory webových stránek se

hodnotí i umístění a rozsah katalogu místních firem, údaj se vztahuje k hodnocenému městu

  • test elektronické komunikace (rychlost a kvalita odpovědi); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
  • úřední hodiny (úřední hodiny MěÚ); údaj se vztahuje k hodnocenému městu; pokud je počet

úředních hodin živnostenského odboru vyšší nežli počet úředních hodin pro celý úřad, započítávají se

úřední hodiny živnostenského odboru; při hodnocení se zohledňuje i výzva domluvit si schůzku

telefonicky mimo úřední hodiny

  • dluhová služba
  • daň z nemovitosti (koeficient)
  • podíl výdajů na FO a PO na celkových výdajích