Silniční přeprava pod tlakem: Co žene ceny vzhůru a jaký bude dopad na ekonomiku

Postřelmov, 2. května 2025 – Ceny silniční nákladní dopravy v Evropě v posledních měsících pozvolna, ale vytrvale rostou. Ačkoliv se globální obchod částečně stabilizoval po pandemických a válečných otřesech, silniční přeprava zůstává v Evropě klíčovou tepnou pro tok zboží a čelí řadě výzev. Důvody růstu cen jsou jednak ekonomické, ale také sociální i ekologické.

V České republice vzrostly náklady dopravců podle indexu ČESMAD BOHEMIA meziročně o 2,4 procenta. „Identifikujeme relativně výrazný nárůst nákladů v meziročním vyjádření, což je dáno zejména nárůstem cen mýtného. Typicky se jedná o trasy do Německa, Španělska a Velké Británie, které Německem procházejí,“ komentuje vývoj indexu spolek Informace pro dopravní analýzy.

Růst nákladů se projevuje v celé Evropě a silniční přeprava proto v závěru minulého roku mírně zdražila, zejména co se týče jednorázových zakázek, na které se uplatňují tzv. spotové ceny. Podle zprávy European Road Freight Rate Development Benchmark Q4 2024 ve čtvrtém čtvrtletí 2024 vzrostly spotové sazby o 0,5procentního bodu oproti předcházejícímu čtvrtletí.​ Už sedmé čtvrtletí v řadě však zůstávají pod úrovní kontraktačních sazeb, což je způsobeno slabší poptávkou a rostoucími náklady přepravců.

Zpráva upozorňuje, že slabá poptávka, způsobená nízkým růstem HDP a poklesem maloobchodních prodejů, zvyšování spotových sazeb spíše zpomaluje. Naopak náklady dopravců, včetně loňského zdražení paliv a dalších provozních nákladů, vytvářejí tlak na růst cen.  

„Provozovatelé nákladních vozidel v EU, z nichž 89 % tvoří malé a střední podniky, čelí rostoucím nákladům, což dále ztenčuje jejich již tak nízké marže. Zvýšení mýta, nedostatek řidičů a nové předpisy EU, včetně směrnice o Eurovinětě a standardů emisí CO₂, tlačí vzhůru jak provozní náklady, tak kapitálové investice,“ uvedl Vincent Érard, ředitel strategie a rozvoje Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU).

Ceny nafty v posledním roce kolísaly

Dalším klíčovým faktorem jsou ceny pohonných hmot. Nafta tvoří přibližně čtvrtinu až třetinu celkových nákladů dopravců. V Česku během posledních dvanácti měsíců cena kolísala mezi 39,83 a 35,07 korunami za litr. V posledních týdnech se cena drží kolem 35 korun, avšak s blížícím se létem se dá očekávat opětovné zvýšení. Výkyvy v cenách ropy, daně a ekologické přirážky způsobují nejistotu, kterou dopravci promítají do svých cenových nabídek. 

„Od doby, kdy začala válka na Ukrajině a cena nafty vyskočila o desítky procent, se snažíme podepisovat se zákazníky palivové doložky, které se vyhodnocují buď měsíčně, nebo kvartálně. Pokud nafta stoupá, stoupají adekvátně k tomu ceny, případně naopak. Tento model chrání jak dopravce, tak také zákazníka,“ vysvětluje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC.

Vyšší náklady na řidiče 

Evropa navíc dlouhodobě čelí nedostatku řidičů, což zvyšuje mzdové náklady. Pro firmy je obtížné přilákat mladší ročníky. Růst mezd i náborové pobídky se tak opět odrážejí v konečných cenách přepravy. Podle IRU v roce 2024 chybělo v EU asi 426 000 profesionálních řidičů a očekává se, že bez systémových změn se tato mezera bude dál prohlubovat. 

Generální tajemník IRU Umberto de Pretto uvedl: „Problém s nedostatkem řidičů nákladních vozidel se nadále prohlubuje, přičemž nejvíce znepokojující je stále se rozšiřující propast mezi mladými a staršími řidiči. Bez společného a trvalého úsilí tato demografická časovaná bomba exploduje a vážně ovlivní hospodářský růst a konkurenceschopnost po celém světě.“

Investice do bezemisních vozidel

Další tlak na ceny vyvíjí zelená transformace. Od letošního roku se očekává zpřísnění emisních norem pro těžká nákladní vozidla a některé členské státy EU již zavedly nízkoemisní zóny. Dopravci tak musí investovat do modernějších, ekologičtějších vozidel – což zvyšuje kapitálové i provozní výdaje. Zelené přirážky se stávají běžnou součástí cenové struktury. 

Všechny tyto faktory mají přímý dopad na ceny zboží pro koncového zákazníka. Ačkoliv přeprava tvoří jen část celkového řetězce, je klíčová pro tzv. poslední míli, tedy finální fázi doručování. Výrobci i distributoři ve stále větší míře promítají vyšší přepravní náklady do koncových cen – zejména u zboží s vysokou frekvencí přepravy, jako jsou potraviny, drogerie nebo balíkové zásilky z e-shopů.

Digitalizace pomáhá šetřit

Naopak jistou úlevu přináší digitalizace a optimalizace tras, které umožňují efektivnější využití kapacit a snižují prázdné kilometry. Zavádění telematiky, prediktivního plánování a sdílení nákladních prostorů může tlumit růst nákladů. Tyto nástroje na českém trhu využívají především větší dopravní firmy.

Z dlouhodobého hlediska lze očekávat, že tlak na ekologizaci, profesionalizaci a automatizaci povede k přestavbě celého sektoru. Mnohé menší dopravní společnosti mohou být nuceny odejít z trhu, což povede k další konsolidaci a možná i dalšímu růstu cen – tentokrát z důvodu nižší konkurence.

Růst trhu o dvě procenta

Podle prognózy Noatum Logistics by trh silniční nákladní dopravy v Evropě měl v letošním roce narůst o dvě procenta na hodnotu 436,9 miliardy eur. Zatímco ochlazující se inflace a lepší spotřebitelské výdaje podpoří poptávku, strukturální problémy přetrvávají. Nedostatek řidičů, regulační změny a rostoucí provozní náklady zůstávají pro provozovatele nákladní dopravy hlavními problémy. 

Kromě toho dopravci netuší, jak evropský vývoj ovlivní nová americká obchodní cla. „Vývoj v následujících měsících je opravdu neuchopitelný. Jedna věc je, že v posledních dnech cena nafty jde dolů. Nicméně aktuální politická situace, kdy každý den přichází nové informace ohledně spolupráce EU s USA, je opravdu těžké odhadnout, jak se bude situace vyvíjet,“ doplnil Ondřej Stöhr.

O společnosti CONTI-RSC

Firma CONTI-RSC byla založena v roce 1996 a již od samého začátku se specializuje výhradně na silo cisternovou přepravu volně ložených materiálů. V roce 2013 rozšířila firma na základě kvality poskytovaných služeb svoji působnost získáním certifikátu GMP+. V roce 2021 pak proběhla akvizice konkurenční společnosti LASIUS, která aktuálně funguje jako samostatná divize. V květnu 2024 pak CONTI-RSC převzala mosteckou společnost B E S. Se svými 120 soupravami tak zaujímá pozici největšího silo cisternového dopravce v Česku.