- Analýza více než 2000 maloobchodních nájemních smluv po celé Evropě ukazuje, že provozovatelé volnočasových konceptů uzavřeli o 15 % více nájemních smluv a obsadili o 20 % více obchodní plochy v roce 2024
- Nájemné v hlavních lokalitách vzrostlo ve všech typech nemovitostí a u nákupních parků dosáhlo nových maxim
- Zahraniční expanze výrazně zrychluje, maloobchodníci se více než kdy jindy zaměřují na strategii umístění
Nejvyšší nájmy na evropských hlavních nákupních třídách, v obchodních centrech a nákupních parcích se v roce 2024 v průměru zvýšily. Provozovatelé volnočasových konceptů byli nejaktivnější a obsadili o 20 % více podlahové plochy meziročně, jak vyplývá ze studie realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield. V nejnovější zprávě European Retail Radar společnost analyzovala více než 2000 transakcí pronájmu retailových nemovitostí po celé Evropě, na kterých se firma podílela, aby poskytla reprezentativní obraz maloobchodního prostředí.
Nejaktivnější byli provozovatelé volnočasových konceptů, s 15% nárůstem obchodů a pětinou více pronajaté maloobchodní plochy ve srovnání s rokem 2023 a s rostoucím zájmem o větší jednotky. Výsledkem bylo, že navzdory tomu, že tvořili nejméně transakcí z 10 maloobchodních segmentů, měli provozovatelé volnočasových konceptů třetí největší podíl na obsazenosti (9%) podle podlahové plochy.
Robert Skládal, vedoucí pronájmu obchodních center v Cushman & Wakefield: „Volnočasové koncepty již nejsou doplňkem, ale klíčovou součástí úspěšného maloobchodního mixu. Majitelé a značky nyní kladou důraz na zážitek, synergii návštěvnosti a čas strávený na místě. Naši klienti z obchodních center se přizpůsobují této změně přeměnou vnitřního uspořádání prostor, aby vyhověli větším a vysoce frekventovaným volnočasovým konceptům.“
Celkový počet maloobchodních transakcí zůstal meziročně stejný, s jasnou preferencí pro jednotky pod 600 m² pozorovatelnou téměř ve všech maloobchodních segmentech, které v roce 2024 tvořily 84 % obchodů a dvě pětiny pronajaté podlahové plochy. Výjimkou byli volnočasoví operátoři, kteří umí využít větší jednotky pro koncepty jako lezecké stěny, trampolínové parky či centra virtuální reality.
Nájemné v Evropě rostlo
Nájemné rostlo ve všech typech maloobchodních nemovitostí v roce 2024. U nákupních parků dosáhlo nejvyšší nájemné nových maxim po celé Evropě. Hlavní nákupní třídy také zaznamenaly silný růst nájemného: 44 % z 209 sledovaných hlavních nákupních tříd zaznamenalo pozitivní růst nájemného (oproti 30 % na konci roku 2022 a 35 % na konci roku 2023) a stabilní nájemné mělo 53 %.
V Praze maloobchodní trh odráží klíčové evropské trendy. Hlavní nákupní třídy Prahy, vedené luxusní Pařížskou a massmarket ulicí Na Příkopě, zaznamenaly významný růst poptávky, zejména od módních a volnočasových provozovatelů. Omezená dostupnost prémiových prostor v těchto oblastech nadále tlačí nájemné nahoru.
Marjan Gigov, specialista pronájmu prémiových a luxusních maloobchodních prostor v regionu střední Evropy, Cushman & Wakefield: „Luxusní segment v Praze se rychle vyvíjí. Značky vytvářejí kompletní luxusní zážitek a intenzivně soutěží o nejlepší dostupná umístění. V tomto ohledu předpokládáme větší dynamiku, protože více globálních maloobchodníků vidí Prahu jako klíčovou lokalitu ve střední Evropě. V následujících měsících očekáváme otevření obchodů Ermanno Scervino, MaxMara, Grenardi, Damiani, Pasquale Bruni, La Table nebo KodlContemporary na Pařížské ulici.“
Ze 107 evropských trhů obchodních center sledovaných společností Cushman & Wakefield zaznamenala třetina zvýšení nájemného a pouze dvě lokality zaznamenaly pokles – což je výrazný kontrast k roku 2023, kdy nájemné kleslo téměř u 10 % lokalit. Pozitivní růst nájemného byl obzvláště výrazný v lokalitách v Portugalsku, Polsku a Itálii.
Zatímco volnočasové koncepty zaznamenaly největší nárůst, maloobchodníci s módním zbožím zůstali nejaktivnějším segmentem, tvořícím 39 % podlahové plochy a téměř třetinu transakcí.
Mezi nejaktivnější značky v roce 2024 patřily sportovní oděvy JD Sports a Sports Direct, stejně jako značky vlastněné H&M (H&M, COS, & Other Stories, Arket a další) a Inditex (Zara, Massimo Dutti, Oysho, Pull & Bear, Bershka a další).
Sektor občerstvení (F&B) byl druhým nejaktivnějším z hlediska objemu transakcí, s nárůstem počtu obchodů o 3 % a pronajaté podlahové plochy přibližně stejnou. V roce 2024 tvořil 17 % uzavřených obchodů a 8 % pronajaté plochy. Zavedení provozovatelé rychlého občerstvení jako McDonald’s, KFC a Burger King vedli, spolu s rozšiřujícími se podniky včetně Hawaiian Poke Bowl a několika provozovateli bubble tea, jako jsou Bubblify a Crazy Bubble.
Mezinárodní aktivita a strategie umístění
Jak se maloobchodníci přizpůsobují rostoucím nájmům a zároveň čelí širším výzvám v odvětví, jako je křehká důvěra spotřebitelů, provozní náklady ohrožující marže a obchodní napětí – a nedávno i cla – vytvářející nejistotu ohledně zdrojů a cen zásob, jejich strategie v oblasti nemovitostí se zaměřují na maximalizaci příležitostí k zachycení tržeb při optimalizaci nákladů.
Klíčové prodejny jsou přeměňovány na strategické destinace s důrazem na kvalitu nad kvantitou. Významné je také zrychlení přeshraniční aktivity, protože firmy hledají nové trhy, na kterých by mohly růst a rozvíjet se. Zatímco v minulosti značky expandovaly spíše hloubkově v rámci jednoho trhu, dnes volí strategii menšího počtu, ale klíčově umístěných prodejen. To vytváří mimořádnou poptávku po nejlepších lokalitách, protože obchodníci soutěží o omezený prostor, což dále podporuje růst nájemného v klíčových lokalitách.
Poznámka ke studii:
Nová zpráva společnosti Cushman & Wakefield European Retail Radar zahrnuje více než 8000 nájemních transakcí ve 13 evropských zemích od roku 2021, což nabízí jedinečný pohled na aktivity nájemců v maloobchodním sektoru. Analýza této zprávy je založena na více než 2000 transakcích uskutečněných v roce 2024.
O Cushman & Wakefield
Společnost Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) je předním světovým poskytovatelem realitních služeb pro nájemce a vlastníky komerčních nemovitostí. Zaměstnává cca 52 000 lidí v téměř 400 pobočkách v 60 zemích světa. V roce 2024 dosáhly příjmy společnosti 9,4 miliardy dolarů, a to díky aktivitám v oblasti správy budov, pronájmů, investičních trhů, oceňování nemovitostí a dalších služeb. Společnost se řídí mottem „Better never settles“ a pravidelně získává uznání za svou jedinečnou firemní kulturu. Více informací naleznete na www.cushmanwakefield.com.