Český statistický úřad (ČSÚ) dnes zveřejnil nejnovější statistiky k tržbám v maloobchodu za březen, podle kterých se tržby reálně meziročně zvýšily o 3,4 % a meziměsíčně o 0,6 %. K růstu maloobchodních tržeb přispěl zejména prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží a internetový obchod. Naopak pokles zaznamenaly tržby za potraviny. Celou publikaci ČSÚ najdete zde.
V této souvislosti si Vám dovoluji nabídnout komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky, který hodnotí vývoj v segmentu prodeje elektroniky a e-commerce během března.
„Březen přinesl na maloobchodní scénu očekávané sezónní oživení, které bylo v segmentu elektra podpořeno jak příznivým počasím, tak speciálními prodejními akcemi.
Zajímavým specifikem letošního jara byl nadprůměrně teplý březen, který urychlil nástup sezóny zahradních prací – a zákazníci na to reagovali rychle. Například u nás v DATARTu vzrostly meziročně prodeje zahradní techniky o zhruba 30 %, přičemž největší poptávka byla po sekačkách všech typů. Roste obliba robotických modelů, které zákazníci stále častěji volí pro jejich pohodlí a efektivitu. Zvýšený zájem jsme zaznamenali také u dalších pomocníků na údržbu zeleně. Vedle zahrady si zákazníci uvědomují i potřebu péče o zdravé vnitřní prostředí, což se projevilo nárůstem prodeje čističek vzduchu, především kvůli nástupu pylové sezóny a s ní souvisejícím alergiím.
Spotřebitelský zájem o elektro zboží ovšem nekončil u zahrady a domácího prostředí. Blížící se mistrovství světa v hokeji vedlo ke zvýšené poptávce po televizorech, jejichž prodej v průběhu března vzrostl přibližně o 10 %. Češi se zjevně chystají fandit v té nejlepší obrazové kvalitě.
V oblasti distribučních kanálů nadále roste význam e-commerce. Ta se však v DATARTu opírá o silný koncept osobního odběru, který zákazníkům přináší rychlost, flexibilitu a přímý kontakt s prodejnou, což podporuje důvěryhodnost, která je pro zákazníky důležitá,“ říká František Mikoška, obchodně marketingový ředitel DATART.