Neduh českých kutilů – špatné používání strojů a oprava svépomocí. U motorů tak není uznaných 60 procent reklamací

Tehovec, 15. května 2025 – Hazard se zdravím, neznalost a riziko zhoršení dosavadního problému. Čeští kutilové se v řadě případů snaží opravovat hobby stroje a nářadí svépomocí. Ztrácí tak nárok na uznání reklamace, v segmentu motorových strojů tak bylo v posledních 3 letech zamítnuto okolo šedesáti procent reklamací. Z hlediska dlouhodobých trendů pak roste počet servisované elektrické zahradní techniky. Je to dáno stoupající poptávkou po těchto řešeních. Nejčastějšími důvody reklamace či servisu bývá u kutilů nedodržení manuálu, u motorů používají nevhodné palivo, u elektrických zařízení špatné zacházejí s akumulátorem. Setkat se lze i s ryze kuriózními záležitostmi.

Fenomén českého kutilství s sebou nese i některá negativa. Řada hobby stavařů či zahrádkářů má totiž tendenci si opravovat svá draze zakoupená zařízení svépomocí. Nejenže mohou hazardovat se zdravím, ale ve většině případů stav konkrétního stroje ještě zhorší. Zároveň tím ztrácí nárok na uznání reklamace.

Nejvíce se tento problém podle statistik společnosti HECHT týká dvoutaktních a čtyřtaktních strojů. Ačkoliv u nich celkový počet reklamací za poslední 3 roky klesá, zároveň dochází k neustálému poklesu reklamací, které jsou uznané jako oprávněné. V úhrnu posledních 3 let je tak z celkového počtu reklamací neuznaných zhruba 60 procent. Právě dvoutaktní a čtyřtaktní zahradní technika přitom bývá servisovaná nejčastěji ze všech segmentů. „V součtu se jedná o 42 procent všech servisovaných zařízení,“ řekl Jan Libánský, marketingový specialista ze společnosti HECHT.

Důvodem servisu či reklamace bývá nejčastěji používání nesprávného paliva. „Zákazníkům zdůrazňujeme, že do zařízení musí lít čerstvé palivo se správným poměrem oleje pro vysokootáčkové motory, ovšem ne vždy se to bohužel reálně děje. Přitom při převzetí zařízení servisem a dodržení veškerých postupů, které jsou uvedené v manuálu, většina motorů běží bez problému a není nutné je opravovat,“ uvedl Libánský. Pokud je přitom zařízení reklamované, je u drtivé většiny z nich zjevné, že by se problému dalo předejít pravidelným servisem. „Uživatelé si však chtějí poradit sami a stav stroje ještě zhorší,“ doplnil Libánský.

 

A jaká jsou nejčastější reklamovaná poškození? Na vadě bývá zejména použití naprosto nevhodného paliva pro dané zařízení. „Bohužel se často setkáváme s tím, že lidé do našich benzinových sekaček lijí naftu. Setkali jsme se i s řadou zákazníků, kteří si u motorové pily spletli nádrže na olej a palivo a opakovaně reklamovali špatné starty. Ve všech těchto případech tak nezbývá nic jiného než neustále apelovat, aby si uživatel důkladně přečetl návod,“ sdělil Libánský s tím, že řada tuzemských kutilů při koupi již dopředu avizuje, že návod díky dostatečným zkušenostem nepotřebují.

Nárůsty u elektromobility a elektrické zahradní techniky

Největší nárůst z hlediska servisovaných zařízení lze v hobby segmentu zaznamenat u elektromobility a elektrické zahradní techniky. Aktuálně podíl tohoto sortimentu činí necelou třetinu. „Tento vývoj je dán změnou v orientaci zákazníků při nákupu, kde začínají preferovat elektrické a bateriové stroje, což je vidět i z prodejů. I z tohoto důvodu jsme roce 2024 investovali do stavby nové servisní dílny pro elektromobilitu, jejíž součástí je i montážní středisko,“ řekl Libánský.

Nejčastějším případem, kdy se lidé snaží zařízení reklamovat, bývá avizovaný problém s akumulátorem. „Pro diagnostiku používáme moderní analyzátory a v drtivé většině případů se ukáže, že chyba bohužel není na straně stroje,“ zmínil Libánský. Častou příčinou tak je, že lidé nedodržují manuál a akumulátor přehřívají či podchlazují, vybíjí ho až do úplného vypnutí stroje, zařízení dlouhodobě nevyužívají, nebo ho nabíjí nevhodnými nabíječkami. „V akumulátoru přitom stále probíhá chemický proces, který zákazníci tímto svým přístupem bohužel značně ovlivňují,“ dodal Libánský.

V loňském roce přijala společnost HECHT necelých 58 tisíc servisních zakázek, včetně požadavků na reklamaci. Řada z nich byla přitom i kuriózní. „Z hlediska reklamací je poměrně častým nedorozuměním zabrzdění pily, kdy si lidé myslí, že nestartuje. Nebo elektrický start u sekačky či traktoru, kdy pouze stačí dobít baterii. Evidujeme i případ, kdy zákazník reklamoval fakt, že drtič dřeva větší kameny již nezvládá. Tyto případy pak samozřejmě navyšují počty reklamací,“ uzavřel Libánský. 

O společnosti HECHT

Společnost HECHT MOTORS, s.r.o., je majitel největší specializované sítě prodejen „HECHT – specialista na zahradu“ v Evropě a během více než třicetiletého působení na světovém trhu si vybudovala pevnou pozici. Je největším distributorem zahradní techniky v České a Slovenské republice a zároveň jedním z největších distributorů zahradní techniky ve střední Evropě. V současné době vlastní pobočky na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Aktuálně v EU provozuje celkem 85 specializovaných prodejen s vyškoleným personálem.

V sortimentu HECHT naleznete zahradní nábytek, bazény a bazénové příslušenství, dílenské nářadí a vybavení, kamna, klimatizace nebo chovatelské potřeby, ale i nejrůznější dopravní prostředky poháněné elektrickou energií.