PRAHA 15. května – Kvalitní výuky nelze dosáhnout bez učebnic, tyto vzdělávací materiály do výuky i nadále patří, domnívá se drtivá většina rodičů. Učebnice je ale potřeba pravidelně modernizovat, aktualizovat a doplňovat různými interaktivními prvky, vyplývá z aktuálního průzkumu agentury Ipsos.
Téměř 9 z 10 rodičů (86 %) rodičů si myslí, že učebnice i nadále zůstávají potřebnou součástí výuky na českých školách. Pro třetinu jsou přitom základní a nezbytnou součástí výuky, 55 % lidí si myslí, že učebnice musejí být doplněny jinými metodami. „Různé diskuze o tom, že ve školách se má v 21. století učit bez učebnic, nemají oporu ani v názorech odborníků ani u široké veřejnosti,“ říká jednatel Fraus Klett nakladatelství Lukáš Tykal.
Podle aktuálního průzkumu agentury Ipsos pro Fraus Klett nakladatelství říkají pouhá 3 % respondentů, že výuka by se měla obejít bez učebnic, dalších 11 % lidí se domnívá, že se dá učit jiným způsobem.
Koalice učebnicových nakladatelů připravila Desatero pro moderní vzdělávání. Efektivní a moderní výuka vyžaduje podle něj propojení tištěných a digitálních učebnic, které kombinují osvědčené metody s možnostmi moderních technologií. „Chceme, aby žáci
a studenti při výuce využívali moderní technologie a mohli klasické učebnice propojovat
s výhodami digitálního světa,“ vysvětluje Lukáš Tykal.
S tím souhlasí i rodiče. Podle aktuálního průzkumu se pouhá 4 procenta rodičů domnívají, že osvědčené staré učebnice není potřeba nahrazovat jen kvůli novotám. Zatímco 18 % lidí říká, že i starší učebnice mohou dobře posloužit, tak drtivá většina respondentů se přiklání k modernějším a průběžně aktualizovaným učebnicím.
Téměř polovina (44 %) lidí tak říká, že je důležité průběžně aktualizovat učebnice. A třetina respondentů se domnívá, že moderní učebnice pomáhají držet krok s dobou a zvyšují kvalitu výuky.
„Digitální nástroje zlepšují interaktivitu výuky, personalizaci obsahu a usnadňují přístup k aktuálním informacím. Učebnice mají být vytvářeny profesionály s důrazem na pedagogickou kvalitu, vědeckou správnost a srozumitelnost. Pouze tak zajistíme, že studenti získají potřebné znalosti a dovednosti,“ připomíná Lukáš Tykal.
Jak podotýká Lukáš Tykal, každý žák by měl mít přístup k moderním učebnicím, ať už v tištěné, nebo digitální formě. „Je nutné zajistit, aby finanční situace školy či rodiny nebránila dětem ve vzdělávání s využitím kvalitních materiálů,“ zdůrazňuje.
Podle Koalice učebnicových nakladatelů musí tvorba učebnic probíhat ve spolupráci s pedagogy, školami a odbornými institucemi, aby odpovídaly reálným potřebám vzdělávání. Praktická zpětná vazba od učitelů je klíčová pro neustálé zlepšování výukových materiálů. Zapojení odborníků z různých oborů pomáhá zajistit, že obsah učebnic bude nejen didakticky správný, ale i aktuální a relevantní.
Průzkum zaměřený na aktuální témata školní výuky byl uskutečněn na vzorku 1000 respondentů z celé České republiky. Sběr dat byl realizován v dubnu prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.
O Fraus Klett nakladatelství
Fraus Klett nakladatelství je součástí skupiny Klett, jednoho z nejvýznamnějších
a nejprestižnějších evropských vydavatelských domů, který vydává učební a vzdělávací materiály už od roku 1897. V únoru 2024 spojily síly Klett nakladatelství
a Nakladatelství Fraus, čímž vzniklo jedno z největších učebnicových nakladatelství v České republice – Fraus Klett. Navazuje na dlouholetou tradici vývoje vzdělávacích materiálů pro základní i střední školy.