Průměrné stáří učebnic na českých školách se blíží 10 letům. Školy nemají na výměnu peníze

Průměrné stáří učebnic na českých školách se blíží 10 letům. Školy nemají na výměnu peníze

PRAHA 29. května – České děti se často učí z učebnic, které mezi žáky kolují i více než 10 let. Průměrné stáří učebnic v České republice je 9 let, je to skoro nejvyšší číslo v Evropě. Podle aktuálního srovnání Koalice učebnicových nakladatelů napříč Evropou mají v průměru starší učebnice jen děti v Řecku a Litvě.

Český učebnicový trh je vysoce konkurenceschopný, což mj. vede k tomu, že na trh pravidelně míří řada nových kvalitních učebnic za velmi výhodné ceny. České děti přesto musejí využívat učebnice, které ve škole kolují často i více než 10 let. „Průměrné stáří učebnic v České republice se pohybuje kolem 9 let, je to jedno z nejvyšších čísel v celé Evropě. Školy přitom mají z čeho vybírat, problémem je nedostatek financí,“ vysvětluje za Koalici učebnicových nakladatelů její mluvčí Lukáš Tykal.

Průměrné stáří učebnic ve vybraných evropských zemích (zdroj: European Educational Publishers Group)

Ve srovnání s evropskými zeměmi nevychází české školství v tomto směru dobře. Evropské země si zpravidla uvědomují, že kvalitní a moderní učebnice jsou potřebné. Část zemí, jako např. Itálie, Německo či Litva dotují učebnice pro 1. stupeň každý rok, ve většině dalších zemí je životní cyklus učebnic výrazně kratší než v České republice.

I na evropské poměry extrémním případem je Rakousko, kde každým rokem dostane víc než milion mladých Rakušanů téměř 9 milionů nových učebnic. „Do nich si mohou cokoliv vpisovat, vlepovat, kreslit či se k jejich obsahu později kdykoliv vracet. Učebnice se tak v Rakousku stávají skutečným individuálním pracovním nástrojem žáka – pracovní učebnicí, což kromě dalších výhod usnadňuje i zavádění inovativních metod výuky,“ vysvětluje Lukáš Tykal.

V ČR stát ročně na nové učebnice vydává zhruba 400-500 milionů korun, částka na žáka navíc není přesně stanovena. Řada dalších evropských zemí má přitom stanovenu pevnou částku na jednoho studenta, zpravidla v rozmezí 50-100 eur. V ČR je přitom letos na základních školách více než milion dětí, i při ekvivalentu 50 eur by tak na učebnice mělo mířit zhruba 3x více peněz než nyní.

Celkový rozpočet ministerstva školství se přitom blíží 300 miliardám – na učebnice tak jde jen velmi malý zlomek z celkového objemu peněz mířících do školství.

„Stát na moderní učebnice a metodické pomůcky vydává v evropském měřítku zanedbatelnou částku. To vede k tomu, že školy často učí z učebnic, jejichž stáří přesahuje 10 let, výjimkou přitom nejsou ani 20leté učebnice. Paradoxně přitom pořizovací náklady učebnic jsou pro české školy prakticky nejnižší v Evropě,“ říká
Lukáš Tykal.

Současně ministerstvo po školách chce, aby intenzivně zaváděly nové postupy a aktivity v návaznosti na probíhající reformu rámcových vzdělávacích programů (RVP). Školy tak aktuálně např. musejí ve všech předmětech rozvíjet digitální kompetence. 

„To je ale s více jak 10 let starou učebnicí nadlidský úkol. Na trhu je celá řada moderních vzdělávacích materiálů, které kombinují klasickou tištěnou učebnici s digitálním světem. Moderní učebnice nabízejí digitální obsah, reagují na aktuální trendy ve výuce, v poslední době do vzdělávání proniká stále více umělá inteligence. Se starou učebnicí nebudou školy schopny zvládnout požadavky na moderní výuku,“ dodává Lukáš Tykal.

Koalice učebnicových nakladatelů si nechala napříč Evropou zpracovat srovnání pořizovacích nákladů učebnic, pro jednoduché srovnání vybrala ve všech zemích stejnou učebnici: matematiku pro 6. třídu základních škol. Česká učebnice přitom byla napříč
8 sledovanými zeměmi nejlevnější, školy vyšla na necelých 10 eur (při 184 stránkách). Srovnatelná učebnice v Rakousku přitom stojí téměř 50 eur (při 80 stránkách). Dražší jsou přitom učebnice nejen v zemích západní Evropy, ale např. i v Bulharsku. 

Financování nákupu učebnic by nově mělo přejít na zřizovatele školy – obce či kraje. Původně tato změna měla platit od začátku nového školního roku, tedy od září 2025. Zřejmě však dojde k posunu na příští rok. Nízké ceny učebnic mohou podle KUN ohrožovat nejen kvalitu výuky, ale způsobovat i nerovný přístup ke vzdělání.  

Problémy škol souvisí především s tím, že z takzvaných ostatních neinvestičních nákladů (ONIV) musejí školy hradit i řadu dalších výdajů. Tyto prostředky přitom mají být používány primárně na školní pomůcky a učebnice. Částka na tyto výdaje se navíc v minulých letech snížila. Z celkového rozpočtu určeného pro školství tak na nákup nových učebnic míří jen zlomek v řádu několika desetin procenta. 

Koalice učebnicových nakladatelů (KUN) je volným sdružením nakladatelů zaměřených na vydávání učebnic a vzdělávacích materiálů sloužících při výuce v mateřských, základních a středních školách. Svou činností chce koalice a její jednotliví členové přispívat k rozvoji moderního a kvalitního školního vzdělávání.