- 80 % on-line Čechů plánuje nakoupit alespoň část vánočních dárků na internetu, 11, 8 % ještě váhá
- V kategorii 25 – 34 let nakoupí nějaké dárky v e-shopech 90,2 % on-line Čechů
- 22,1 % spotřebitelů plánuje objednat balíčky v hodnotě 5 až 10 tisíc korun, 7 % více než 10 tisíc
Praha, 14. 11. 2025 – Hlavní vánoční sezona v e-shopech startuje. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se proto ve svém každoročním výzkumu mezi spotřebiteli podívala na to, jak Češi plánují na Vánoce nakupovat. Není žádným překvapením, že využití internetových obchodů bude masivní, 80 % nakupujících z internetové populace objedná alespoň nějaký dárek on-line. A téměř 12 % jich ještě váhá a je velmi pravděpodobné, že se přidá.
Vánoční dárky na internetu již nejsou doménou nejmladších
„On-line nakupování je samozřejmě již naprosto běžná záležitost. Dávno nenakupujeme v e-shopech jen pračky a ledničky, ale všechny druhy zboží. Od potravin po zahradní nábytek, od pracích prostředků po špičkovou elektroniku. Proto není žádným překvapením, že také vánoční dárky skoro každý z nás objedná na internetu,“ komentuje výsledky výzkumu výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a pokračuje: „Ze získaných dat je zřejmé, že on-line nákupy nejsou dávno doménou jen nejmladší generace.“
Kdo je tedy rozhodnutý objednat alespoň nějaké dárky v e-shopech? Nejvíce „on-line generací“ jsou lidé ve věku 25 až 34 let, ze kterých 90,2 % nejméně jednu objednávku v internetovém obchodě udělá. U většiny dalších skupin je to ale velmi podobné. Mezi 35 a 44 let je poměr e-nakupujících 87,5 %, v rozmezí 45 a 54 let je to 85,6%. Prakticky stejná hodnota je pak u nejmladších zákazníků ve věku 15 až 24 let. Nejméně se chystají využít internetu k pořízení vánočních dárků i nadále nejstarší nakupující, a to ti ve věku nad 65 let, kterých ale bude daleko více než ještě před pár lety – nejméně 58 %.
Právě mezi nejstaršími on-line zákazníky došlo v uplynulých letech k největšímu posunu. „Zatímco v roce 2022 objednalo alespoň jeden dárek v e-shopech 48 % spotřebitelů z kategorie 65+, po třech letech vidíme nárůst o 10 procentních bodů. V ostatních kategoriích není posun tak významný, ale sledujeme, jak se internetové nakupování postupně srovnává mezi všemi generacemi,“ doplnil Vetyška.
Větší útraty v e-shopech, menší v kamenných obchodech
Jak tedy Češi plánují rozložit svojí chystanou útratu? „Z výzkumu nám vyplynulo, že v e-shopech očekávají spotřebitelé větší výdaje než v kamenných prodejnách. Zatímco v tradičních obchodech na otázku, kolik se připravují utratit za vánoční dárky, je nejčastější rozmezí 1 až 2 tisíce korun, v e-shopech je to 2 až 5 tisíc,“ říká Jan Vetyška.
Pojďme ale být konkrétnější a podívejme se na všechny odpovědi. Ve výzkumu se APEK ptal nakupujících, za kolik plánují pořídit vánoční dárky v kamenných obchodech a za kolik v těch internetových. Pro snadnější rozlišení byla použita tradiční rozmezí:
| Kolik plánujete odhadem utratit za vánoční dárky v roce 2025? | ||
| Základ: Chystají se nakoupit nebo už nakoupili vánoční dárky na internetu | V kamenných prodejnách | Na internetu |
| Do 500 Kč | 8,1% | 3,2% |
| 501 – 1 000 Kč | 16,0% | 10,0% |
| 1 001 – 2 000 Kč | 31,6% | 21,4% |
| 2 001 – 5 000 Kč | 29,1% | 36,2% |
| 5 001 – 10 000 Kč | 10,1% | 22,1% |
| Více než 10 000 Kč | 2,1% | 7,0% |
| Nic | 3,0% | 0,0% |
Jak je vidět, pro větší objednávky se chystají zákazníci opět upřednostnit e-shopy. „On-line nákupy přináší řadu výhod, mezi ně nepochybně stále patří i zajímavé ceny nebo lepší možnosti doručení zboží. Proto dává smysl, že si pro dražší a specializované zboží „dojdou“ Češi na internet. Jak jsem ale zmiňoval, pořídit dárek v e-shopech je snadné v jakékoli kategorii,“ dodává Jan Vetyška.
Dlouhodobý vývoj ukazuje, jak se navyšují vánoční výdaje. Zatímco letos plánuje v e-shopech za dárky utratit více než 5 tisíc korun v součtu 29,1 % nakupujících, v roce 2024 to bylo 26,8 % a v roce 2023 25,4 %.
V listopadu a prosinci utrácí Češi nejvíce, říjen se držel průměrných hodnot
„V APEK nás zajímá samozřejmě i dlouhodobý vývoj české e-commerce na pravidelné měsíční bázi. Od respondentů z našich pravidelných výzkumů víme, že nejvyšší útraty lze opravdu očekávat v listopadu a prosinci. Z posledních výsledků, které se zabývaly říjnem, můžeme sice potvrdit mírný meziroční růst, ale jinak to byl v nákupech měsíc spíše standardní,“ říká Vetyška. Český on-line spotřebitel průměrně utratil v desátém měsíci více než 4,6 tisíce korun při necelých 4 objednávkách.
Nyní ale přichází listopad a prosinec, během kterých lze očekávat nejvyšší výdaje z celého roku. Vloni dosáhla průměrná útrata přes 6, respektive 7,5 tisíce korun. To byl nárůst o více než 50 % oproti běžným měsícům. „Osobně předpokládám, že v listopadu letos utratí zákazníci v e-shopech více a mezi oběma měsíci nebude takový rozdíl. Na druhou stranu realita často ukáže, že řada z nás objednává dárky na poslední chvíli.“
„Nyní nás čeká vrchol celého e-commerce roku. Podle našich dat se e-shopům letos daří, a i proto nyní očekáváme celkový meziroční růst při srovnání 2024 a 2025 přesahující 5 %,“ uzavírá Jan Vetyška.
Vánoční výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou ResSOLUTION na vzorku 1318 respondentů. Měsíční výzkum proběhl na vzorku 1080 respondentů. Pravidelně aktualizované výstupy jsou dostupné na webové adrese https://data.apek.cz/.
O APEKu
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je sdružením firem, podnikatelů a odborníků v oboru elektronického obchodu. Obraty jejích členů přesahují 75 % celého e-commerce retailu. Cílem Asociace je soustavně podporovat rozvoj elektronického obchodování v České republice. Více informací na www.apek.cz.