Počet pracovních míst i platy v IT rostou, specialisté i absolventi si mohou vybírat

Brno, 20. října, 2011 – Nabídka pracovních pozic v oboru IT neustále roste, platy se zvyšují, specialistů je nedostatek a i čerství absolventi mají z čeho vybírat. Firmy na českém trhu proto musí uchazeče motivovat dodatečnými benefity v podobě dalšího vzdělávání, volné pracovní doby či možností účastnit se zajímavých projektů. Vyplývá to z průzkumu mezi personálními agenturami z celé České republiky, který v minulých dnech provedlo IT centrum skupiny Home Credit. (TZ)

„Jako téměř všechna odvětví i IT bylo poznamenáno finanční krizí. Do léta roku 2008 jsme zaznamenávali výrazný převis poptávky nad nabídkou IT specialistů. S příchodem krize nastal útlum a teprve od podzimu 2009 se objevil opět vzestupný trend a otevíraly se nové pozice i pro absolventy. V současné době hledáme 40 nových pracovníků, především JAVA programátory a analytiky,“ komentuje Radka Lamlová, HR manažerka IT centra skupiny Home Credit

Oproti době před krizí jsou nyní nejen zaměstnavatelé, ale i uchazeči opatrnější a vybíravější. Petr Zatloukal z agentury Talentor – Advanced Search Technology k tomu říká: „Zaměstnavatelé mají mnohem jasnější představu o tom, koho hledají. Před rokem 2008 měli jistotu, že nového zaměstnance na některém projektu uplatní, nyní hledají konkrétního kandidáta s velmi jasně definovanými znalostmi a zkušenostmi.“ Stejně tak si mohou uchazeči včetně čerstvých absolventů vybírat a také tak činí. „První příčku pro rozhodování o novém uplatnění již neokupuje finanční ohodnocení, ale celkový mix pracovní náplně, technologií, perspektivy, stability a platu,“ vypočítává Zatoukal.

Krize z minulých let je již zažehnána a platy začaly opět mírně růst. V současné době se pohybují na úrovni cca 90 % platů z roku 2008. Nástupní plat absolventů se pohybuje v rozmezí 18 až 25 tisíc, nejlépe jsou placeni programátoři a SAP specialisté. Platy zkušenějších uchazečů s 2 lety praxe berou 28 – 35 tisíc, administrátoři 27 – 32 tisíc. „Trendem může být zvyšující se nabídka benefitů, které společnosti nabízejí. Mezi ty patří například podíly na akciích firmy. V Brně již tuto možnost nabízí několik zahraničních firem,“ dodává Tereza Teclová z brněnské agentury Perspektiva.

Nejobtížněji se noví zaměstnanci hledají v ostravském regionu. Zde je patrný odliv čerstvých absolventů do Prahy a Brna a kandidáti s několikaletou praxí zaměstnavatele mění málokdy a vždy velmi obezřetně. Michal Gargoš z ostravské pobočky agentury Grafton k tomu dodává: „Před 3 roky se hlásily desítky zkušených kandidátů, nyní jsou to spíš jednotky. Důvody pro změnu jsou pouze razantní zvýšení platu nebo vyšší a zajímavější pozice.“

Největším nedostatkem uchazečů je slabá znalost angličtiny, která je však u zahraničních firem nezbytná, 90 – 95 % pozic vyžaduje AJ. Co se týče kvalifikace kandidátů, ta je stále stejná. Teclová (agentura Perspektiva) říká: „Kvalifikace zájemců se nijak výrazně nezměnila, firmy stále oceňují spíše praxi s danou technologií, než certifikáty a absolvované kurzy. Trendem poslední doby je, že mnoho absolventů získává praxi v oboru už při studiu. Jelikož poptávka po zaměstnancích převyšuje nabídku, mnoho spíše menších firem nabízí svým zaměstnancům i částečné úvazky a možnost práce na dohodu.“

„IT centrum skupiny Home Credit se snaží sledovat trendy a poskytuje svým zaměstnancům práci na velkých projektech s moderními technologiemi, možnosti vzdělávání a odborných certifikací, pružnou pracovní dobu, osobní volno (tzv. Sick Days), příspěvek na penzijní připojištění, program zdravotní péče a v neposlední řadě také firemní akce. V létě jsme také rozjeli interní kampaň, v rámci níž chceme zaměstnancům přinést více informací o práci naší společnosti, tedy o jejich práci a jejím globálním dosahu. Zpříjemnili jsme prostředí kanceláří, vydáváme pravidelný bulletin, zaměstnanci se dočkali také soutěží a drobného dárku,“ doplňuje Lamlová.

IT centrum skupiny Home Credit je součástí Home Credit International, poradenské a servisní společnosti orientované na členy skupiny Home Credit, IT centrum je umístěné v Brně a Ostravě a zodpovídá za kompletní IT podporu včetně vývoje a provozu centrálních aplikací kritických pro obchodní aktivity všech společností, které podnikají pod značkou Home Credit. V současné době poskytuje IT centrum Home Credit podporu pro společnosti Home Credit v České republice, Slovenské republice, Ruské federaci, Kazachstánu, Bělorusku, Číně a Vietnamu.

Další informace jsou k dispozici na http://itc.homecredit.net

Skupina Home Credit (Home Credit B.V. a její dceřinné společnosti) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v Evropě a své služby nabízí 4,5 milionu aktivních klientů (k 30. 6. 2011). Ve vybraných zemích úspěšně nabízí a rozvíjí také služby retailového bankovnictví. Skupina působí v České republice (od roku 1997), Slovensku (od roku 1999), Ruské federaci (od roku 2002) a v Bělorusku (od roku 2007). Značka Home Credit je od roku 2005 navíc přítomna v Kazachstánu, kde společnost Home Credit B.V. drží minoritní podíl v AO Home Credit Bank.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.eu.

Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N.V. („PPF“), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. Aktuálně vlastní aktiva ve výši zhruba 12,4 miliard EUR (k 31. 12. 2010), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů či zemědělství až po největší ruský obchodní řetězec se spotřební elektronikou. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.

Na základě úspěchu Home Creditu v Evropě PPF rozvíjí spotřebitelské financování pod značkou Home Credit také v Asii, konkrétně v Číně (od roku 2007) a ve Vietnamu (od roku 2009), a zkoumá příležitosti pro vstup na další rozvíjející asijské trhy.

Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu.