Výprodeje v plném proudu: Češi berou obchody útokem

Praha, 16. ledna 2013 – Stovky zlevněných položek lákají v těchto dnech do obchodů tisíce zákazníků. Nejen většina kamenných prodejen, ale i některé e-shopy hlásí v povánočních výprodejích až osmdesátiprocentní slevy. Ty letos začaly už 26. prosince a v těchto dnech nápor kupujících vrcholí. Největší zájem je tradičně o elektroniku, oblečení, obuv a sportovní vybavení. (TZ)

Češi si i přesto na stále dřívější start výprodejů ještě úplně nezvykli. Obchodníci tak stejně jako v minulých letech očekávají největší zájem o zlevněné zboží právě v těchto dnech. Povánoční výprodeje by podle nich měly vrcholit v polovině ledna. Ke konci akčních nabídek, který obvykle nastává na přelomu ledna a února, již totiž bývají sklady značně prořídlé a doprodávají se jen poslední kusy.

„Největší zájem zatím zaznamenáváme v případě espress, která si ale lidé ve velkém počtu pořizovali již před Vánoci. Dobře se prodávají také tablety a chytré mobilní telefony. Stálicí výprodejů ale zůstává bílá technika. V jejím případě poskytujeme na vybrané kusy velmi zajímavé slevy. Obecně však cena klesá v průměru o jednu čtvrtinu,“ uvádí Ladislav Pospíšil, ředitel nákupu a marketingu ve společnosti Expert Elektro.

Lidé dobře vědí, že po Vánocích prodejci tlačí ceny dolů, aby se zbavili skladových zásob. Mnozí z nich proto s větším nákupem čekají až na povánoční výprodeje. Téměř třetina Čechů navíc podle odhadů našla pod stromečkem peníze nebo dárkové poukazy. S těmi se nyní vydávají do obchodů se značkovým oblečením, obuví, sportovním vybavením nebo elektronikou, aby zboží pořídili za příznivější cenu.

Na prodejích koncem roku se letos zčásti projevil také faktor zvýšení DPH. „Někteří zákazníci chtěli stihnout nákup ještě před zvýšením sazby daně z přidané hodnoty. Ta se u spotřebního zboží od 1. ledna zvýšila o jeden procentní bod z 20 na 21 procent. U dražšího zboží tak může jít o cenový rozdíl i v řádu stokorun,“ říká Ladislav Pospíšil.

Zavedení prodejci spolu s Českou obchodní inspekcí zákazníkům doporučují, aby si dávali pozor na podvodné slevy. Jedním z nejčastějších triků je krátkodobé zvýšení cen těsně před zlevněním. Jejich opětovné snížení na původní úroveň se poté vydává za slevu.

„E-shopy s elektronikou, které nejsou certifikované či prověřené zákazníky, často srovnávají současnou cenu výrobku s cenou, kterou výrobce doporučoval při uvedení na trh. To ovšem mohlo být i před několika lety, kdy byl přístroj mnohem dražší. Občas se také snaží vydělávat na nepřiměřeně vysokém poštovném a balném,“ vysvětluje Ladislav Pospíšil ze společnosti Expert Elektro, která provozuje e-shop expert.cz. „Řešení je jednoduché. Lidé by měli nakupovat pouze u certifikovaných e-shopů, které nabízejí zdarma osobní odběr na prodejně,“ dodává.

O společnosti Expert Elektro

Společnost Expert Elektro je nákupní sdružení, které vzniklo v roce 1995. O rok později bylo přijato za člena mezinárodní kooperace Expert International se sídlem ve Švýcarsku. Připojilo se tak ke skupině zhruba 3000 odborných obchodníků v Evropě. Expert International svým obratem zaujímá mezi evropskými řetězci celkově 4. místo.

Česká expertní síť se v současné době skládá ze 17 společníků a 55 prodejen. Mezi největší společníky patří K+B Expert, dále pak Elektro expert Jankovský, Elektro Vision a Spektrum Elektro. Společnost Expert Elektro v posledních letech zaznamenává trvalý růst a její podíl na tuzemském trhu se systematicky a plynule zvyšuje. Pokračuje výstavba prodejen, které nabízejí veškerý sortiment z oblasti elektroniky, elektrospotřebičů a počítačů pro domácnost včetně příslušenství a servisu. Konsolidace společnosti přináší své plody a stává se garantem dalšího trvalého rozvoje v České republice. Do budoucnosti otevírá nové perspektivy všem současným i budoucím členům společnosti. Motto Expert Elektro zní: „Expert – dobrá rada, dobrá cena“.

Vždy aktuální informace o společnosti Expert Elektro naleznete na www.amic.cz/tiskove-stredisko/expert-elektro/ nebo na www.expert.cz.