OneHotBook: nová audiokniha PODVOLENÍ

Michel Houellebecq: Podvolení
účinkuje: Igor Bareš
délka: 7 hod. 2 min.
vydává: OneHotBook (TZ)

V poslední době hojně diskutovaný román Podvolení jednoho z nejvýznamnějších současných francouzských spisovatelů Michela Houellebecqa vychází jako audiokniha v podání herce Igora Bareše. „Michel Houellebecq provokuje, ale inteligentně, s nadhledem, s typickým sarkasmem, fantazií i erudicí a je u toho všeho navíc velmi vtipný. Pro mě je to neodolatelně svůdná kombinace, text, který pro nás bylo nezbytné pomocí mluveného slova obohatit o další rozměr. Slyšet takové dílo ve formě pečlivě nastudované audioknihy ještě více podněcuje fantazii a uvolňuje prostor pro přemýšlení nad sebou samým a naším světem,“ uvedl Martin Pilař, ředitel vydavatelství OneHotBook. A dodává: „Nakonec, proč je román považován za tak kontroverzní? Snad proto, že prezidentský kandidát Muslimského bratrstva převezme prezidentský úřad Francie čistě demokratickou cestou pomocí svobodných voleb? Nebo tím, že k podmanění slábnoucí kultury, jejíž kořeny jsou průběžně samovolně vyvracovány, vlastně není potřeba agrese, jíž se všichni tak bojí? Neobžalovává Východ, nýbrž naši vlastní pohodlnost a povrchnost.“

Francie, rok 2022. V prezidentských volbách vítězí kandidát strany Muslimské bratrství, jehož ostatní partaje podpoří, aby nevyhrála šéfka extrémně pravicové Národní fronty. Nová vláda za svou prioritu považuje reformu školství a vzdělávání, díky níž lze dosáhnout nenásilné proměny společnosti tak, aby se jejím základním kamenem znovu stala rodina a patriarchát jako „logický“ důsledek tradiční morálky. Celou situaci sarkasticky glosuje mizantropický akademik zmítající se v krizi z nedostatku pocitu smysluplnosti existence.

Jak se protagonista a vypravěč jevil Igoru Barešovi, jehož ústy promlouval? „Podle mě je to spíše antihrdina, protože slevuje ze svých pozic. Ale v tom, že jeho jednání i celé dílo lze vykládat více způsoby, tkví asi největší síla autora. Každý si v příběhu může najít to, co mu názorově konvenuje. Taková je dobrá literatura,“ prohlásil herec. A pokračoval líčením, jak si ke spisovatelově výpovědi postupně hledal cestu. „Při první nahrávací frekvenci jsem si moc nebyl jistý, co si o románu myslet. Pak ale proběhly události pátku třináctého, kdy v Paříži došlo k teroristickým útokům. Najednou se mi to propojilo a pochopil jsem aktuálnost příběhu. Navíc jsem byl velmi překvapen, jak autor střídá žánry. Některé kapitoly připomínají sociálně-ekonomické studie a pak velmi ostrým střihem dokáže sklouznout až k téměř pornografické literatuře. Dokazuje tak, že různé žánry mohou jeden vedle druhého funkčně koexistovat a společně opravdu o něčem vypovídat, což se mi hodně líbilo,“ prozradil Igor Bareš.

Právě střídání stylu může být pro vypravěče záludné. Igor Bareš ovšem nezapře dlouhou zkušenost i důkladnou „školu“ divadlem: „Interpret by měl posluchačovu pozornost udržet tím, že neupadne do stereotypu a do monotónnosti. Osobní pasáže samozřejmě vyžadují jistou emoční investici, kdežto obecnější záležitosti jsou vyprávěny spíše informativnějším tónem. Přesto je však potřeba je číst sdělně, aby posluchač nebyl po třech stránkách unaven. Úplně zjednodušeně řečeno zde platí stejný princip jako na divadle: rychle – pomalu, nahlas – potichu. Když tohle vzájemně vyvážíte a budete tempo či intenzitu správně střídat, pozornost posluchače zůstane napjatá.“ Případné nejasnosti či momenty zaváhání pomáhá vyladit režie. „Občas po mně režisér chce něco, o čem nejsem zcela přesvědčen. Pak dojde k dialogu a najdeme společnou cestu. On to ví lépe, protože má vše důkladně nastudované, kdežto já k četbě přistupuju intuitivně. Michal Bureš navíc herce nutí číst v poměrně rychlém tempu, což je v současné době zcela na místě. Když jsem viděl své starší divadelní záznamy, v duchu jsem si říkal: ’Hrej rychlejc, proboha, hrej, rychlejc. Na to se nedá dívat!‘ A to podle mě platí i v případě audioknih,“ vysvětlil Igor Bareš.

Nahrávku doprovází původní hudba a zvukové koláže francouzského skladatele Benoîta Boriese, jehož mix šelestů a šepotů symbolizuje vnitřní rozpolcenost a nestálost, které přizvukují kostelní zvony oznamující konec éry, vrzání dveří otevírá nové možnosti a zvuky kročejů na schodech poukazují na povrchnost, vyprázdnění i chvat doby… Audiokniha v režii Michala Bureše vychází jako CD mp3 za 299 Kč i ke stažení prostřednictvím digitálních distribucí jako mp3 za 279 Kč.  Jako první je online k dostání na portálu Audiolibrix, kde si navíc členové předplatitelského klubu mohou koupit audioknihu jen za 199 Kč.

UKÁZKU Z AUDIOKNIHY si můžete poslechnout >>ZDE.

Přidejte se na OneHotBook Facebook, abyste nepropásli soutěže o pozoruhodné ceny ani novinky ze světa audioknih, literatury a čtení!

Materiály v tiskové kvalitě si můžete stáhnout v profilu audioknihy ze sekce PRESS KIT na webových stránkách www.onehotbook.cz.

“Nový román Michela Houellebecqa provokuje. A nejen tím, jak je skvěle napsaný, jak vysoký styl a básnivý jazyk nabízí, jak zdárně kloubí komické motivy s tragickými. Provokuje především svým obsahem.” ‒  Radim Kopáč, MF Dnes

“Podvolení je v prvé rovině satirický traktát, příkladný román a la these, spíše pamflet či groteska, ovšem velmi pochmurná, což neznamená, že jiskru palčivého humoru postrádající. Její ostrá hořkost je postavena na paradoxu a hře s fikcí, která může být realitou. Je to samozřejmě nadsázka, ale nikoli absurdní.” ‒  Jiří Peňás, Lidové noviny

„Originalita románu spočívá v tom, z kolika perspektiv dokáže Houellebecq ono podvolení sledovat a jak je navzájem propojuje.“ ‒ Petr Drulák, SALON, Právo

„Podvolení je kniha mnoha vrstev. Je to prvoplánový politický román i složitá úvaha o smyslu literatury, v níž se mohou odhalovat věci, o nichž veřejně nemůžeme hovořit, protože bychom byli nařčeni z nekorektnosti. Občas jde o studii současného politického systému pravého a levého středu, jejž nelze udržet, pojednání o slabosti demokracie, ale i o jisté indiferenci všech, kteří žijí v západním světě a chápou jej naivně jako ten věčný a jediný, nejlepší z možných světů. Houellebecqova genialita spočívá v tom, že všechny tyto roviny umí spojit, aniž by nařizoval, že právě v tomto propojení je třeba jeho knihu číst.“ ‒ Petr Fischer, A2

„Román Podvolení je možné vnímat jako alarmující sdělení o tom, kam Evropa v blízké době dospěje. Autor byl a je vizionář, který rád poučuje, své myšlenky má podepřené mnoha argumenty a na romanopisce více než běžně pečlivým studiem pramenů. Dávno však provokuje tím, že jeho vize jsou negativistické, ba katastrofické.“ ‒ iLiteratura.cz

“Houellebecq není četba pro citlivé duše a strážce korektních názorů.”
‒ Jiří Peňás, Lidové noviny

Michel Houellebecq (* 1958)

Jeden z nejvýznamnějších současných francouzských spisovatelů vystudoval lyceum v Meaux a Vysokou školu zemědělskou. Na počátku 90. let napsal biografii amerického autora hororů H. P. Lovecrafta a svou románovou prvotinu Rozšíření bitevního pole (1994). Následoval román Elementární částice (1998), který ho rázem vynesl na francouzské literární nebe. Získal za něj dvě ceny: Velkou národní literární cenu pro mladé talenty a Listopadovou cenu. Ještě větší pobouření vyvolala třetí kniha Platforma (2001), za kterou obdržel Mezinárodní dublinskou cenu Impac. Čtvrtý román Možnost ostrova (2005) se dočkal i filmového zpracování, přičemž režie filmu se ujal sám autor. Za další románové dílo Mapa a území (2010) obdržel Goncourtovu cenu. Zatím poslední próza, satira Podvolení (2015) díky svému kontroverznímu námětu u čtenářů i kritiky opět vyvolala rozporuplné reakce, ale zároveň se takřka okamžitě stala titulem, který je “třeba znát”.

IGOR BAREŠ (* 1966)

Studoval JAMU v Brně, přičemž občas hostoval v Divadle bratří Mrštíků. Později se postupně stal členem činohry Mahenova divadla a souboru Národního divadla v Brně. Od roku 2002 je na volné noze. Filmoví diváci jej znají např. ze snímků Výlet, Sluneční stát, Hezké chvilky bez záruky, Muži v říji, Největší z Čechů, Hořící keř, Fair Play a dalších. Zahrál si též v množství televizních inscenací i seriálů: Četnické humoresky, Detektiv Martin Tomsa, Zdivočelá země, Krev zmizelého, Strážce duší, Hraběnky, Pojišťovna štěstí, Horákovi, Případy 1. oddělení, Život a doba soudce A. K., První republika aj. Vedle herectví se věnuje i dabingu. Pro vydavatelství OneHotBook se ujal četby audioknih Žena v kleci (2013), Zabijáci (2015), Vzkaz v láhvi (2015) a Chatrč (2015), partu vypravěče v audio adaptaci Nebezpečných známostí (2014) i role Klemeta Nanga v Posledním Laponci (2014).