Nový projekt chce zachránit opravárenství v Česku

Opravárna spouští projekt Opravme Česko. Prostřednictvím tématických workshopů chce do zmírajícího oboru nalákat nové, zejména mladé lidi. Na pořádání workshopů vybírá peníze na crowdfundingovém portálu Hithit.com.

V rámci projektu chce Opravárna vyškolit pod vedením odborníků nové hobby opraváře, najít a propojit ty stávající a všem dát dostatek práce. Proto bude pořádat tématické workshopy, kde se zájemci naučí například pájet nebo poznat příčinu závady. „Chceme předat zkušenosti od našich dlouholetých profesionálů mladším, kteří budou moct opravovat věci sobě nebo svým známým. Pokud budou šikovní, dostanou od nás na konci kurzu certifikát “Oveřeno Opravárnou”, díky kterému z našeho webu jako ověření hobby opraváři budou dostávat přednostně zakázky, takže si budou moct slušně přivydělat. Navazujeme také spolupráce se středními školami, kde se vyučují obory jako například elektromechanik,” říká Jan Charvát, zakladatel webu Opravárna, který sdružuje servisy i opraváře a propojuje je se zákazníky.

„V současnosti máme velmi dobře pokryté segmenty jako jsou mobilní telefony či počítače, kterých se nejčastěji ujmou naše odborné servisy. Tyto dražší výrobky ani nedoporučujeme nechat opravovat neodborně. Stále máme ale málo lidi na zakázky, které už odborné servisy většinou ani neopravují, například domácí elektro, tedy mixéry, toastovače, remosky apod. A to hlavně v regionech, kde se stává, že se na zakázky nikdo neozve, protože opraváři tam prostě nejsou. Přitom často stačí spájet jeden drátek a výrobek může sloužit dál. Naším cílem je dokázat najít opraváře na vše, co opravit jde,” pokračuje Charvát.

Před dvaceti lety podle něj nebyl problém sehnat opraváře na cokoliv, Česká republika byla známa jako národ kutilů. Nyní je to přesně naopak. Podle studie Evropského parlamentu je ČR v tomto ohledu na samém konci žebříčku. V rámci EU by celkem 77 % Evropanů upřednostnilo opravu rozbitého produktu před nákupem nového. České republice v této statistice patří poslední místo, kdy opravu zvažuje pouze 56 % dotazovaných. Nejlépe je na tom Portugalsko, kde si výrobky nechává opravit 92 % spotřebitelů.

„Velmi rychle jsme si zvykli kupovat stále nové věci, zřejmě proto, že nám to za minulého režimu nebylo umožněno. Nic proti tomu nemám, pokud je to nutné. Měnit ale výrobky každé dva roky, k čemuž nás nutí současně nastavená ekonomika i nekvalitní produkce, je dle mého názoru zbytečné. Vedlejším efektem je, že EU bojuje s nedostatkem nerostných surovin a výrobky, které by mohly ještě sloužit, často končí zbytečně na skládkách,” dodává Charvát.

Na projekt Opravme Česko a uspořádání workshopů nyní Opravárna vybírá finance na crowdfundingovém portálu Hithit.com. Cílem je vybrat 150 000 Kč za 45 dní. Na přispěvatele čeká řada zajímavých odměn od triček a mikin, přes sady nářadí pro začátečníky či slevy na zadávání opravárenských zakázek, až po účast na opravárenských a vzdělávacích akcích. Za prvních pět dní je zatím vybráno zhruba 13 000 Kč.

Kampaň Opravme Česko na Hithit s popisem odměn a workshopů je ZDE

Video ke kampani je ZDE

O Opravárně:

Opravárna (www.opravarna.cz) je komunitní web podporující opravu rozbitých výrobků. Web sdružuje šikovné lidi i odborné servisy na jednom místě a spojuje je se zákazníky. Umí tak jako jediný v republice pomoct téměř se vším od zašití kalhot, nalezení hodinových manželů, renovace nábytku, až po odbornější úkony jako je výměna rozbitého displeje u mobilního telefonu či oprava ledničky. Web po jednoduchém zadání a popisu zakázky automaticky najde nejbližší opraváře a servisy v okolí. Po zaplacení drobné částky na údržbu webu systém rozešle zákazníkovu poptávku opravářům a servisům do mailu. Ti nabídnou cenu, zákazník si z nich po dobu jednoho měsíce platnosti poptávky může vybírat, kontaktovat je, rozšiřovat oblast hledání. Zaručujeme tak nejsnazší způsob nalezení vhodného opraváře z okolí za tu nejnižší možnou cenu. Pokud se přesto opraváře nalézt nepodaří, a to se bohužel vzhledem k nekvalitě dnešních výrobků stává, má zákazník další zadání zakázky zdarma nebo mu vrátíme peníze na účet. Web tak v podstatě otestuje, zda je výrobek opravitelný. Protože když to nedokáže opravit některý z našich servisů ani z hobby opravářů, tak už nikdo. Takový výrobek je určen k odborné recyklaci (nepatří však na skládku). Opraváři a servisy nově neplatí žádnou provizi ani poplatek za registraci. Prostě si jen vybírají ze zakázek.

Za první čtyři měsíce fungování nového webu se zaregistrovalo přes 750 opravářů a servisů a zakázku zadalo přes 700 lidí. Na zhruba 90 % zakázek se ozve alespoň jeden opravář, ve větších městech a v populárních kategoriích jako jsou PC a mobily i více než 10. Opravitelnost výrobků na webu je nyní přes 60 % a díky lepšímu cílení stále mírně stoupá. Registrace je zdarma a otevřená všem. Na webu jsou tři druhy opravářů. Nově registrovaní jsou tzv. hobby opraváři. Lidi, které známe a víme, že opravovat umí, jsou pro zákazníky viditelně označení jako “ověřen”. Firmy a odborné servisy pak nesou plaketu: “odborný servis”. Zákazník si tak může z nabídek a podle hodnocení vybrat tu, která mu vyhovuje.