Slovník SEO pojmů

SEO je pro někoho zapovězené slovo, pro dalšího magie a pro jiného denní chleba. Jak se neztratit v bludišti SERPu a zajistit, aby vás roboti našli? Digitální agentura Sherpas připravila malý slovník nejdůležitějších pojmů týkajících se právě SEO problematiky.

2018-03-26 16_47_30-Sherpas - The UX driven digital agency.png

AMP

Ikona s bleskem neboli Accelerated Mobile Pages. Takto označené stránky se načítají v mobilních zařízeních rychleji i při slabším připojení. Díky tomu se vám může podařit upoutat více pozornosti ve výsledcích vyhledávání, a to hned 2x. Jednak díky ikoně, která může zvýšit počet prokliků, a potom díky tomu, že se může vaše stránka objevit v rozšířených výsledcích vyhledávání, jako je AMP carousel.

Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov nebo také „klíčovka“ – tohle od svého SEO člověka uslyšíte často. Je to v podstatě základní disciplína celého oboru. AKS vám dá důležité informace, které vám poslouží při dalším plánování aktivit. Z dobře udělané klíčovky se dozvíte, jak vaši zákazníci hledají vaše produkty, jaká slova jsou pro váš web relevantní a na která slova cílit.

Crawler

Někdy také spider nebo prostě jenom robot. Říká se jim různě, ve skutečnosti jde ale o dva příbuzné systémy: Freshbot a Deepbot. V Googlu se starají o procházení a indexaci webů.

Zatímco Freshbot sleduje stránky kontinuálně a má na starosti obsah, který se často aktualizuje (nové weby, fóra či blogy), Deepbot prochází stránku jednou za čas, ale zato mnohem podrobněji.

Freshbot vám tak může pomoct úplně novou stránku dostat do výsledků vyhledávání. Musíte na ní ale často aktualizovat obsah.

Deepbot se zabývá stránkou do hloubky, vypočítává její PageRank a umisťuje ji do SERPu. Při práci se řídí jednoduchou logikou: čím vyšší je hodnocení, tím hlouběji jde.

Kromě těchto dvou se můžete potkat i s dalšími crawlery jako je třeba Screaming Frog, který se používá při SEO auditu.

Linkbuilding

Linkbuilding je v podstatě získávání zpětných odkazů, tedy odkazů, které vedou na váš web, a tím zvyšují jeho hodnocení. Odkazy můžete získávat pomocí nejrůznějších metod. Zapomeňte však na to, že byste si odkazy koupili. Místo vyšších pozic ve vyhledávačích byste se dočkali akorát tak penalizace.

V případě, že lidé umisťují odkazy na své weby bez vašeho přičinění, jde o linkbuilding pasivní. O aktivním mluvíme v tom případě, když umisťujete odkazy na váš web na diskuzní fóra, katalogy, vyměňujete odkazy s majiteli tematicky příbuzných webů, a píšete články, kam umisťujete odkaz na svůj web.

Když začnete uvažovat o linkbuildingu, musíte počítat s tím, že výsledky se nedostaví hned. Je to tak trochu jako s tím Římem  – také ho nepostavili přes noc.

Longtail

Dlouhý ocas v překladu je celkem výstižné označení. Jde o klíčovou frázi, která je sice málo hledaná, ale má také menší konkurenci. Je přesnější a díky tomu je u něj vyšší možnost ke konverzi. Tyto fráze bývají konkrétnější a složené z více slov.

Meta description

Největším problémem tohoto popisku je jeho délka. Je velmi krátký: celou stránku musíte smysluplně shrnout do 160 znaků. A to tak, aby tam byl všechen důležitý obsah, a text uživatele motivoval k rozkliknutí stránky. V ideálním případě obsahuje také klíčové slovo, na které stránka cílí. Běžně se s ním potkáte ve výsledcích vyhledávání Googlu i Seznamu.

Mobilní index

Ať chcete nebo ne, s mobilem prostě musíte počítat. Kromě klasického desktopového indexu začal koncem roku 2017 Google testovat mobilní index. Google mu začal přikládat velkou váhu. Už nestačí jen to, jestli je stránka pro uživatele relevantní, musí být také dostupná ve verzi pro mobilní zařízení.

On-page a Off-page faktory

Oba termíny začínají na „O“ a oba to jsou faktory, přesto je mezi nimi poměrně velký rozdíl. On-page faktory jsou všechno, co najdete na své webové stránce od obsahu přes meta tagy, až po URL adresu. Mají ve svých rukách pozici stránky ve vyhledávání. Když na nich pracujete, nezapomeňte, že je netvoříte pro roboty, ale pro lidi.

Off-page faktory najdete mimo váš web, ale i ony ovlivňují pozice vašeho webu ve vyhledávání. K nim patří zejména zpětné odkazy, právě proto jsou spojeny s linkbuildingem.

SERP

Komplikovaně vypadající zkratka neznamená nic složitějšího, než výpis výsledků vyhledávání.

Snippet

Snippet je výsledek vyhledávání zobrazený na stránce výsledků vyhledávání (SERP). Na jedné stránce obvykle najdete 10 snippetů. Základní snippet se skládá z: titulku (65 znaků), url adres a popisu (až 160 znaků).

Viewport

Díky viewportu si můžete pohodlně prohlížet weby v mobilu nebo v tabletu a Google to ocení. Funguje tak, že prohlížeč v mobilních zařízení prakticky donutí, aby zobrazoval stránky čitelné bez zoomování. Viewporty známe dva: vizuální, tedy to, co vidíme na mobilním zařízení, a layoutový, který představuje opravdový rozměr stránek.

O Sherpas

Jsme jediná agentura, která všechny své činnosti navazuje na chování, potřeby a emoce reálných zákazníků našich klientů. Díky tomu, že jsme leaderem v oblasti UX na českém trhu, kombinujeme v projektech hlubokou znalost digitálního chování zákazníků v jednotlivých tržních vertikálách s unikátními UX metodami. To nám poskytuje velmi silný podklad pro rozhodnutí, jaká strategie a aktivity budou u zákazníků našich klientů skutečně fungovat – ať už se jedná o marketingové aktivity či design digitálních řešení.

Mezi klíčové klienty Sherpas patří například Airbank, Česká spořitelna, Rockpoint, O2, nebo E.ON.