Budoucnost kamenných prodejen: Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?

Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým zákazníkům vyjít vstříc a opět prodávat jako před nástupem pandemie. Potýkají se s menšími tržbami, někteří stojí před rozhodnutím, zda má vůbec cenu kamenné prodejny držet v provozu.

Jak ale dostat zákazníky zpátky do obchodů? Lidé sice chodí po ulicích, ale do obchodů se jim kvůli obavám o zdraví moc nechce. Obchody se s tím rozhodly bojovat po svém. Zkouší například instalovat chytré technologie do výloh. Jejich nabídka se tak výrazně personalizuje a mění se podle toho, kdo do výlohy právě kouká. Reaguje například na věk a pohlaví zákazníka. Už ve výloze může potenciální zákazník díky interakci získat například slevu. To vše s jediným cílem, dostat zákazníka do prodejny.  

Interaktivní nabídku obchodů doplňuje také instalace tzv. chytrých zrcadel. Před nimi si můžete nejen vyzkoušet oblečení, ale rovnou si i prohlédnout, jak byste vypadali v jiné barevné variantě. Zrcadlo je navíc schopno vám na základě sortimentu v obchodě nabídnout další doplňky či oblečení, které by se hodily k tomu, co si právě zkoušíte.   

Díky novým technologickým možnostem se tak mění přístup obchodů k zákazníkům. V blízké budoucnosti tak už obchodníkům nepůjde primárně o prodej, ale o budování loajality a pozitivní zákaznické zkušenosti. Tímto způsobem se navíc otevírají možnosti propojení s věrnostními kartami. Chytré technologie zákazníka poznají a rovnou mu prostřednictvím výloh nebo obrazovek nabídnou produkty na míru. Obchody navíc také přemýšlí o zřizování coffee koutků (což už se děje například v knihkupectvích či buticích), poradenství a další doplňkových službách tak, aby v nich lidé trávili co nejvíce času. Samozřejmě za dodržení předepsaných hygienických podmínek. 

S novou situací se perou také hobbymarkety. Přešly na e-shopy a řeší automatizaci skladů a logistiky 

Nové situaci se přizpůsobují i velké hobbymarkety. Jejich zákazníci si už na online nákupy zvykli. Obchody jim umožňují vybrat si zboží na internetu, provést nákup na dálku a nákup si pak jen na prodejně vyzvednout. Co ale hobbymarkety trápí, je nedostatek potřebných a funkčních systémů. Zatímco dříve si zákazníci po obchodu hledali zboží sami, dnes to za ně dělají tzv. pickeři. Vychystávají zboží a připravují je zákazníkovi k vyzvednutí.  

Pickerům ale chybí navigace a dobrý systém aktualizace zásob. V jeden moment totiž dochází v hobbymarketech k tomu, že prodávají online i offline zároveň. V praxi se tak mnohdy stává, že pickeři běhají po obchodě a hledají zboží, o kterém neví, že už není na skladě. Jednotlivé položky se do systému nepropisují v reálném čase, a tak pickeři nevidí zboží, které je třeba už dávno vydané nebo prodané. Co je výsledkem? Nespokojený zákazník, nepřesnosti v inventuře, chybějící položky na skladech, neefektivní práce pickerů a podobně.

Jak celý proces zautomatizovat a zrychlit?

a. investovat do systémů, které propojují informace a data v reálném čase

b. využívat aplikace, které pickerům plánují cestu skladem s pomocí umělé inteligence – šetří čas a minimalizují chyby

c. ztransparentnit a začít sbírat informace o obrátce zboží v regálech a mít tak lepší přehled o zboží

d. monitorovat zákaznické chování 

Autorka komentáře: Adéla Mikschiková, Business Developement Manager, IoT, Adastra Česká republika