Nasloucháme nevidomým

K příležitosti Mezinárodního dne nevidomých se technologické startupy spojily, aby upozornily na ztíženou situaci na webech a v aplikacích právě pro zrakově handicapované

13. listopadu, Praha – Příznačně na pátek třináctého tento měsíc připadá Mezinárodní den nevidomých, který se snaží zvyšovat povědomí o problémech a potřebách této nemalé části lidí (jen v ČR jich je zhruba 85 000). S technologickým pokrokem se jim životní úroveň může zvedat stejně jako nám ostatním, často se na ně ale bohužel zapomíná. Na tuto skutečnost se rozhodly upozornit tři české startupy, které, díky konzultacím s nevidomými testery a ochotou něco měnit, patří mezi velmi oblíbené právě v této komunitě. Qerko jim zlehčuje placení v restauracích, pomocí byznysové aplikaci od Reservia si mohou sami bez pomoci a starostí vydělávat a Twisto jim zajišťuje pohodlné a hlavně bezpečné denní placení.  Přidejte se k nim a přispějte tak k tomu, aby zrakově handicapovaní mohli lépe zvládat věci, které jsou pro ostatní naprosto běžné.  

S technologickým pokrokem své běžné fungování přesouváme víc a víc do online prostředí. Je pro nás běžné si například nakoupit potraviny cestou z práce nebo zaplatit parkování mobilem. Navíc v dnešní nejisté době se snažíme jakýkoliv kontakt omezit na minimum, abychom eliminovali možnost nákazy koronavirem. Zamysleli jste se ale nad tím, jaké to mají nevidomí? 

Člověk by si mohl myslet, že díky moderním technologiím budou mít život jednodušší, takřka srovnatelný s lidmi bez zrakového postižení. Bohužel ale většina firem na ně při spuštění webových stránek a aplikací nemyslí, a tak se dopouští chyb, které lidem se zrakovým postižením používání jinak super služby mnohdy úplně znemožní. „Je velký rozdíl vědět pouze teoreticky, co nevidomí potřebují, a pak je k tomu pustit, aby si mohli všechno vyzkoušet. Díky spolupráci s nevidomým testerem jsme například zjistili, že QR kód na fakturách, který je pro zdravé lidi vysoce funkční prvek, pro nevidomé vůbec nefunguje. Oni totiž nevidí, kde se nachází a nejsou schopni na něj namířit svůj mobilní telefon. Díky němu jsme si uvědomili, jak je důležité si v tomto případě nechat poradit”, říká Michal Šmída, CEO společnosti Twisto. 

Stejně fungují i Qerko a Reservio, které podobně jako Twisto spolupracují s nevidomými testery. Díky tomu dokázali své aplikace a weby přizpůsobit natolik, že se staly velmi oblíbenými v celé komunitě zrakově postižených. A nejde zase o tak malou část lidí – nemluvíme zde pouze o 100% nevidomých, ale jedná se také o řadu dalších různých zrakových onemocnění, která lidem ztěžují život. Celkem jich je u nás zhruba 85 000. „Jedná se přitom při vývoji o práci v řádu nižších jednotek hodin. Naprosto chápu, že každá nová služba chce jít se svým produktem co nejdříve ven, taky jsme to tak na začátku udělali. Ale když teď zpětně vidím, jak pár úprav dokázalo naší aplikaci přizpůsobit natolik, že díky ní si například nevidomí maséři mohou samostatně vydělávat, určitě bych se na to zaměřil mnohem dříve. Pojďte prosím s námi tuto skupinu podpořit, ať jim už na tak těžší životní cestu neklademe klacky pod nohy”, říká Boris Bošiak, CEO společnosti Reservio. 

Jiný segment, ale stejná mise 

Není náhoda, že se spojily právě tyto tři české firmy. Ačkoliv se každý zaměřuje na jiný segment byznysu, jejich mindset a hodnoty jsou si víc než podobné. Stejný je i důvod, proč tyto startupy vznikly – chtěly zjednodušit služby pro lidi tak, aby pro ně byly co nejpříjemnější na užívání, ale stále byly dostatečně bezpečné a plně funkční. 

Qerko se rozhodlo, že se zaměří na placení v restauracích. Není tu od toho, aby bralo práci obsluze, ta je stále velice důležitá. Ale v případě placení si každý host v restauraci vystačí se svým mobilním telefon. Po oscanování QR kódu jednoduše zaplatí každý za sebe, díky čemuž odpadá stále častá věta – zvlášť, tak to vás poprosím se mnou k pokladně. „Od nevidomých jsme se začali dozvídat, že se díky Qerku konečně nebojí platit v restauracích. Nebylo totiž ojedinělé, že mnohdy nevěděli za co a kolik ve skutečnosti platí, což bohužel vedlo i ke zneužití dané situace ze strany obsluhy. Proto jsem rád, že naše služba skutečně pomáhá i zrakově handicapovaným,” říká Lukáš Kovač, CEO Qerka. 

S přizpůsobením aplikace potřebám nevidomých pomáhal Qerku Karel Giebisch. „Blind Friendly Qerko od počátku stojí na uvědomění si skutečné potřeby. Karlovy připomínky pro nás byly klíčové a i nadále nám pomáhá aplikaci vylepšovat,” doplňuje Kovač.  

Je známá věc, že když člověk ztratí jeden smysl, ty ostatní se mu zlepší. U nevidomých je to například hmat, díky čemuž jsou velmi oblíbení jako maséři. O to, aby si tak mohli sami vydělávat a nebyli závislí na pomoci druhých, se jim stará Reservio. Jednoduchá byznys aplikace, která spravuje kalendář nebo online platby, tak zajistí bezproblémový průběh, díky kterému se lidé se zrakovým omezením mohou plně zaměřit na jejich podnikatelskou činnost. „Nevidomí maséři bývají pro svůj cit vyhledávaní mezi širokou veřejností, bohužel často jsou při začátcích podnikání odkázáni na pomoc druhých. To, že jsou díky naší aplikaci nezávislí a mohou se sami o sebe bez větších překážek postarat, vrátilo investici do vývoje skutečně obratem,” říká Boris Bošiak z brněnského Reservia. 

Všechny účty zaplacené v mobilním bankovnictví, přijaté faktury díky QR kódu jsou odbavené na dva kliky a cestou do práce si kávu zaplatit třeba pomocí Apple Pay bez nutnosti vytahovat peněženku. Pro většinu Čechů stále častější scénář. Bohužel ale ne všechny banky myslí na nevidomé a jen pár jich má jejich aplikace plně přizpůsobené pro lidi s poruchami zraku. Přitom stačí pár bezpečnostních prvků, jako je třeba notifikace po každé platbě, a rázem se z dosud nebezpečného způsobu placení stává ten nejoblíbenější. „Zhruba před rokem a půl se nám ozval Karel Giebisch s tím, že je nevidomý, a protože má naši aplikaci rád, chtěl by nám doporučit drobné úpravy, aby to pro všechny zrakově postižené bylo co nejužitečnější. Od té doby s Karlem pravidelně spolupracujeme a jsme rádi, že i díky němu jsme se stali jednou z nejoblíbenějších platebních aplikací pro lidi s vadami zraku,” říká Michal Šmída, CEO Twista. 

Zima ve znamení bílé 

Věděli jste, že nevidomí místo tmy, jak si většina z nás představuje, vidí bílou? Právě tato barva bude zmíněné startupy spojovat po dobu následujícího měsíce. Stejně jako loni, i letos si Twisto připravilo svůj neviditelný eshop – tedy web, kde si budete moct vyzkoušet, jaké to je nakupovat na internetu, když nevidíte nic jiného, než jen bílou stránku. Tento eshop naleznete na https://www.twisto.cz/kampane/neviditelny-eshop/

Pro vlastníky webových stránek a aplikací si Reservio připravilo bezplatnou konzultaci přímo s nevidomým testerem Pavlem Ondrou – za hodinu vám najde klíčové nedostatky a zvládne dát doporučení, jak si je upravit, aby i pro komunitu nevidomých byli uživatelsky přívětivé. Stačí se ozvat na media@reservio.com a domluvit si termín konzultace. Reservio za vás zaplatí 1 hodinu a podpoří tak jejich testera, který vzhledem ke koronavirové pandemii musí mít uzavřenou svoji živnost. 

Existuje celá řada aplikací, které nevidomým dokáží zlehčit život, přitom řada z nich o nich nemá ani tušení. Proto se Twisto obrátilo na jejich nevidomého testera Karla Giebische a nahráli spolu podcast o technologických vychytávkách. Dozvíte se tam například tipy na appku, která propojuje lidi, kteří mají oči v pořádku s nevidomými nebo jaká platební aplikace je pro lidi se vadami zraku nejlepší. Video je dostupné na youtube kanále společnosti Twisto

Přímo v aplikaci Twista bude až do konce roku možné přispět libolnou částkou na konto Světlušky, která již řadu let u nás právě symbolem pro lidi se zrakovým postižením. 

Všechny 3 startupy budou také až do konce roku pravidelně informovat o probíhající výzvě na sociálních sítích. Pokud chcete na téma také upozornit, případně se se jako firma pochlubit, že vám toto téma není lhostejné, využijte prosím #naslouchamenevidomym a přidejte se k nim. Děkujeme.