Platforma E-GMP mění cestování elektromobily Hyundai

  • Platforma E-GMP (Electric Global Modular Platform) společnosti Hyundai Motor přispívá k prodloužení dojezdu, zlepšení jízdních výkonů a rychlejšímu nabíjení elektromobilů
  • Díky ploché konstrukci platformy mohou elektromobily nabízet velkoryse prostorný interiér a ještě lepší provozní vlastnosti
  • IONIQ 5, první elektromobil na světě zkonstruovaný na platformě E-GMP, poskytuje nové možnosti a funkce zaměřené na potřeby zákazníků

Společnost Hyundai Motor vyvinula svou první platformu určenou výhradně pro akumulátorové elektromobily. Platforma E-GMP (Electric-Global Modular Platform) signalizuje novou éru v historii společnosti Hyundai. Platforma poslouží jako základ nové generace elektromobilů Hyundai napájených z akumulátorů a umožní významná vylepšení jejich konstrukce a designu. Díky tomu se elektromobily stanou vhodnými dopravními prostředky pro ještě širší škálu životních stylů. Společnost Hyundai si v rámci svého úsilí o ekologickou mobilitu stanovila ambiciózní cíl představit v nadcházejících pěti letech minimálně 11 modelů, které se budou vyrábět výhradně s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů.

E-GMP je specializovaná platforma pro akumulátorové elektromobily. To znamená, že Hyundai při jejím vývoji nevycházel z konceptů dosavadních platforem pro vozidla poháněná spalovacími motory, ale zkonstruoval ji s ohledem na specifika elektricky poháněných vozů s napájením z akumulátorů. Platforma, v níž není nutné rezervovat místo pro uložení zážehového nebo vznětového motoru, poskytuje dosud nevídanou svobodu pro konstrukci a design elektromobilů. Designéři automobilů mohou díky platformě E-GMP vytvářet elektromobily s různými systémy pohonu bez kompromisů ohledně prostornosti interiéru. Zákazníci značky Hyundai tak budou těžit z přínosů většího počtu radikálních inovací.

Mnoho výhod, které zákazníkům zjednoduší život

Elektromobily Hyundai, zkonstruované na základě platformy E-GMP, budou zákazníkům nabízet výrazně delší dojezd a další výhody. Jedním z nejvýznamnějších benefitů je funkce rychlého nabíjení. Nabíječkou o výkonu 350 kW a vysokorychlostním nabíjením s napětím 800 V lze sadu akumulátorů nabít z 10 na 80 procent kapacity za pouhých 18 minut. To je významné zlepšení v porovnání s běžným 400V nabíjením, u něhož trvá doplnění stejného množství elektrické energie mezi 30 minutami a jednou hodinou. Pouhých pět minut vysokovýkonného nabíjení prodlouží dojezd o více než 100 kilometrů.

Integrovaný systém pro multinapěťové nabíjení

Elektrický systém platformy E-GMP jako první podporuje vícenapěťové nabíjení bez manuálně ovládaných komponentů nebo adaptérů. Oproti tomu vozidla, která nepoužívají platformu E-GMP, musejí být vybavena samostatnou palubní nabíječkou, aby podporovala systém vícenapěťového nabíjení, což pro řidiče znamená nižší úroveň praktičnosti a komfortu ve spojení s vyššími náklady. Díky novému typu výkonného měniče dochází s využitím zadního elektromotoru a invertoru ke zvýšení napětí při nabíjení ze 400 V na 800 V ještě před vstupem do akumulátorů. Tento systém poskytuje řidičům konzistentní přístup k 800V vysokonapěťovému nabíjení bez ohledu na skutečné napětí nabíječky.

Diagram

Description automatically generated with medium confidence

Nabíječka na kolech

Díky funkci V2L (Vehicle-to-Load) pro přenos elektrické energie z akumulátorů vozidla mohou všechny elektromobily na základě platformy E-GMP plnit také funkci vysokokapacitního externího zásobníku elektrické energie. Integrované dvousměrné nabíječky mohou nabíjet akumulátory externích zařízení. Chtějí-li řidiči využít funkci V2L, musí před nabíjením jen vložit do zásuvky adaptér. Funkce V2L splňuje díky nejvyššímu výkonu 3,68 kVA veškeré požadavky zákazníků na cestách – a zajistí napájení pro různá přenosná zařízení od chytrých telefonů přes laptopy a elektrická jízdní kola až po kempingové vybavení. Řidiči navíc mohou ze svého vozu IONIQ 5 nabíjet i další přístroje a dokonce také jiné elektromobily.

Žádné obavy v souvislosti s dojezdem

Výhodou pro zákazníky bude také delší dojezd. Vysokonapěťové sady akumulátorů pro elektromobily na základě platformy E-GMP nabízejí delší dojezd. IONIQ poskytuje řidičům dojezd až 480 kilometrů podle metodiky WLTP.

Nová platforma pro ještě lepší provozní vlastnosti

E-GMP vylepšuje také provozní vlastnosti. Těžké akumulátory jsou uloženy mezi nápravami, v nízké poloze uprostřed platformy. Z toho vyplývá nízké těžiště. Tím se zlepšuje chování a stabilita vozu v zatáčkách i při akceleraci. Vyváženější rozložení hmotnosti navíc optimalizuje ovladatelnost. Pětiprvková zadní náprava zachycuje podélné, příčné a vertikální síly, působící při jízdě na kola, a optimalizuje tím jízdní komfort i ovladatelnost. Jako součást ucelené konstrukce této zadní nápravy jsou do ní integrována ložiska a hnací hřídele přenášející výkon elektromotoru na kola. V porovnání s konstrukcí, která používá samostatně sestavu vlastní nápravy a díly pohonu, je integrovaná hnací náprava o 42 procent tužší a o 10 procent lehčí, což zlepšuje ovladatelnost a zvyšují úroveň jízdního komfortu.

Diagram

Description automatically generated

Praktická údržba sady akumulátorů

E-GMP usnadňuje případné opravy akumulátorů standardizací akumulátorových článků a modulů do jednoho celku. Poškozené akumulátorové sady se již nemusejí kompletně vyměňovat – stačí oprava nebo výměna jednotlivých nefunkčních modulů, což zákazníkům snižuje náklady na opravy.

Design pro příjemnější cestování

Platforma E-GMP poskytuje velkou svobodu při konstrukci elektromobilů, které ji používají. Díky prodlouženému rozvoru a ploché podlaze je možné zcela nově koncipovat i vnitřní prostory. E-GMP navíc používá specifickou bezpečnostní strukturu skeletu karoserie.

Ještě prostornější interiéry

E-GMP nově definuje proporce elektromobilů. Elektromobily na základě platformy E-GMP jsou poháněny kompaktními elektromotory se sadami akumulátorů, takže nevyžadují rozměrné prostory nezbytné u vozidel se spalovacími motory a spojovacími hřídeli. Jejich delší rozvor vytváří prostor pro uložení akumulátorového systému, který je umístěn v nízké poloze uprostřed platformy. Velký, plochý akumulátorový systém umožňuje dosáhnout zcela rovné podlahy, a zvětšuje tak prostornost interiéru elektromobilů bez kompromisů pro všestrannou využitelnost systémů pohonu.

Dlouhý rozvor a plochá podlaha ponechávají cestujícím více prostoru pro nohy, což zvyšuje pohodlí především při delších jízdách. Cestující navíc budou mít větší volnost pohybu uvnitř vozidla.

Sedadla vpředu a vzadu lze spolu s posuvnou středovou konzolou uspořádat rozmanitými způsoby v souladu s potřebami a životním stylem zákazníků. Vylepšené proporce interiéru navíc poskytují designérům více svobody při vytváření inovativních a prostorných interiérů. Místo setrvání u konvenčních motivů automobilového designu lze interiér přetvořit v nový životní prostor.

A picture containing text, transport, bicycle

Description automatically generated

Interiér založený na modulárním systému

Inženýři značky Hyundai vytvořili flexibilní a modulární platformu, která poskytne zákazníkům širší výběr koncepcí vozidel, protože může posloužit jako základ pro různé druhy modelů k rozmanitým účelům. Variabilní zóny, například boční prahy, zadní nosná část a podběhy kol, lze přizpůsobovat v souladu s charakteristikou vozidla. Díky tomu vznikne nová řada modelů s atraktivním designem. Oblasti, které ovlivňují provozní vlastnosti, například uložení předních tlumičů, přední a zadní nápravy a schránky pro akumulátory, jsou pevně dané, což znamená, že budou stejné u všech modelů na platformě E-GMP. Tyto pevně dané zóny zaručují bezpečnější a komfortnější cestování ve spojení s optimální ochranou cestujících a akumulátorů.

Diagram

Description automatically generated

Nově navržená struktura skeletu

Přestože je platforma E-GMP kompatibilní s pohonem zadních kol (RWD) i s pohonem všech kol (AWD), nezahrnuje jinak běžné „vyčnívající“ podlahové struktury. Absence středového tunelu pro tradiční spojovací hřídel u vozů se spalovacími motory a pohonem zadních nebo všech kol umožňuje plochou podlahu. Platforma E-GMP počítá s uložením elektromotoru na zadní nápravě u vozidel s pohonem zadních kol a s jednoduchým přidáním dalšího elektromotoru na přední nápravu u vozů s pohonem všech kol. Uživatelé mohou díky této konstrukci libovolně přepínat mezi jízdními režimy bez kompromisů z hlediska prostornosti interiéru.

Objem motorového prostoru se dramaticky zmenšil, protože místo rozměrného spalovacího motoru a další nezbytné výbavy je pod kapotou uložen kompaktní elektromotor. Přední převis byl zkrácen, kapota se více svažuje a prvky klimatizačního, topného a ventilačního systému byly přemístěny do části prostoru dosud obývaného spalovacím motorem. Tím se zmenšil i objem přístrojové desky, která může mít štíhlý design. Tento design přístrojové desky vytváří pro cestující v přední řadě prostornější a komfortnější prostředí.

Odolná struktura pro bezpečnější cestování

E-GMP přináší také další zvýšení úrovně bezpečnosti cestujících. Ocelový skelet byl optimalizován z hlediska pohlcování nárazové energie a jejího odvedení do dalších částí karoserie tak, aby byla zaručena bezpečnost cestujících i sady akumulátorů. Víceúrovňová struktura přední deformační zóny účinně pohlcuje nárazovou energii. Stejný účel plní zadní deformační zóna, která navazuje na zadní nárazník.

Průniku cizích těles do sady akumulátorů zabraňují horizontální ochranné panely vyrobené z ultravysokopevnostní oceli, které navíc zvyšují pevnost podlahy, což je další opatření chránící akumulátory v případě kolize. Protlačované hliníkové výztuhy ochranného rámu sady akumulátorů pohlcují nárazovou energii v případě boční kolize.

IONIQ 5: první akumulátorový elektromobil na základě platformy E-GMP

Hyundai již představil první sériově vyráběný model, zkonstruovaný na základě platformy E-GMP. IONIQ 5 je prvním elektromobilem v produktové řadě nové značky IONIQ. IONIQ 5 ukazuje velký počet jasných benefitů, které platforma E-GMP zákazníkům nabízí.

Nově navržená středová konzola

Středovou konzolu lze díky nepřítomným vyvýšením v podlaze posunovat mezi přední a zadní částí interiéru. Díky ploché podlaze je k dispozici dostatek prostoru pro posunutí konzoly dozadu až o 140 mm. Posuvná konzola poskytuje cestujícím větší volnost pohybu. Navíc jim také umožňuje bez omezení nastupovat do interiéru a vystupovat z něj na obou stranách vozidla zaparkovaného v těsném prostoru. Konzola nabízí cestujícím ve druhé řadě 15W bezdrátovou rychlonabíječku telefonů a vstupy USB, a svou schopností podélného posouvání a rozšířenou funkčností skutečně mění definici středové konzoly a nabízí větší praktičnost než statická odkládací schránka.

Ještě komfortnější sezení

Přední sedadla modelu IONIQ 5 nabízejí díky ploché podlaze nové možnosti nastavení polohy. Sedadla vpředu jsou elektricky nastavitelná. Cestující si u nich mohou nastavit optimální polohu, v níž si budou užívat pocitu, který se podobá stavu beztíže. Hyundai zmenšil tloušťku předních sedadel o 30 procent v porovnání s ostatními modely Hyundai, čímž vznikl ještě větší prostor pro nohy cestujících ve druhé řadě.

Dodatečné odkládací prostory

Menší nároky na uložení motoru ponechávají v přední části vozidla dostatek místa pro další zavazadlový prostor. Zákazníci mají k dispozici další odkládací prostor v přední části vozu, který má objem až 57 litrů, což je mimořádné přínosné při cestování na delší vzdálenosti s větším množstvím zavazadel.

Využití potenciálu platformy E-GMP

E-GMP podpoří úspěšný vývoj budoucích vozidel Hyundai a jejich uvedení na trh. Platforma sehraje důležitou roli v plánu společnosti představit v příštích pěti letech celkem 23 elektromobilů s akumulátorovým napájením, včetně minimálně 11 modelů, které budou nabízeny výhradně s elektrickým pohonem. Mezi ně patří například modely IONIQ 5, 6 a 7. Společnost plánuje prodávat na celém světě do roku 2025 více než jeden milion akumulátorově napájených elektromobilů. E-GMP značí nový milník v elektromobilové éře. První model, zkonstruovaný na této platformě, IONIQ 5, je médii oslavován jako revoluční automobil. IONIQ 5 byl představen v prvních měsících letošního roku a svými trvale udržitelnými a inovativními prvky výbavy mění definici životního stylu založeného na elektrické mobilitě.

Poznámky: Údaje spotřeby elektrické energie a emisí CO2 modelu IONIQ 5

  • Kombinovaná spotřeba elektrické energie modelu Hyundai IONIQ 5 58 kWh (19“ kola z lehké slitiny) s pohonem zadních kol v kWh/100 km: 16,7; kombinované emise CO2 v g/km: 0 (WLTP)
  • Kombinovaná spotřeba elektrické energie modelu Hyundai IONIQ 5 58 kWh (19“ kola z lehké slitiny) s pohonem všech kol v kWh/100 km: 18,1; kombinované emise CO2 v g/km: 0 (WLTP)
  • Kombinovaná spotřeba elektrické energie modelu Hyundai IONIQ 5 72,6 kWh (19“ kola z lehké slitiny) s pohonem zadních kol v kWh/100 km: 16,8; kombinované emise CO2 v g/km: 0 (WLTP)
  • Kombinovaná spotřeba elektrické energie modelu Hyundai IONIQ 5 72,6 kWh (20“ kola z lehké slitiny) s pohonem zadních kol v kWh/100 km: 17,9; kombinované emise CO2 v g/km: 0 (WLTP)
  • Kombinovaná spotřeba elektrické energie modelu Hyundai IONIQ 5 72,6 kWh (19“ kola z lehké slitiny) s pohonem všech kol v kWh/100 km: 17,7; kombinované emise CO2 v g/km: 0 (WLTP)

Kombinovaná spotřeba elektrické energie modelu Hyundai IONIQ 5 72,6 kWh (20“ kola z lehké slitiny) s pohonem všech kol v kWh/100 km: 19,0; kombinované emise CO2 v g/km: 0 (WLTP)