S firemní kulturou a sounáležitostí pomáhají moderní aplikace. Přizpůsobte si je svým požadavkům

Praha, únor 2022 – Jsou to téměř dva roky, kdy začaly některé firmy přizpůsobovat svůj chod pandemii přesunem práce do režimu home office. Tento model sice šetří provozní náklady, ale zároveň negativně dopadá na psychiku zaměstnanců. Zejména na jejich pocit pracovní sounáležitosti, která je pro životnost efektivního a spokojeného týmu důležitá. Cestu, jak z toho ven, nabízí kromě tradičních nástrojů i řada mobilních aplikací. Při správném nastavení pomohou tento pocit týmovosti znovu obnovit. 

Úspěšnost firmy stojí na lidech, kteří rádi spolupracují a tvoří tým. K jeho budování a zejména udržení přitom zdaleka nestačí vidět se občas na kameře při interních schůzkách. Bývá pravidlem, že se jich nezúčastňují všichni, a někteří členové týmu se mohou cítit odsunuti. 

Vědomí, že se firmě daří, nestačí

Pro dobrý pocit zaměstnanců nestačí ani vědomí, že se firmě finančně daří. Úspěšnost firmy na trhu je důležité kritérium, ale pro spokojenost jednotlivců to je málo. „Lidé dokážou přinášet neuvěřitelné výsledky, pokud jsou v pracovním prostředí spokojeni. Práce je primárně o lidech, proto je lepší vidět za jménem kolegy konkrétního člověka s osobností a zájmy. Spolupráce mezi lidmi se potom lépe navazuje a projeví se to i na pracovních výkonech,“ vysvětluje Mgr. Zuzana Douchová, psycholožka a koučka

Pro udržení týmu je třeba šest pilířů

Právě tyto aspekty mohou vyřešit různé novodobé nástroje. Například mobilní aplikace Firma jako tým pomáhá pracovníkům vzájemně se lépe poznat prostřednictvím individuálních nebo skupinových výzev, inspirací a drobných informačních vzkazů. Výzvy mohou být zaměřené na dobrovolnické a CSR akce, ale třeba i na kulturní tipy nebo společné sportovní zážitky mimo kanceláře. „Při plnění výzev se lidé vzájemně podporují a mnohem více se zajímají jeden o druhého. To se odráží v dobré komunikaci v týmu a ve společné práci na projektech. Z pohledu manažera tento nástroj přesně splňuje moje očekávání – mít ve firmě motivované a spolupracující lidi,“ říká Robert Svoboda, majitel PR a komunikační agentury Focus agency, která za aplikací stojí. Pro udržení týmu lidí, kteří jsou rádi ve své práci, je podle něj potřeba šest hlavních pilířů: motivace, inspirace, výzvy, sdílení, poznávání a důvěra. Jednotlivé výzvy v aplikaci Firma jako tým mají za cíl tyto pilíře podpořit či znovu obnovit. 

Platformy musí respektovat firemní požadavky 

Každá firma či společnost je ale v odlišné situaci. Někde je zapotřebí posílit důvěru, jinde chybí zaměstnancům motivace a inspirace, aby mohli být součástí týmu lidí, kteří jsou spokojení ve svém zaměstnání. Nástroje, které nabízí univerzální rady a návody, proto nemohou přinést větší efekt. Lepších výsledků firmy dosáhnou s platformami, které respektují jejich individuální požadavky a umožňují nastavení podle aktuálních potřeb. 

To splňuje například aplikace Firma jako tým, kterou už vyzkoušela česká pobočka společnosti Accenture, jenž si ji přejmenovala na Stronger Every Day a přizpůsobila výzvy svým potřebám. „Projekt Stronger Every Day přinesl přesně ten druh aktivity, který zaměstnanci Accenture po více než roce práce zejména z domova ocenili. Dodal motivaci k pohybu, který je nezbytný pro dobré duševní zdraví a celkovou odolnost, možnost připojit se k aktivitě kdykoliv a odkudkoliv, zdravou míru soutěživosti i socializační prvek, který je zásadní v momentě, kdy se v kancelářích scházíme jen v omezené míře,“ pochvaluje si HR Director v Accenture, Šárka Vránová. 

Dobrá komunikace mezi odděleními přináší lepší výsledky

Přínosy podobných nástrojů, aplikací či platforem mohou pociťovat malé firmy i velké společnosti, kde je hned několik oddělení o mnoha zaměstnancích. V rámci jednoho oddělení sice může fungovat dobrá spolupráce a komunikace, ale nemusí to platit při kooperaci mezi dvěma různými sekcemi. Bývá pravidlem, že pracovníci jednoho oddělení vědí o lidech z druhého často jen jméno a kontakt. Pracovní prostředí bohužel neumožňuje se vzájemně tolik poznat, a to se může odrážet ve společné práci na projektech. 

Aplikace Firma jako tým

Firma jako tým je mobilní aplikace PR a komunikační agentury Focus agency. Jejím cílem je pomáhat společnostem tvořit pracovní týmy a vztahy mezi zaměstnanci. Využívá přitom různé výzvy, které napomáhají k motivaci, inspiraci i vzájemnému poznávání. Aplikaci Firma jako tým už vyzkoušela celá řada firem, například divize společnosti ABB, divize Medical Devices společnosti Johnson & Johnson v 19 zemích nebo česká pobočka společnosti Accenture. Aplikace je připravena pro mobilní telefony s operačním systémem Android a iOS. www.firmajakotym.cz 

PR agentura Focus agency s.r.o.

Focus agency s.r.o. je PR a komunikační agentura, která od roku 2020 realizuje PR a digitální projekty zejména pro klienty z oblasti farmacie, potravinářství, stavebnictví, informačních technologií i FMCG. Tým agenturních profesionálů pomáhá českým firmám i nadnárodním korporacím a jejich lokálním pobočkám. Prostřednictvím PR aktivit se agentura specializuje na edukační kampaně, buduje značkám brand awareness a chrání je před vnějšími tlaky. Od roku 2003 vydává e-magazín Marketing journal, který je jedním z nejčtenějších titulů na trhu. V posledních letech agentura vyvíjí také atraktivní webové i mobilní aplikace.  Za své výsledky a výkony byla několikrát oceněna Českou cenou za PR. www.focus-age.cz 

Video aplikace Firma jako tým je ke zhlédnutí zde.